سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ شهریور ۱۳۹۶ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

نخستین دوره «جلسات کارتون تهران» به کار خود پایان داد/ نمایش انیمیشن‌های «قایم موشک» و «پیشخدمت»

cartoon_tehran

انیمیشن‌های «قایم موشک» و «پیشخدمت» در سومین شب نخستین دوره «جلسات کارتون تهران» ۲۸ شهریور ماه به نمایش درآمدند.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی استودیو هورخش، نحوه تولید این انیمیشن‌ها با حضور فرنوش عابدی کارگردان، سروش عابدی صداگذار و آهنگساز، مهرداد حسینی طراح کارکتر، محسن شکرطلب کارگردان، مونا یزدی بکگراند آرتیست،  و اشکان رهگذر کارگردان و مجری جلسات در پلتفرم داربست بررسی شد.

در ابتدای آخرین شب «جلسات کارتون تهران» انیمیشن «قایم موشک» پخش شد و سپس محسن شکرطلب کارگردان این اثر و مونا یزدی بکگراند آرتیست توضیحاتی در خصوص ساخت این اثر به حاضران ارائه دادند.

نمی‌توانستم به آسیب‌های جنگ بی‌توجه باشم

شکرطلب درباره نحوه حضورش در عرصه انیمیشن گفت: در دوره کارشناسی برق خواندم. البته از بچگی طراحی می‌کردم. این دغدغه همیشه با من بود که طراحی همیشه در کنارم باشد. به خاطر بحث مالی تصمیم گرفتم که در رشته ریاضی و مهندسی درس بخوانم. چون فکر می‌کردم از طریق رشته‌های هنری نمی‌توانم درآمدی داشته باشم. اما با این‌که به شدت به ریاضی علاقه‌مند هستم نتوانستم در فضای مهندسی دوام بیاورم.

او ادامه داد: به همین دلیل بعد از وقفه هفت، هشت ساله دوباره با کاریکاتور به این عرصه بازگشتم و توانستم با استودیو کوچکی ارتباط برقرار کنم و کارهایم را به آنها نشان دادم. اما آن‌چیزی که در آن استودیو اذیتم می‌کرد این بود که آنجا فعالیت چندانی نداشت. رشته مهندسی را ادامه می‌دادم تا بتوانم در ادامه کارشناسی ارشد انیمیشن را در تهران بخوانم.

شکرطلب با اشاره به این که بعد از اتمام دوره کارشناسی به تهران آمده است گفت: شش تا هفت ماه در دفتر آقای خیراندیش به عنوان کارآموز فعالیت می‌کردم و سعی می‌کردم با فرایند تولید انیمیشن آشنا شوم. بعد وارد پروژه سینمایی «فهرست مقدس» به کارگردانی آقای همدانی شدم و کم کم توانستم بعضی از سکانس‌ها را خودم دکوپاژ کنم. در انتهای پروژه درگیر دستیار کارگردانی هم شده بودم. پیش از این یکی دو کار هم با آقای کاتبی در بنیاد فیلم انجام داده بودم. در حال حاضر هم در حال کارگردانی سریال خودم به نام«تندر» هستم.

کارگردان«قایم موشک» درباره شکل‌گیری ایده این انیمیشن گفت: آن چیزی که مرا به سمت این فضا برد و به نظرم راه گریزی از آن وجود نداشت اتفاقاتی است که در منطقه ما می‌افتد و ما در این زمان اینقدر در خاورمیانه جنگ و خشونت می‌بینیم که نمی‌توانیم به راحتی از کنار آن بگذریم. حداقل من نمی‌توانستم. به نظرم می‌آید که در فضای جنگ بچه‌ها بیشتر از همه آسیب می‌بینند.

او درباره الهام گرفتن انیمیشنش از آثار مدرسه گوبلین فرانسه توضیح داد: من همیشه آثار هنرجویان مدرسه گوبلین را دنبال می‌کنم. و همیشه جزو حسرت‌هایم بوده است که در این مدرسه درس بخوانم. اما بعد از تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم درس خواندن در این مدرسه هزینه‌های بالایی دارد و به همین دلیل ترجیح می‌دهم به جای آن ۱۰ فیلم بسازم.

