سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ شهریور ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

اکران خصوصی فیلم «دریاچه ماهی» برگزار شد/ تابش: بنیاد سینمایی فارابی حامی سینمای مقاومت است

ekran-daryache1

اکران خصوصی فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» به کارگردانی مریم دوستی چهارشنبه ۲۹ شهریور در تالار زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، مراسم اکران خصوصی فیلم «دریاچه ماهی» با حضور بازیگران و عوامل فیلم، مدیران سینمایی، خانواده شهدا و اصحاب رسانه پس از پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

فرزاد حسنی اجرای این برنامه را برعهده داشت و در ابتدای مراسم گفت: غیرممکن است فرزند شهید در قاب سینما اثری را به نمایش بگذارد و به دست صاحبان اصلی خود نرسد. این فیلم در سنوات آینده نیز صاحب اصلی خود را پیدا خواهد کرد.

در ادامه مراسم، علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: سلام به همه شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی و سلام بر شهداى مدافع حرم، تا شهید حججی عزیز، در آستانه هفته دفاع مقدس و ماه محرم هستیم و درود می‌فرستیم به همه شهدای عزیزمان و قدردانی می‌کنم از تشریف فرمایی عوامل فیلم «دریاچه ماهى»، هنرمندان عزیز و گرامی، مدیران سازمان سینمایى  و خانم‌ها و آقایانی که دعوت ما را پذیرفتند و در این جمع خودمانی شرکت کردند.

وی افزود: بیش از یکصد سال از تاریخ پر فراز و نشیب سینمای ایران می‌گذرد و باید اذعان داشت در سینمای نوین ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اهالی سینما با آثارشان نقش و سهم بسیار مهم و ارزشمندی در بازتاب رشادت‌ها و ایثار مردم کشورمان داشته‌اند، و رزمندگانی که جانانه در مصاف دشمن قرار گرفتند و دفاع شرافتمندانه کردند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر اینکه شاید ناب‌ترین لحظه‌های سینمای مقاومت و پایداری، لحظه‌هایی است که مخاطب در سکانس‌ها و پلان‌های فیلم‌های ماندگار پس از انقلاب آن را به خاطر سپرده است، بیان کرد: کارنامه درخشان سینماى ایران در حوزه دفاع مقدس و پایداری کاملا شفاف و روشن است همین طور هنرمندان و سینماگرانی که خودشان از خانواده‌های ایثارگران هستند. چرا که ایرانی‌ها در محیط خانوادگی‌شان، افتخار زیستن با جانباز، شهید یا رزمنده‌ای را دارند و میراث‌دار مقاومت هستند. همه ما جزو یک پیکره هستیم و قلب و دلمان برای عزت و سربلندی ایران اسلامی می‌تپد و به آرمان‌هایی که شهدای ما داشتند وفاداریم، به خصوص هنرمندانی که در عرصه هنرهای نمایشی و سینما نقش آفرینی می‌کنند.

ekran-daryache2

وی ادامه داد: وظیفه خود می‌دانیم از همه هنرمندانی که در سه دهه گذشته بابت ترویج آرمان‌هاى انقلاب اسلامی لحظات خیلی ارزشمندی را برای مردم شریف ایران و جهانیان خلق کردند، قدردانى کنیم، واقعیت این است که «سینما» صدا و تصویر ملت ایران است و سینماى نوین ایران پس از انقلاب چهره دیگرى از واقعیات ایران را ترسیم کرد.

تابش توضیح داد: چند وقت پیش جلسه‌ای با پژوهشگر فرانسوى خانم «انیس دو ویکتور» در فارابی داشتم، ایشان پژوهشی راجع به سینمای ایران، سینمای جنگ و تحلیل سینمای شهید آوینی دارد. این پژوهشگر در تحلیل خود می‌گفت؛ ایرانى‌ها ملت مقاوم و شگفت انگیزى هستند، ایران به عنوان کشورى که صاحب سینماست و سالها درگیر جنگ بوده، در مقایسه با کشورهایی که مدتی دچار جنگ و بحران شده‌اند و دارای سینما هم بودند. اغلب این کشورها در دوره جنگ، سینماهایشان به دلیل ناامنی تعطیل شده. اما پژوهش خانم انیس نشان می‌دهد که در جنگ هشت ساله مردم ایران با صدام بعثی، نه تنها سینماها تعطیل نشد بلکه سینماگران ما با شوق و چنگ و دندان، زیر بمباران در فضای کاملا جنگی فیلم ساختند و مهم تر اینکه مردم ایران در آن ناامنی و فضای فوق العاده ترسناک آن روزها، مقابل سینماها صف کشیدند و بلیت فیلم خریدند و آثار سینماگرانشان که در محیط جنگ ساخته می شد را می دیدند؛ او این موضوع را در کتابش به عنوان یک استثناء در کشورهای دارای سینما ذکر می کند.

تابش در ادامه با اشاره به اینکه پیوند مردم با سینما، پیوندی ناگسستنی است و سینما جزوی از هویت ملی ایرانی‌ها شده است افزود: از همه تلاش‌ها و کوشش‌های اهالی شریف سینما در پاسداشت مقام رزمندگان و ایثارگرانی که مظلومانه و با سختی دوران پر زحمت جنگ را تحمل کردند و رنج کشیدند قدردانى می‌کنیم.

تابش افزود: در دوره جدید کارگروه سینماى مقاومت در بنیاد تشکیل شده است که هدف از تشکیل این کارگروه، برنامه‌ریزی تولید محصولات سینمای ایران در حوزه سینمای مقاومت است.

