سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ مرداد ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

افتتاحیه ششمین جشنواره فیلم شهر برگزار شد/ بزرگداشت فاطمه معتمدآریا/ جوایز بخش محله و تبلیغات سینما/ نکوداشت حبیب‌الله کاسه‌ساز

eftetahieh-shahr-1

مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شامگاه یکشنبه ۸ مرداد با حضور مدیران، سینماگران و اصحاب رسانه در باغ موزه هنرهای ایرانی برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، این مراسم شامگاه روز یکشنبه ۸ مرداد در باغ موزه هنرهای ایرانی با اجرای محمد سلوکی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم تیزر فارسی جشنواره فیلم شهر پخش شد و سپس سیدعلی احمدی دبیر ششمین دوره جشنواره ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان، اظهار داشت: از ۹ تا ۱۴ مرداد در پردیس سینمایی ملت میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان هستیم و علاوه بر اکران آثار برنامه‌های جنبی دیگری هم خواهیم داشت و امیداوریم دوستان در پنج روز آینده ما را تنها نگذارند.

eftetahieh-shahr-2

آواز معتمدی در باغ موزه هنرهای ایرانی

در مراسم افتتاحیه گروه موسیقی «کویر» با حضور مسیح مردی‌ها نوازنده ویولن‌سل، امیر مهدی مقدم نوازنده عود، پویان جمشیدی سازهای کوبه‌ای، احمد محمدیان نوازنده کلارینت و داود اسلفی نوازنده پیانو به اجرای برنامه پرداخت و محمد معتمدی قطعاتی از جمله «کویر» و «سیانور» را اجرا کرد.

اهدای جوایز بخش محله

در این بخش ابتدا جوایز بخش اصلی محله با حضور اعضای هیات انتخاب این بخش شامل مرجان اشرفی زاده، رهبر قنبری و مرتضی‌علی عباس‌میرزایی اهدا شد.

در بخش اصلی با موضوع «محله» سه فیلم به عنوان رتبه سوم معرفی شدند؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به اکبر دره بالایی برای فیلم «آرزوهای کودکی»، «حامد مرادی نیا» برای فیلم «ماموریت غیرممکن» و داود جلیلی برای فیلم «موضوع انشا» به عنوان رتبه سوم تعلق گرفت.

همچنین در این بخش دو فیلم حائز رتبه دوم شدند؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای محمد محمد آبادی برای فیلم «مانکن» و شهاب احمدلو برای فیلم «بدون عنوان»  به عنوان رتبه دوم اهدا شد.

رتبه اول این بخش به علی عرفان فرهادی برای فیلم «من تو ما»  به عنوان رتبه اول تعلق گرفت.

همچنین در این بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به عنوان جایزه ویژه هیئت داوران به صادق اکبری برای فیلم «سرای امید» تعلق گرفت.

eftetahieh-shahr-4

بخش ویژه «شهر تهران»

براساس این گزارش در بخش بعدی این مراسم جوایز بهش ویژه شهر تهران و شهر امن توسط اعضای هیئت داوران شامل پوران درخشنده، روح‌الله حجازی و در غیاب حمید نعمت‌الله اهدا شد.

در بخش ویژه «شهر تهران» تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و  جایزه نقدی به ایمان بیات فر برای فیلم «اجاره نشین‌ها  بیست و شش سال بعد»  به عنوان رتبه سوم، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به اکرم نعمتی برای فیلم «پارک» به عنوان رتبه دوم و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و  جایزه نقدی به آرمین تیموری برای فیلم «این باریکه راه» به عنوان رتبه اول تعلق گرفت.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و  جایزه نقدی بخش «شهر امن» نیز به بابک مجیدی برای فیلم «کلاغ پر» به عنوان بهترین فیلم اهدا شد.

بزرگداشت فاطمه معتمدآریا در جشنواره فیلم شهر

در ادامه مراسم افتتاحیه ششمین دوره از جشنواره فیلم شهر کلیپی درباره فاطمه معتمدآریا پخش شد که در آن هنرمندانی در حوزه‌های مختلف درباره این بازیگر سینمای ایران اظهار نظر کردند.

پوران درخشنده،همایون اسعدیان، مریلا زارعی و سیدعلی احمدی برای بزرگداشت فاطمه معتمدآریا روی صحنه آمدند. در این بخش پوستری هم با تصویر فاطمه معتمدآریا و طراحی طاها ذاکر رونمایی شد.

معتمدآریا با تشکر از برگزار کنندگان مراسم اظهار کرد: من خیلی مراسم را به خودم نمی‌گیرم به این می گیرم که سینمای ما چقدر می‌تواند در فضای شهری موثر باشد، جایگاه سینما ارزش بالایی دارد که مسئولیت حرفه ما بسیار مهم است که بتوانیم در شهر تهران به حدی کار خوب انجام دهیم که میزان خشونت و ناسازگاری‌ها را کمتر کنیم.

eftetahieh-shahr-7

او ادامه داد: خوشحالم که می‌توانم به عنوان کسی که کار فرهگی انجام می‌دهد، در این جشنواره تقدیر شوم  و همانقدری خوشحال می‌شوم که اگر سینماگر دیگری امشب اینجا بود و مورد تقدیر قرار می‌گرفت.

