سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ مرداد ۱۳۹۶ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
محمد حمزه زاده در دیدار شورای سیاستگذاری جشنواره «بیطار» و مدیران سازمان دامپزشکی تاکید کرد:

لزوم کشف استعداد، حمایت از تولید و استمرار اقدامات فرهنگی

beitar-neshast

شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فیلم و عکس «بیطار» و مدیران سازمان دامپزشکی کشور در راستای برگزاری بهتر این رویداد سینمایی و اجتماعی با محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی و امور محافل سازمان سینمایی حوزه هنری، در این نشست که با حضور دکترخالد خداویردی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی  سازمان دامپزشکی، دکتر ناصر رسولی بیرامی معاون دفتر سازمان های تخصصی و امور بین الملل دامپزشکی کشور، دکتر فاطمه زارعان مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی، ناصر باکیده دبیر جشنواره، حسین سبطی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بیطار و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و امور محافل سازمان سینمایی حوزه هنری صورت گرفت، محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: عملکرد حوزه هنری تنها به سینما معطوف نیست و بخش های مختلفی از جمله موسیقی، ادبیات،عکس، هنرهای تجسمی و نمایش را هم شامل می شود و به نظر می رسد تمام این بخش ها می تواند به قوت بخشیدن حرکت های مثبت فرهنگی و جشنواره شما کمک کند.

وی با اشاره به اهمیت بهره گیری از شاخه های مختلف هنری برای پربار شدن جشنواره ادامه داد: در این زمینه جشنواره هایی مثل: جشنواره فیلم های صد ثانیه ای با کارکرد داخلی و بین المللی  و جشنواره فیلم رویش می توانند کمک کنند.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه: برگزاری جشنواره به مثابه نورافکن است خاطرنشان ساخت:  جشنواره ها باید روی موضوعاتی که در جامعه مغفول مانده با هدف الگو سازی، هدایت و حمایت  برگزار  شوند.

وی شرط موفقیت برگزاری یک جشنواره را در تداوم آن دانست و افزود: نیاز است برنامه ریزی حداقل ده ساله برای آینده صورت بگیرد. بخش جدیدی در سازمان دامپزشکی باید راه اندازی شود که صرفا به امور حمایت از تولید و جشنواره و فعالیت های فرهنگی بپردازد.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه بخشی از کارکرد جشنواره شناسایی استعداد هاست خاطرنشان ساخت: جایزه، درخشش و جشنواره برای فیلمسازان همچون طعمه است که می توان استعدادها را جذب کرد و با آنها ارتباط  برقرار نموده و از آنها در جهت رشد فرهنگ عمومی بیشتر استفاده کرد.

حمزه زاده معتقد است بخش قابل اعتنایی از محتوای جشنواره را طبیعتا سازمان حمایت کننده باید تامین نماید، و لازم است برای برای فرهنگ سازی و گسترش اطلاع رسانی فیلم های کوتاه، مستند وتلویزیونیساخته شود به صورت مکرر از تلویزیون پخش شود. ما هم تلاش خودمان را می کنیم تا به ظرفیت های اجتماعی جشنواره کمک کنیم.

وی گفت: جشنواره برای برگزار کنندگان آن نقطه و ایستگاه آغازین است اما مهمترین اشکال این است که مثل جشنواره های خارجی در فاصله برگزاری دو جشنواره کار اساسی صورت نمی گیرد؛ در حالی که جشنواره های معتبر خارجی که از آنها به عنوان شوالیه نام برده می شود همواره با فیلمسازان مختلف مورد هدف شان در ایران مشغول مذاکره هستند تا به نفع خود بر فیلم های ایرانی تاثیر بگذارند. ما هم باید از امکانات جشنواره در جهت جذب نیروهای مستعد بهره ببریم.

حمزه زاده  بااشاره به اهمیت بحث اقتصاد مقاومتی و امنیت غذایی گفت: فیلم های مهمی چون «قحطی بزرگ» و «یتیم خانه ایران» هم به این موضوعات و بحران ها پرداخته اند و قابل توجه هستند.

beitar-neshast2

در این نشست ناصر باکیده دبیر جشنواره فیلم بیطار گفت: سالانه بیش از پنج یا شش هزار فیلم کوتاه تولید می شود که ۶۰درصد آن را تولیدات مستقل تشکیل می دهند و بخش دیگر آن را مراکزی چون صدا وسیما، انجمن سینمای جوان یا حوزه هنری برعهده می گیرند.

وی ادامه داد: به این فکر کردیم که اندیشه ساخت فیلم هایی با موضوعات پیرامون دامپزشکی و غذای سالم را در ذهن قشر جوان بوجود بیاورم. در نظر داریم این اتصال را بین هنرمندان و سازمان دامپزشکی برقرار کنیم تا جوانان فیلمساز در این مقوله سوژه یابی کنند.

وی با اشاره به اینکه سوژه های حوزه دامپزشکی به شدت جذاب هستند خاطرنشان ساخت: در هفته اخیر تورهایی که با فیلمسازان برگزار کردیم آنها را سرشار از سوژه های گوناگون در این زمینه دیدیم.

دبیرجشنواره بیطار با بیان اینکه هنر باید در خدمت مردم باشد نه آنچه خودمان آن را انتخاب می کنیم اضافه کرد: برگزاری جشنواره بهانه ای است تا جوانان سینماگر را به منابع دامپزشکی وصل کنیم؛ به همین جهت در تنظیم آیین نامه و مقررات جشنواره تلاش کردیم موضوعات تخصصی، نگرش فرهنگی آنها و سلایق هنرمندان با هم گره بخورد و زبان مشترک بین آنها بوجود بیاید ضمن اینکه تلاشمان این بوده که از فضای جشنواره زدگی دور شویم و به افق های بالاتری فکر کنیم.