شکرطلب با اشاره به این‌که سارا خلیلی استاد راهنمای پایان‌نامه کارشناسی ارشدش بوده است گفت: ساخت «قایم موشک» بدون هیچ حمایت مالی انجام شد و بعد از پنج، شش ماه به من فشار بسیاری آورد. من برای ساخت این انیمیشن از هشت صبح تا ۱۰ شب بی‌وقفه کار می‌کردم و حتی چهار ماه از کارم بیرون آمدم تا بتوانم آن را تمام کنم.

مونا یزدی بکگرداند آرتیست با اشاره به این‌که از همکاری با شکرطلب رضایت بسیاری دارد گفت: او نظم مثال‌زدنی دارد. خیلی دقیق می دانست که چه کاری می خواهد انجام دهد. به همین دلیل پیشنهادهای من در جهت فکر خودش بود. به همین دلیل از کار کردن با او خوشحال هستم.

شکرطلب درباره همکاری‌اش با یزدی تاکید کرد: ما با هم این قرار را گذاشتیم که هر کدام در پروژه‌های همدیگر کارهایی را انجام دهیم. این شکلی بود که همکاری ما شکل گرفت.

او با مخاطب قرار دادن هنرجویان رشته انیمیشن گفت: همه فکر می‌کنند کار اولشان باید شاهکاراشن باشد. من اینطوری فکر نمی‌کردم. می‌دانستم این کار اول و آخر من هم نیست. «قایم موشک» اتودی است از کاری که می‌خواهم بسازم. سنگ بنای تجربه اصلی است. و دوست داشتم کار را یاد بگیرم.

یزدی هم در ادامه سخنان شکرطلب افزود: از محسن شکرطلب یادگرفتم که اگر کار مشارکتی با دوستانتان می‌سازید باید تا زمانی که به رضایت کامل نرسیدید از خواسته‌هایتان کوتاه نیایید. چون آنها به شما تعهدی دادند و موظف هستند که آن را به اتمام برسانند.

سعی کردیم سوسکمان کمتر چندش باشد

فرنوش عابدی درباره حضورش در عرصه انیمیشن گفت: انیمیشن شغل موروثی خانواده ماست. من و برادرم از طریق پدر وارد این حوزه شدیم. ما از دوران بچگی در بین کارهای انیمیشنی پدر بزرگ شدیم و پیش او آموزش دیدیم.

او درباره شکل‌گیری ایده«پیشخدمت» توضیح داد: هر کسی که کافکا را خوانده باشد و با ادبیات آن آشنایی داشته باشد برایش دغدغه می‌شود که حرف کافکایی بزند. «پیشخدمت» بیان کافکایی از جنس ایرانی دارد که قسمت صادق هدایتی آن را خودم به فیلم‌نامه اضافه کردم.

عابدی ادامه داد: فیلم‌نامه «پیشخدمت» را پدر اختصاصی برای من نوشته بود. اما در ادامه ماجرا خودم بودم که جزئیات را به آن اضافه کردم یا تغییر دادم. داستان اصلی که پدر در اختیارم گذاشت در مورد مرد معمولی بود که خودکشی هم نمی‌خواست بکند، او سوسکی را می‌کشد اما بعد دلش برای او می‌سوزد و از این سوسک مراقبت می‌کند تا وقتی که بزرگ شود و پیشخدمت او شود.  اما بعد جای این دو با هم عوض می‌شود.

مهرداد حسینی طراح کارکتر درباره این پروژه گفت: پروسه خلق شخصیت‌های «پیشخدمت» بسیار عجیب و غریب بود. من بسیار فیلم‌باز هستم و حافظه فیلمی خوبی دارم و به راحتی می‌توانستم خط فیلم‌ها را تشخیص دهم. بنابراین یکسری از فیلم‌های نوآر را جدا کردم و به فرنوش عابدی پیشنهاد دادم که به سمت فضای سورئال پیش ببریم.

او تصاویری از فیلم‌های Naked lunch، The servant، Sult، Barton Fink،The innocents  ،Kafka و گرسنگی که به عنوان منبع الهام استفاده کرده بود را به حاضران نشان داد.

