سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۱:۳۳ ق.ظ چاپ مطلب
دبیر جشنواره «روحانی در قاب سینما»:

به تداوم نگاه امام راحل به سینما در بیانات مقام معظم رهبری توجه کنیم

sajad-kariman-majd

یک روحانی فیلمساز توجه امام خمینی (ره) به سینما را جزئی‌نگر و ویژه دانست.

یک روحانی فیلمساز توجه امام خمینی (ره) به سینما را جزئی‌نگر و ویژه دانست.

حجت‌الاسلام سجاد کریمان‌مجد از فیلمسازان جوان که سابقه دبیری جشنواره فیلم کوتاه «روحانی در قاب سینما» را در کارنامه دارد درباره تأثیر امام خمینی (ره) بر سینمای پس از انقلاب به سوره سینما گفت: با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران با رویکردی فرهنگی گفتمان خود را جهانی کرد به تبع ابزارهای فرهنگی از سینما گرفته تا موسیقی جایگاه ویژه و با اهمیتی در انقلاب پیدا کردند.

کارگردان «روسری‌های رنگی ما» گفت: سینما به خاطر تأثیرگذار و فراگیر بودنش مورد توجه امام قرار گرفت و ایشان با توجه به اهمیت این ابزار فرهنگی در بهمن ۵۷ در بهشت زهرا آن جمله معروف را فرمودند که ما با سینما مخالف نیستیم، با فحشا مخالفیم.

وی افزود: اظهارنظرهای مقطعی امام (ره) درباره فیلم‌هایی که شخصیت فرهنگی داشتند مثل فیلم «گاو» مشخص می‌کرد که امام حتی به جزئیات هم توجه دارند و درباره فیلم‌های تأثیرگذار نقطه نظر دارند. تداوم نگاه امام به سینما در بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به اهالی سینما و در نشست‌هایی که ایشان با اهالی سینما داشتند مشاهده شد و مشخص کرد که مقام معظم رهبری نیز با نگاه تخصصی جایگاه ویژه برای سینما قائل هستند.

کریمان مجد ادامه داد: سینمای ایران در سال‌های بعد از انقلاب در برهه‌های مختلف نسبت و نزدیکی خود را با گفتمان انقلاب اسلامی کم یا زیاد حفظ کرده است. امیدوارم با برطرف کردن غباری که بر چهره سینما نشسته است بتوانیم سینمای فاخر انقلاب اسلامی را معرفی و جهانی کنیم. در دهه ۶۰ نزدیکی سینما به گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی بیش از هر زمانی حس شد و اکثر فیلم‌های تولیدی نسبت خود را با ارزشهای انقلاب به شکلی شفاف ارائه می‌کردند. در دهه ۷۰ سینما با گفتمان انقلاب اسلامی کمی فاصله گرفت.

این کارگردان گفت: وقتی به برآیند فیلم‌های جشنواره فجر و تولیدات شبکه خانگی در سال‌های گذشته نگاه می‌کنیم فضای امیدوارکننده‌تری را در فعالیت هنرمندان برای حفظ ارزشهای گفتمان انقلاب اسلامی می‌بینیم. فکر می‌کنم بین نسل جوان نسبت به نسل پا به سن گذاشته و پیشکسوت اراده بیشتری برای معرفی گفتمان انقلاب اسلامی در تولیدات سینمایی وجود دارد. قلب نسل جدید فیلمسازان بیشتر برای انقلاب می‌تپد تا قلب نسل قدیمی‌تر.

وی افزود: وجود جشنواره‌هایی مثل «عمار»، جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» و «روحانی در قاب سینما» که موضاعت مرتبط با انقلاب اسلامی در آن مشخص‌تر است و سیل شرکت‌کنندگانی که مشتاق پرداختن به موضوعات ارزشی و محتوایی هستند جای بسی امیدواری است که بتوانیم در راستای معرفی سینمای ایران موازی با گفتمان انقلاب بهتر عمل کنیم.

کریمان مجد با اشاره به اوضاع نامناسب تولید در سینما درباره فعالیت‌های جدیدش گفت: خیلی وقت است فیلم نساخته‌ام. وقتی برای ساخت فیلم به نهادها و سازمان‌هایی که قبلا با من همکاری داشته‌اند مراجعه می‌کنم همه از وضعیت بد اقتصادی حرف می‌زنند، و برای همکاری نمی‌توانند حمایت کنند. من هم دست نگه داشته‌ام تا شرایط برای فیلمسازی کمی بهتر شود. البته تمام همکاران من با چنین شرایطی درگیر هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>