وی افزود: با توجه به گستردگی فعالیت حوزه هنری امیدواریم این نهاد در برگزاری این جشنواره و این جریان ما را حمایت کند از طریق معرفی این جشنواره در بین مردم و به هر طریقی که می تواند چون معتقدیم بحث امنیت غذایی برای مردم از اهمیت زیادی برخوردار است.

دکترخداویردی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی  سازمان دامپزشکی نیز با اشاره به این نکته که مردم با فعالیت های حوزه دامپزشکی آشنا نیستند و با این نشست ها و همفکری ها می توان زمینه و ظرفیت های خوبی را برای معرفی دامپزشکی در کشور فراهم سازیم.گفت: سازمان دامپزشکی بخش ها و فعالیت های فراگیر و بزرگی دارد و امیدواریم به دلیل موضوعات گسترده این حوزه جشنواره پرباری پیش رو داشته باشیم.

وی  بیان کرد:  تصور قاطبه مردم از حوزه دامپزشکی فقط به انجام اموری چون واکسن، گاو و گوسفند است و با عملکرد این حوزه آشنایی ندارند.معتقدیم صدای عملکردمان از فریادمان بلندتر است و در این مدت بیشتر به دنبال مباحث فنی بودیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی  سازمان دامپزشکی گفت: ما با جامعه شهری، روستایی و عشایر به فراخور کار و حرفه ای که بر عهده دارند ارتباط تنگاتنگ داریم. مردم باید از غذایی که مصرف می کنند اطمینان داشته باشند و از این جهت مسئولیت ما سنگین است. امیدواریم مجموع تلاش و کوشش دست اندرکاران  و برگزار کنندگان این جشنواره باعث شود تا با رویدادی  خوب و با کیفیت مواجه باشیم.

دکترخداویردی با بیان اینکه معرفی عملکرد سازمان دامپزشکی کمک به بهداشت و سلامت جامعه است  گفت: در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان تاکید داشتند که از صدا و سیما و جامعه هنری  برای تبلیغات و معرفی بیشتر خود به جامعه استفاده کنید.ایشان راهنمایی کردند که از طریق ساخت فیلم های انیمیشن و پویانمایی مردم را با وظایف این حوزه بیشتر آشنا کنید.

دکترزارعان مدیرکل روابط عمومی سازمان دامپزشکی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بیطار هم با اشاره به گستردگی وظایف حوزه دامپزشکی گفت: در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان فرمودند که گستردگی و خطیر بودن کار شما و نقش حساسی که در سلامت افراد دارید لازم است که حوزه کاری خود را به مردم معرفی کنید تا مردم بدانند که چقدر زحمت می کسید تا غذای آنها سالم باشد و این کار از طریق مجموعه های پویانمایی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری با صدا و سیما نشست هایی در جهت تولید پویانمایی برگزار کردیم اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که نیازمند حمایت مالی هستیم اما در این مسیر ساخته های کوچکی هم داشتیم همچون مجموعه ۳۰ قسمتی دو دقیقه ای  به اسم مجله دامپزشکی که قبل از خبر بیست و یک پخش می شود؛ همچنین مجموعه بیست و شش قسمتی مستند که از شبکه چهار پخش می شود.

دکترزارعان در بخش دیگری از صحبت خود گفت: هدف از جشنواره فیلم و عکس بیطار این است که افکار مخاطبان و خصوصا هنرمندان را با فعالیت های حوزه دامپزشکی بیشتر آشنا کنیم مردم در جریان برگزاری این جشنواره به سلامت خود فکر کرده و مراقب خود باشند. سبد غذایی که آنها مصرف می کنند از فراورده های لبنی تشکیل می شود لذا لازم است که با حوزه فعالیت دامپزشکی بیشتر آشنا شوند.

وی گفت: در این زمینه، جلسات و تورهای گسترده ای در سطح کشور برگزار کردیم تا افکار  عمومی به سمت فعالیت های حوزه دامپزشکی گرایش پیدا کنند و بتوانیم فضای مجازی را در اختیار بگیریم و از این طریق اذهان عمومی را با مقوله دامپزشکی بیشتر آشنا کنیم و در این مسیر خواستیم تا از پتانسیل مجموعه شما هم بهره ببریم.

سبطی عضو شورای سیاتگذاری جشنواره گفت: از سال ۱۳۰۳ تا به امروز یعنی نود و سه سال از زمان تاسیس سازمان دامپزشکی می گذرد و این اولین فستیوال فیلم است که در این سازمان برگزار می شود و هدف از برگزاری آن آشتی با مدیوم سینماست.

وی ادامه داد: این سازمان کارکرد سینمایی ندارد اما بنا دارد حرفش را با زبان هنر به مردم بگوید به همین جهت بعد از گذست این سالها دیدار با مسئولان حوزه هنری را به فال نیک می گیریم. اما باید بدانیم که دو نکته در برگزاری این جشنواره مستور است اول بخش اقتصاد مقاومتی و دوم امنیت غذایی .مفهوم امنیت در این سالها دچار تحول شده به همین جهت امنیت تنها به مباحث انتظامی مربوط نمی شود امنیت غذایی هم اهمیت و نقش بالایی دارد.

دکترناصر رسولی بیرامی معاون دفتر سازمان های تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به جایگاه بین المللی سازمان دامپزشکی یادآور شد: نیاز است خدمات و فعالیت های سازمان دامپزشکی هم در عرصه ملی و هم در حوزه بین الملل نیازمند کار هنری و اطلاع رسانی جدی تر است و جشنواره سینمایی این کارکرد را دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>