عابدی با بیان این‌که نمی‌خواستیم شخصیت سوسک ما خیلی علمی تخیلی باشد گفت: ما می‌خواستیم سوسک ما در عین سوسک بودن به انسان هم شباهت داشته باشد. پدر علاقه داشت سوسک شباهت بیشتری به انسان داشته باشد اما من دوست داشتم سوسک حالت خودش را داشته باشد فقط کمی از جزئیاتش را حذف کردیم تا از چندش بودن آن بکاهیم.

او در ادامه بیان کرد: راستش من پوست عواملم را مثل رمزی شخصیت سریال «بازی تاج و تخت» زنده زنده می‌کنم. اما باید بگویم فشار و حساسیتی که روی کار دارم بیشتر از این‌که دیگران را اذیت کند خودم را اذیت می‌کند.

عابدی  درباره پروسه تولید «پیشخدمت» توضیح داد» ما منتظر نشدیم تا تمام پیش تولید تمام شود و بعد انیمیت را تمام کنیم. اولین شخصیت که درست می‌شد انیمیت آن شروع می‌شد. بدون وجود بک گراند. البته استوری ریل بسیار دقیقی داشتیم که در نهایت فقط ۶۰ درصد به آن وفادار ماندم.

حسینی تاکید کرد: هیچ مدلی از تولید را نمی‌شناسم که شبیه فرنوش عابدی باشد. او مدل خودش را دارد.

عابدی با اشاره به این‌که انیمیشن «درخت کهنسال» را هم بدون بکگراند انیمیت کرده است گفت: هر کسی شیوه خودش را دارد.  و من توصیه می‌کنم به همه که شیوه خودشان را پیدا کنند.

سروش عابدی آهنگساز و صداگذار «پیشخدمت» گفت: من و فرنوش با هم در یک خانه بزرگ شدیم و اولین همکاری مشترک ما وقتی شروع شد که او هجده ساله و من نوزده ساله بودم. کار کردن با فرنوش در عین سخت بودن لذت‌بخش هم هست. مخصوصا که او همیشه به من اعتماد می‌کند.

او ادامه داد: در پروسه ساخت «پیشخدمت» فرنوش برای اولین بار به من سر می‌زد و در مورد کار نظر می‌داد. تا به حال نشده بود روی کاری شش دقیقه ای یک ماه ونیم کار کنم.

سروش عابدی تاکید کرد: بچه‌های انیمیشن کمتر از آهنگ‌های اورجینال استفاده می‌کنند. چون هزینه‌اش برایشان بالا می‌رود. اما امیدوارم که بیشتر به این سمت بروند چون بسیار تاثیرگذار است.

فرنوش عابدی درباره پخش فیلمش در جشنواره‌های متعدد توضیح داد: من از مرکز گسترش و مدیریت آن تشکر می‌کنم. مرکز باعث شد تا من این فیلم را بسازم. اما برای پخش خوب در ابتدا شما باید یک فیلم خوب داشته باشید. فیلم خوب راه خودش را باز می‌کند. من همه کارهایی که برای «درخت کهنسال» انجام دادم برای «پیشخدمت» انجام دادم. اما بازخوردی که از «پیشخدمت» گرفتم از «درخت کهنسال» نگرفتم.

او ادامه داد: تقریبا «پیشخدمت» را برای ۶۰۰ جشنواره فرستادم،‌۳۰۰ جشنواره درجه سه، ۲۰۰ جشنواره درجه دو و ۱۰۰ جشنواره درجه الف. آماری که گرفتم اینطور بود که «درخت کهنسال» از هر ۱۰ جشنواره تنها در دو یا سه تا پذیرفته می‌شد واز هر ۱۰ یا ۲۰ جشنواره یک جایزه می‌گرفت. اما «پیشخدمت» از هر ۱۰ جشنواره در ۶ جشنواره پذیرفته می‌شد و در ۵۰ تا ۶۰ درصد جشنواره یا نامزد می‌شد یا برنده. بنابراین مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکته در همین موضوع است که فیلم خوبی داشته باشید.

عابدی تاکید کرد: از طرف دیگر نباید زود ناامید شوید. یعنی تا ۱۰ یا ۲۰ جشنواره شما را نپذیرفتند نباید از ارسال انیمیشنتان ناامید شوید. در مورد جشنواره‌های پولی هم به راحتی می‌توانید تخفیف بگیرید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>