این بازیگر سینمای ایران بیان کرد: امیدوارم به عنوان یک سینماگر بتوانیم ناسامانی و ناسازگاری شهرمان را به تصویر بکشیم و در بهبود آن نقش داشته باشیم.

براساس این گزارش اسعدیان نیز در این بخش با یادی از حمید جبلی و ایرج طهماسب که نتوانستند در مراسم حاضر شوند، عنوان کرد: یک بار جایی و در کنار پدر و مادر حمید جبلی بودیم که روزی مادر ایشان به پدرش گفتند «وقتی ایشون به خواستگاری من آمد…» که در همین لحظه پدر او گفت «خانم من کی به خواستگاری شما آمدم، من چشم باز کردم شما بودید!» حالا ماجرای معتمدآریا برای ما هم همین است،  چشم باز کردیم معتمدآریا بود و نمی‌دانیم کی آمد! برای من به عنوان همایون اسعدیان که راه درازی را آمده‌ام و پایان خط شاید خیلی دور نباشد، افتخار می‌کنم کنار عزیزانی بودم از این هم‌نشینی لذت برده‌ام.

او ادامه داد: اگر در این سال‌ها لذتی از حضور در سینما برده‌ام، از همراهی با افرادی چون فاطمه معتمدآریا بوده است.

eftetahieh-shahr-5

نکوداشت حبیب‌الله کاسه‌ساز در جشنواره شهر

در ادامه مراسم، محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و حسن خجسته، امیر عبدالحسینی، محمد احسانی برای تقدیر از خانواده حبیب‌الله کاسه‌ساز روی صحنه حاضر شدند و از پوستر این هنرمند فقید با طراحی طاها ذاکر رونمایی کردند.

نکته قابل توجه در این بخش بغض فرزند حبیب سینمای ایران بود که پس از رونمایی از پوستر ویژه پدر مرحومش روی صحنه ترکید و باعث تاثر حاضران در مراسم شد.

eftetahieh-shahr-3

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری از افزایش آثار جشنواره شهر خبر داد

در ادامه مراسم محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برگزاری ششمین دوره از جشنواره فیلم شهر و ابراز خوشحالی از تعداد آثار متقاضی حضور در جشنواره ششم اظهار داشت: در این دوره از جشنواره آثار ارسال شده به دبیرخانه ۵۰ درصد بیشتر بوده و این نشان از اهمیت شهر در سینما دارد.

او ادامه داد: از همه کسانی‌که در عرصه هنر و همه جلوه‌های مختلف آن حضور دارند، به نهادهای مختلف کمک می‌کنند، تشکر می‌کنم. همچنین حضور این جمع هنری در مراسم امشب را ارج می‌نهیم.

اهدای جوایز بخش تبلیغات سینمای ایران

بخش پایانی مراسم به اهدای جوایز برگزیده‌های تبلیغات سینمای ایران اختصاص داشت و هیات داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در ششمین جشنواره بین المللی فیلم شهر متشکل از هومن بهمنش، رامبد جوان، طاها ذاکر و سیف الله صمدیان و در غیاب بهرام رادان جوایز این بخش را اهدا کردند.

در بخش لوگو تایپ، دیپلم افتخار و جایزه محمد روح الامین برای لوگوتایپ پوستر فیلم‌های سینمایی «ایستاده در غبار»، «من» و «نهنگ عنبر» اهدا شد.

همچنین در بخش عنوان بندی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه به امیر مهران برای عنوان‌بندی فیلم «ماحی» تعلق گرفت.

eftetahieh-shahr-6

جایزه بعدی به پوستر فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند اختصاص داشت که در این بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در بخش پوستر فیلم‌های  داستانی کوتاه و نیمه بلند به علی باقری برای طراحی پوستر فیلم‌های «روتوش»، «رویاهای دم صبح» و «یک گزارش» اهدا شد. علی باقری پس از حضور روی صحنه گفت: جایزه چه کوچک باشد و چه بزرگ، جذابیت دارد و طی کردن این مسیر تا صحنه حال خوبی دارد، خوشحالم که از جشنواره شهر جایزه گرفتم.

همچنین در بخش عکس، تندیس جشنواره، دیپلم افتخارو جایزه نقدی به سمیه جعفری برای عکاسی فیلم «خاطرات اسب سیاه» رسید.

بر أساس این گزارش هیات داوران بخش تبلیغات سینمایی ایران جایزه بخش پوستر سینمایی را که شامل تندیس جشنواره،  دیپلم افتخار و جایزه نقدی بود را به محمدحسین هوشمندی برای طراحی پوستر فیلم سینمایی «من» اهدا کردند.

آخرین جایزه این بخش مربوط به بهترین آنونس و تیزر بود که تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش مشترکا به امیر شیبان خاقانی برای تیزر فیلم سینمایی «رگ خواب» و محسن امیریوسفی برای تیزر فیلم سینمایی «خواب تلخ» اهدا شد.

در این مراسم هنرمندانی چون فاطمه معتمدآریا،  همایون اسعدیان، مرجان اشرفی‌زاده، مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، مریلا زارعی، مسعود فروتن، پیتر جیمز، رهبر قنبری، روح‌الله حجازی، پوران درخشنده، سیف‌الله صمدیان، محمد احسانی، رامبد جوان، هومن بهمنش، طاها ذاکر، اسماعیل میهن‌دوست و … حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>