سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ شهریور ۱۳۹۶ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
گفتگو با تهیه کننده فیلم سینمایی «فصل نرگس» ؛

سحر صباغ‌سرشت: پیام‌های ارزشمند «فصل نرگس» مرا به خود جذب کرد

sabagh-seresht

سحر صباغ‌سرشت گفت: به اعتقاد من «فصل نرگس» فیلمی با ارزش است که نقش مهمی در ترویج فرهنگ بشر دوستانه اهدای عضو و از آن مهم‌تر نقش مهمی در یادآوری نوع‌دوستی و عشق‌ورزی ایفا می‌کند.

سوره سینما – الناز نعمتی : فیلم سینمایی «فصل نرگس» با موضوع اهدای عضو این روزها در سینماهای کشور اکران است. این فیلم چند داستان موازی از زندگی انسان هایی را تعریف می کند که سرنوشت شان به نحوی به یکدیگر گره خورده است. در ادامه گفتگو با سحر صباغ سرشت تهیه کننده جوان این فیلم را می خوانید:

معمولا اینطور عنوان می شود که سینمای ایران فضایی مردانه دارد و بخصوص در مناسبات مربوط به تهیه و تولید حضور زن ها به همین دلیل کم رنگ است. به عنوان یک تهیه کننده زن اولین تجربه تان در این زمینه چطور بود؟

به نظرمن  درست نیست مشاغل را جنسیتی طبقه بندی کنیم بلکه بهتر است اینطور عنوان کرد که تهیه کننده فیلم ، بزرگترین مسئول در یک پروژه سینمایی محسوب میشود که حتما با چالش ها ، موانع و مسائل مهم تر و جدی تری نسبت به سایر مشاغل این حرفه روبه روست . تهیه کننده گی در واقع شغلی بنیادی و کلیدی است  و تهیه کننده از ابتدا تا انتهای جریان تولید باید حضور داشته باشد و فهم درست از هر بخش را به طور مشخص داشته و هر ورطه از تولید را از جنس خودش درست مدیریت کند.

انگیزه تان از ورود به حوزه تهیه چیست و در این مسیر با چه چالش هایی روبرو بودید؟

با توجه به اینکه از سال ١٣٧٣ و از شروع نوجوانی ام در این حرفه در مشاغل مختلف از بازیگری ، دستیاری کارگردان و برنامه ریزی ، مدیریت تولید و جانشینی تهیه کننده تا سرمایه گذاری فیلم مسیری قدم به قدم ، آهسته و پیوسته را طی طریق کردام ، روحیه شخصی ، توان فکری و دغدغه مندی هایم را در جریان تهیه کنندگی یافتم و با این درک از ابتدا در حرفه های کاملا مرتبط با این حرفه به تدریج رشد کردم و بالا آمدم .

چالش های تهیه کنندگی زنجیره وسیعی ست که بسته به جنس پروژه متفاوت میباشد بنابراین چیزی نیست که در یک پاراگراف یا در یک جمله قابل تعریف باشد. اما می توان به این موضوع اشاره کرد که مهم ترین مشکلات و موانع در شغل تهیه کننده گی در مرحله اکران و نمایش خودنمایی می کند و این در صورتیکه ناآگاهانه وارد جریان تولید شده باشید تاثیر مخربی خواهد داشت اما اگر فکر شده باشد حتی اگر ضرر اقتصادی به همراه داشته باشد قابل گذر است . اساسا تهیه کنندگی یک زنجیره شغلی گسترده و وسیع است که انتخاب درست همه حلقه های آن زنجیر مهم و ضروری ست و حتما انتخاب نادرست هر حلقه روی حلقه بعدی تاثیر منفی خواهد داشت . بنابراین تهیه کننده باید در هر بخش با درایت انتخاب کند و درمشکلات احتمالی که حتما در مسیرش هست مدیریت بحران را اعمال کند . در مجموع تهیه کنندگی شغلی سخت ، پر استرس ، همراه با مسئوولیت های جدی است اما اتفاقا برای من با همه چالشهایی که دارد بسیار جذاب است .

چطور شد فیلمنامه «فصل نرگس» را برای تهیه انتخاب کردید؟

فیلمنامه های زیادی رو در آن مقطع مطالعه کرده بودم اما هیچ کدام چه به لحاظ ارزش های هنری و چه از لحاظ محتوا و مضمون برام جذاب نبودند تا اینکه فیلمنامه «فصل نرگس» به دستم رسید و از آنجایی که فیلم قبلی خانم آذربایجانی «آئینه های روبه رو» را هم فیلمی بسیار با محتوا همراه با نگاهی توام با دغدغه مندی یافته بودم و از سویی دیگر طرح موضوع انسان دوستانه اهدای عضو و تاثیرگذاری فرهنگی بر روی جامعه ای که در آن زندگی میکنم جزو الویت های فکریم بود در نتیجه «فصل نرگس» را سال ١٣٩٣انتخاب کردم و با بازنویسی ها و حساسیت های متقابلی که من و خانم آذربایجانی عزیز هر دو داشتیم زمستان ١٣٩۴ فیلم را تولید کردیم.

