سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ شهریور ۱۳۹۶ در ۱۲:۰۴ ب.ظ چاپ مطلب

محمدرضا اسلاملو: «صبحِ نزدیک» پیامی برای خواب‌زدگان است/ به دنبال سینمای استراتژیک بودم

eslamloo

محمدرضا اسلاملو انگیزه اصلی از ساخت «صبحِ نزدیک» را شناخت بیشتر تروریست‌ها عنوان کرد و گفت: با این اثر می‌خواستیم بیشتر به این بحران بزرگ بپردازیم تا آن‌هایی که خودشان را به خواب زده‌اند بیدار شوند.

به گزارش سوره سینما، محمدرضا اسلاملو درباره کلیت کارش و اینکه با چه رویکردی ساخته شده است، توضیح داد: این فیلم درباره تروریست‌هاست که در ۹۰ دقیقه ساخته شده است. چند ماهی از حضور تروریست‌ها در سوریه گذشته بود و همان موقع دوست داشتم حتما کلیپی از این ماجرا بسازم؛ چراکه این ماجرا ادامه‌دار خواهد بود و مسلما بحران بزرگی در پی خواهد داشت. بنابراین انگیزه اصلی‌ام همین ماجرا بود تا اینکه به دنبال ساخت این فیلم رفتم. فکر می‌کنم سال ۹۲ بود که اقدام به ساخت «صبحِ نزدیک» کردیم. در این فیلم تروریست‌هایی که در سوریه حضور دارند، بهانه‌ای شد تا ما هم تمام حرف‌هایمان را بزنیم. اینکه به عنوان مثال اسرائیل کیست، چه کارهایی کرده است و پشت سر تروریست‌ها چه کسانی هستند، بنابراین موضوع اثر درباره تروریست‌هایی است که امریکا و اسرائیل پشت آن‌ها هستند.

وی ادامه داد: همین ماجرا موجب شد فیلم‌نامه‌ای داستانی طراحی کنیم و حتما هم باید در سوریه و لبنان تصویربرداری می‌شد. اما به دلیل خطری که آن مناطق را فراگرفته بود، ما برای انجام کارمان به جنوب لبنان رفتیم و کارمان را انجام دادیم. نکته مهم درباره این فیلم سینمایی این است که این اثر یک بار با عنوان «شهابی از جنس نور» نمایش داده شد ولی با تدوین عجولانه و ناقص همراه بود و اشتباهاتی در آن صورت گرفت و من اصلا از پخش راضی نبودم تا اینکه مجددا روی فیلم کار شد و خیلی چیزها تغییر کرد و در نهایت با عنوان «صبحِ نزدیک» آماده نمایش شد.

کارگردان فیلم سینمایی «صبحِ نزدیک» سپس درباره اینکه مهم‌ترین ویژگی اثرش چیست، خاطرنشان کرد: سینمای استراتژیک مهم‌ترین ویژگی این اثر است؛ چون به نظرم نمونه خوبی از سینمای استراتژیک است؛ یعنی ما یک‌سری حرف مهم برای گفتن در این فیلم داریم که به همه آن ها اشاره شده است.

اسلاملو همچنین مخاطبان اصلی فیلم «صبحِ نزدیک» را افرادی خواند که خودشان را به خواب زده‌اند و گفت: برخی صرفا هدفشان از تماشای فیلم جنبه سرگرمی آن است. من شخصا کاری با موضوعات سیاسی کشور ندارم اما به هرحال ما یک بخش سیاسی هم در جامعه مثل جنگ در غزه، سوریه، عراق و … داریم. این فیلم بیشتر برای آن‌هایی است که خواب هستند و یا خودشان را به خواب زده‌اند و نمی‌دانند اطرافشان چه می‌گذرد اما در عین حال مخالفت هم می‌کنند.

اسلاملو در پایان گفت‌و‌گوی خود اظهار کرد: ساخت فیلم «صبحِ نزدیک» با موضوع تروریست قدم اولم بود و همه خوبی و بدی اثرم را هم قبول دارم و در عین حال بسیار امیدوارم گام‌‌های بعدی‌‌ام نتیجه کامل‌تری داشته باشد و موضوعات حیاتی‌تری به کارم بیایند. فیلم بعدی‌ام درباره اربعین، مهم‌ترین موضوع جهان است که همواره با دخالت‌های امریکا، اسرائیل، داعشی‌ها و … همراه است. در این زمینه فیلم‌نامه خوبی طراحی شده که قصد ساخت آن را دارم. اکنون تنها صحبتم چه با مخاطبان و چه با فیلم سازان این است که بیایید و شهامتش را پیدا کنید تا کارهایی در این زمینه را تحمل کنیم، ببینیم و واردش شویم.

فیلم «صبحِ نزدیک» که پیش از این «شهابی از جنس نور» نام داشت، سه‌شنبه، هفتم شهریورماه با حضور کارگردان و تهیه‌کننده اثر، ساعت ۱۷ در تالار سوره حوزه هنری به نمایش درآمده و نقد و بررسی می‌شود.

«صبحِ نزدیک» به تهیه‌کنندگی حامد محسن‌پور و کارگردانی محمدرضا اسلاملو تهیه شده است. امین زندگانی به همراه جمعی از بازیگران لبنانی در این اثر ایفای نقش کرده است.

داستان این فیلم درباره زندگی یک مستندساز ایرانی است که بعد از جنگ ۳۳ روزه اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان برای کشف حقایقی که شنیده به منطقه می‌رود و با واقعیات بسیاری مواجه می‌شود.

فیلم  «صبحِ نزدیک» محصول سال ۹۲ است که اولین بار در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. «شمشیر اژدها» و «شهابی از جنس نور» از نام‌های اولیه این فیلم مستند بودند که در حال حاضر «صبحِ نزدیک» نام دارد.

حضور برای عموم در نشست نمایش و نقد و بررسی «صبحِ نزدیک» آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این اثر به نشانی: خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، حوزه هنری، تالار سوره  مراجعه کنند.

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>