سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ شهریور ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

جشنواره «مسیر عشق» و پاسخ به یک نیاز فرهنگی

arbain

جشنواره «مسیر عشق» می‌تواند آرا، افکار و سلیقه مخاطبان را به سمتی سوق دهد که خلق اثر هنری درباره عاشورا و واقعه کربلا سمت و سوی حرفه‌ای و هنری بگیرد.

سوره سینمانرجس علوی مقدم : با نزدیک شدن به ماه محرم، ماه ویژه شیعیان در سراسر جهان تشیع و ایران، برنامه‌های فرهنگی و هنری متناسب با این هم برگزار می‌شوند. سال‌هاست که بخشی از آداب و عاداتی که در ماه محرم می بینیم به انجام امور فرهنگی اختصاص دارد. نمایش فیلم‌هایی متناسب با حال و هوای این ماه، اجرای نمایش‌های آیینی سنتی مثل تعزیه و تئاترهایی که مضمون مذهبی دارند و حتی پخش قطعات موسیقی مذهبی و … باعث می شود مخاطبان، در ماه محرم با آثاری مواجه شوند که درونمایه مذهبی قوی دارند. برگزاری جشنواره «مسیر عشق» که امسال نخستین دوره آن است، می تواند بخشی از این برنامه بزرگ باشد. با قبول این نکته که قطعا نمی‌توان انتظار داشت این رویداد در همین سال، به همه اهدافش برسد و نمره ۲۰ بگیرد.

جشنواره «مسیر عشق» گامی است برای تروجی فرهنگ عاشورایی در جامعه. با توجه به این که در روزگار ما، تصویربرداری و عکاسی از مراسم و آیین‌ها و رخدادها تسهیل شده و سرعت بیشتری یافته برگزاری جشنواره‌ای در این قالب، می تواند انگیزه مردم و شرکت کنندگان در این مراسم برای ثبت حس و حال این رویدادها را جهت دهی کند. ارزش این تصاویر و عکس ها هم در بعد هنری است هم در بخش تاریخ نگاری. نسل آینده می‌تواند با رجوع به این فیلم ها و عکس‌ها، تصویری از یک دوران به دست بیاورد. دورانی که راهپیمایی اربعین به اجتماعی شکوهمند تبدیل شد و به سنتی که بسیاری از معتقدان به امام حسین (ع) در آن حضور یافتند. در نخستین دوره جشنواره «مسیر عشق» بخشی به شهید محسن حججی اختصاص یافته است. شهید مدافع حرم که اعتقاد او به مرام و مسلک امام حسین (ع) تجلی عینی در زندگی و انتخابش داشته است. حججی نمونه‌ای امروزی برای نمایش اصالت فرهنگ حسینی در جامعه ایرانی است. چیزی که جشنواره «مسیر عشق» باید به دنبال نمایش هنرمندانه و موثر آن برای جامعه باشد.

جشنواره «مسیر عشق» اگر چه جشنواره‌ای کمتر تخصصی و بیشتر مردمی محسوب می‌شود اما می‌تواند آرا، افکار و سلیقه مخاطبان را به سمتی سوق دهد که خلق اثر هنری درباره عاشورا و واقعه کربلا یا انعکاس آنچه در ایام محرم در ایران اسلامی یا تمام کشورهای مسلمان اتفاق می‌افتد سمت و سوی حرفه‌ای و هنری بگیرد و تنها به یک عمل ساده خاطره نگارانه تقلیل پیدا نکند. باید دید برگزار کنندگان این جشنواره در خلق این فضا و جهت دهی به شرکت کنندگان چه اندازه موفق هستند و آیا می‌توانند بستر تولید آثاری ماندگار را فراهم کنند یا فقط به عنوان نمایش دهنده شور مردمی و اعتقاد شیعیان به امام حسین (ع) باقی می‌مانند؟

منبع: بهمن سبز


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>