fasle-narges

نظرکلی تان درباره فیلم وقتی آنرا روی پرده تماشا کردید چه بود؟

من به عنوان تهیه کننده فیلم ، قبل از اینکه فیلم را روی پرده ببینم وحتی قبل از شروع مسیر تولید و حین مطالعه فیلمنامه بارها و بارها فیلم در ذهنم دیده بودم و نتیجه برام از ابتدا مشخص بود و با همین آگاهی و درک وارد تولید شدم. «فصل نرگس» فیلمی شریف، با محتوا و ارزشمند است که برای اولین بار از زاویه ای نو و تازه به بحث تاثیرگذاری اهدا عضو بر بقائ چرخه حیات بشرمی پردازه و با رویکرد جدیدی داستان فیلم را روایت میکند ، به اعتقاد من «فصل نرگس» فیلمی با ارزش است که نقش مهمی در ترویج فرهنگ بشر دوستانه اهدا عضو و از آن مهم تر نقش مهمی در یادآوری نوع دوستی و عشق ورزی ایفا می کند. فیلمی لطیف ، تاثیرگذارکه  حتما ماندگار خواهد بود . شاید این فیلم در زمان خودش آن طور که باید مورد توجه قرار نگیرد اما زمان در تعیین سرنوشت این جنس فیلم بسیار تعیین کننده است.

خانم آذربایجانی آیا فیلمنامه در زمان فیلمبرداری تغییر کرد و آیا به عنوان تهیه کننده درباره داستان و فیلمنامه و یا انتخاب عوامل و بازیگران با خانم آذربایجانی تعامل داشتید ؟

از لحظه انتخاب قصه تا رسیدن به جریان تولید فیلمنامه «فصل نرگس» با حساسیت هایی که من و نگار هر دو داشتیم مورد بازنویسی هایی موثر که حاصل همفکری دو نفره و مشورت با مشاور روانشناسی فیلمنامه بود ، قرار گرفت و اساسا با توجه به اینکه قبل از ورود به مسیر تولید من و نگار مرحله پیش از پیش تولید را با هم طی کرده بودیم از بازنویسی فیلمنامه ، شکل ساخت فیلم ، انتخاب عوامل ، لوکیشنها و حتی بازیگران در همه موارد در همان مرحله پیش از پیش تولید دو نفره با همفکری و تعامل مشترک به نتایج متناسب با اجرا رسیدیم و در مرحله پیش تولید تقریبا همان ایده ها را اجرا کردیم.

فیلم «فصل نرگس» از ابتدای پروسه تولید کارهای تبلیغاتی را آغاز کرد و باورود هربازیگر جدید لوگویی ویژه تولید شد و… آیا این فعالیت های تبلیغاتی به فروش فیلم کمکی کرده است؟

این جنس تبلیغ که در این سوال  تان به آن اشاره کردید مربوط به مرحله تولید فیلم بود که اساسا قرار نبود در فروش فیلم تاثیری بگذارد  بلکه قرار بود شکل معرفی بازیگران فیلم همراه با خلاقیت و نوآوری و پرهیز از روشهای قبلی همراه باشد که البته همین تصاویر در مرحله اکران عمومی فیلم هم مورد استفاده تبلیغاتی هم قرار گرفت.

در فیلم از بازیگران چهره استفاده کرده اید که برای جذب مخاطب موثر است . داستان نیز همدلی بر انگیز و تاثیر گذار است اما با اینهمه فیلم هنوز با اقبال خوبی از طرف مخاطب روبرو نشده است. دلیل اینکه فیلم های درام نمی توانند مانند کمدی ها به فروش بالا دست پیدا کنند را در چه چیزی می بینید؟

این سوال به شکل زیر ساختی و اصولی باید کارشناسی شود چون هنوز برای خود من هم به صورت یه سوال مهم باقی مانده و در نتیجه نمی توانم جواب مناسبی در این مقطع به شما بدهم اما میدانم نیاز به بررسی و ریشه یابی از ناحیه مدیران سینمایی و مسئوولین اجرایی دارد و حتما دلایلی پنهان که باید روشن و شفاف شود.  چراکه من در این شرایط سوالهای پاسخ داده نشده بسیاری دارم که تا برای خودم روشن نشوند نمی توانم جوابگوی شما باشم.

آیا «فصل نرگس» در مقایسه با سایر تولیدات این روزهای سینمای ایران فیلم گرانی است؟

با توجه به تعدد نقش ها و تنوع لوکیشن ها و از همه مهم ترانتخاب فصل زمستان متناسب با روایت فیلم و امکانات فیلمبرداری لازم ، حضور عوامل کاملا حرفه ای و پیشکسوت درهر حرفه و تخصص ، «فصل نرگس» مشخصا تولیدی کاملا حرفه ای و ارزشمند به لحاظ محتوا و سطح تولید داشت و حتما فیلمی گران از منظر اقتصادی به شمار میرود.

به عنوان سوال آخر آیا از زمان اکران فیلم و عملکرد پخش کننده آن رضایت دارید؟

شایسته است جواب این سوال را در فرصت مغتنم و مناسبی بعد از پایان دوره اکران و نمایش عمومی فیلم بدهم.

منبع: بهمن سبز  


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>