سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۲:۱۸ ب.ظ چاپ مطلب

سایت رسمی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس رونمایی می‌شود

rooholah-sohrabi

سایت رسمی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با هدف تعامل بیشتر با مخاطبان و فیلمسازان حدود یک ماه دیگر رونمایی می‌شود.

سایت رسمی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با هدف تعامل بیشتر با مخاطبان و فیلمسازان حدود یک ماه دیگر رونمایی می‌شود.

قائم مقام این انجمن با اعلام این مطلب در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: در سینمای دفاع مقدس فیلم سازان ایرانی برخلاف همتایان بین المللی خود نیازی به استفاده از تخیل ندارند زیرا ۸ سال دفاع مقدس پیوسته حماسه و در برخی مقاطع نیز معجزه و ایجاز بود. در جنگ جهانی دوم چهار نفر از اعضای یک خانواده به جبهه جنگ می‌روند و سه نفر از آنان کشته می شوند و این مساله مبنای ساخت فیلمی سینمایی مانند «نجات سرباز رایان» می‌شود حال آنکه در دفاع مقدس خانواده های فراوانی هستند که ۳، ۴ یا ۵ شهید را تقدیم انقلاب کرده اند و ما در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به دنبال شناسایی این خانواده ها هستیم و درخصوص برخی از آنها همچون: شهیدان سجادیان، شهیدان قادرزاده، شهیدان عظیم پور و شهیدان افراسیابی فیلم نامه هایی را در دست نگارش داریم که یکی از آنها که به خانواده پنج شهیدی افراسیابی می پردازد، به مرحله تولید نزدیک شده است. این فیلم نامه دارای جذابیت های فراوان است و تماشای آن برای نسل جوان قطعا جذاب خواهد بود.

روح الله سهرابی که در برنامه «آفتاب مهربانی» شبکه جام جم سخن می گفت، با اشاره به ضرورت فعالیت بخش هایی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، بنیاد شهید و سایر بخش ها در زمینه تولید آثار سینمایی مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس گفت: « انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در عرصه تولید در دو سال اخیر فعالیت های تازه ای را آغاز کرده که برای نمونه بعضا در عرصه آثار کوتاه ساخته که پروداکشنی بزرگ در حد و اندازه آثار بین المللی داشته است. یکی از دغدغه‌های فعلی ما در انجمن میدان دادن به فیلم سازانی است که بتوانند در حد و اندازه سینماگرانی مانند ابراهیم حاتمی کیا، مرحوم رسول ملاقلی پور، مجید مجیدی، محمد علی باشه آهنگر و… در این عرصه حضور داشته باشند.

در ادامه برنامه سهرابی در پاسخ به سوال پدرام کریمی مجری برنامه در مورد نحوه حمایت از فیلم سازان اظهار داشت: « در سال های گذشته سیاست انجمن بیشتر نظارتی بود اما در دو سال اخیر به سمت تولید حرکت کرده ایم. حمایت ما از سینماگران هم به سه شکل صورت می گیرد. شکل اول تولید فیلم های الگو و حرفه ای هستند که ما در این زمینه افراد مستعدی را شناسایی کردیم و آنها هم فیلمسازان صاحب سبکی هستند که فیلم الگو برای ما می سازند. هزینه تولیدات آثار را هم خودمان پرداخت می کنیم. این فیلم ها اغلب در جشنواره ها نمایش داده می شوند البته هدف نهایی ما جشنواره ها نیستند اما خوشبختانه در این بخش هم موفق بودیم و به عنوان نمونه فیلم «بازگشت» از جشنواره های داخلی مانند رویش، وارش و پروین اعتصامی جوایز اصلی را کسب کرد و اخیرا هم در جشنواره تورنتو موفق به کسب جایزه شد. شکل دوم، حمایتی است که نصف بودجه فیلم از سوی انجمن تامین می شود و نیم دیگر آن از ارگانهای دیگر تامین می شود. شکل سوم نیز حمایت های صد درصدی است که از طرح ها و فیلم نامه های برگزیده صورت می گیرد که این بخش با نگاه، شناسایی و تربیت فیلمساز انجام می پذیرد.

در ادامه این برنامه پدرام کریمی از روح الله سهرابی در مورد نحوه ارتباط فیلمسازان با این انجمن سوال کرد و سهرابی پاسخ داد: «به زودی با راه اندازی سایت جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس زمینه ارتباط با تمام علاقمندان به فیلمسازی فراهم و از این طریق طرح ها و ایده های فیلمسازان دریافت خواهد شد.

سهرابی با اشاره به آرشیو مجهز موجود در این انجمن و ارائه خدمات به فیلمسازان گفت: در انجمن کتابخانه مجهزی داریم که اطلاعات بسیار ارزشمندی از رزمندگان دفاع مقدس در آن گرد آوری شده است.آرشیو فیلم ما هم آرشیو نسبتا کاملی است و در زمینه امکانات نظامی هم تلاش می کنیم امکانات مورد نیاز فیلمسازان علاقمند به فعالیت در این عرصه را فراهم کنیم». سهرابی در ادامه اضافه کرد: یکی از مشکلات سینمای دفاع مقدس و سخت ترین بخش کار تامین پروداکشن است. چنانچه به عنوان مثال یکی از فیلم سازان می‌گفت وقتی فیلم آپارتمانی می سازم، حداکثر حدود دو ماه زمان مرا به خود اختصاص می دهد اما انرژی که برای کار دفاع مقدس صرف می شود، معادل یک سال زمان فیلم سازی من است. ما در انجمن آرام آرام سعی می کنیم دغدغه های کارگردان ها را حل کنیم.