وى در ادامه گفت: همگرایی و هم‌افزایی نهادهای سینمایی در حمایت از آثار سینمای مقاومت ضرورت دارد و به همین منظور اعضای کارگروه سینماى مقاومت، ترکیبی از کارشناسان فرهنگی، هنرمندان و مسئولان خبره و دغدغه‌مند در این حوزه هستند.

تابش یادآور شد: در بنیاد سینمایی فارابی کنار سایر نهادهای دیگر سینمایی، حامی سینمای مقاومت و پایداری است و طی سال ۹۲ تا ۹۶ (در این چهار سال گذشته) بنیاد فارابى از ١٧ فیلم سینمایی با مضمون انقلاب اسلامی، مقاومت و پایداری حمایت کرده و فیلم «دریاچه ماهی» یکی از این فیلم هاست. طى سال‌هاى قبل بنیاد فارابى به فیلمسازان جوان توجه ویژه داشته، چرا که ورود نسل جدیدی از بانوان به سینما و تشویق این سرمایه‌ها به ساختن آثار ارزشمند معنوی و فیلم‌های مربوط به پایداری و مقاومت مد نظر ما بوده است و ما هم در کنارشان به عنوان حامى، کمک حالشان بودیم. سال گذشته خانم منیره قیدی با فیلم «ویلایی‌ها» و امسال خانم مریم دوستی با فیلم «دریاچه ماهى» و انشالله سال آینده چند فیلمساز نوگرا هستند که فیلمنامه‌هایشان را ارائه دادند تا در شورای مقاومت بنیاد فارابی بررسی شود و امیدواریم با کیفیت به تولید منجر شوند.

سپس «پرواز همای» قطعه ای را به شهدای غواص تقدیم کرد که مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

ekran-daryache6

در ادامه مراسم مریم دوستی کارگردان فیلم «دریاچه ماهی» ضمن تشکر از علیرضا تابش و حبیب ایل بیگی در جریان تولید این فیلم گفت: اگر لطف و حمایت این دو نفر نبود این فیلم ساخته نمی‌شد.

وی افزود: از آغاز اکران فیلم تا امروز اولین سوالی که از من پرسیده می‌شود این است که چرا برای ساخت نخستین فیلم به سراغ سینمای دفاع مقدس رفتم؟ ژانری که کار هر کسی نیست، من کاری کردم که مردان فیلمساز هم از آن می‌ترسیدند. این اتفاق نادانسته نبود و من به واسطه تجربه، شناخت و عشقی که به شهدا داشتم ادای دینی در وجودم احساس می‌کردم و وسیله‌ای بهتر از زبان سینما و زبان هنر پیدا نکردم.

دوستی ادامه داد: در کجای جهان ایستادیم؟ در امن ترین جای جهان در حالی که در کشورهای همسایه جنگ و ستیز است؛ ما این امنیت را مدیون خون شهدا هستیم.

ekran-daryache3

دوستی سپس بیان کرد: سینما جای بازی‌های سیاسی نیست جای حرف دل است و حرف حساب. ذره بین نیست که یکی را بیش از حد بزرگ کند و دیگری را کوچک. سینما جای سلیقه فردی و جناحی نیست. سینما بیلبورد تبلیغات نیست که یکی را برند زودهنگام کند و دیگری را پلاسکویی ناکام. سینما پل ارتباط میان تکریم عشق است و حقیقت و زندگی. مگر می شود ۸ سال تاریخ معاصر را نادیده گرفت مگر می شود مدافعان عاشق حرم را فراموش کرد. مگر عاشورا یک روز نبود و هزاران سال تکرار. تاریخ پدران، برادران و همسرانی است که برای عزت وطن پا دادند، دست دادند، جان دادند ولی خاک وطن نداند، پرچم ندادند. این است قصه کانال ماهی من، دریاچه ای که هزاران استخوان هنوز هم در انتظار پیدا شدن و بازگشتند.

سپس مریم مهدی پور همسر شهید هادی باغبانی، خواهر شهید علی امرایی، فرح روز فاتحی مدیرعامل بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش و اعظم بروجردی کارگردان و نمایشنامه نویس به روی صحنه آمدند تا آیین تقدیر و تجلیل از عوامل فیلم توسط بانوان انجام شود.

ekran-daryache4

ستاره اسکندری، لاله اسکندری، علی دهکردی، حدیثه تهرانی، صحرا اسداللهی، سعید سعدی، مرتضی خان محمد (مدیر فیلمبرداری)، آزاده قوام (طراح لباس)، محسن بابایی (طراح گریم)، کیوان مقدم (آهنگساز)، آرش معیریان (مشاور کارگردان و تدوین)، پیمان شیرخانی (مدیر تولید)، یاسر سلیمانی (مدیر تدارکات)، رضا انصارین (جلوه‌های ویژه بصری) و اوژن اشرفی (اصلاح رنگ) مورد تقدیر قرار گرفتند.

ekran-daryache5

در پایان تابلوی پوستر فیلم توسط مدیران سینمایی و فرهنگی، عضو شورای شهر تهران، عوامل و بازیگران فیلم، خانواده شهدا و … امضا شد.

در این مراسم علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامى شهر تهران، دکتر محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، حبیب ایل‌بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، سید روح‌اله حسینی رییس مدرسه ملی سینمای ایران، خانواده شهید امرایی، خانواده شهید باغبانی، اعظم بروجردی کارگردان و نمایشنامه نویس، فرح روز فاتحی مدیرعامل بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش، کامران مجیدی، مجید توکلی و … حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>