سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ شهریور ۱۳۹۶ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

سیمای محرمی شبکه‌های سیما/ ویژه برنامه‌های سوگواری سالار شهیدان

Moharram-TV

به مناسبت فرارسیدن محرم شبکه‌‌های سیما همراه با تمامی آزادگان جهان لباس عزا برتن کرده و ویژه برنامه‌هایی متناسب با سوگواری سالار شهیدان روی آنتن می‌برند.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سیما، ارتباط زنده با شهر کربلای معلی، پوشش تصویری هیات عزاداری، سخنرانی های مذهبی، ویژه برنامه ادبی، مرثیه خوانی و مستندهای مربوط به این ایام از جمله این ویژه برنامه ها است که از روز جمعه مصادف با آغاز محرم سال ۱۴۳۹ هجری قمری، پخش این برنامه ها آغاز خواهد شد.

شبکه یک سیما

*** سریال «پرواز در ارتفاع صفر» به کارگردانی عبدالحسین برزیده و تهیه کنندکی محمد نشاط در ۷ قسمت هر شب ساعت ۲۲:۱۵ و از ۱۲ محرم سریال «هاتف» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه کنندگی نعمت چگینی در همین ساعت پخش می شود.

*** ویژه برنامه «سخنرانی مذهبی» با سخنرانی حجت الاسلام رفیعی هم هر روز حوالی ساعت ۹ صبح با موضوع جلوه های عزت و حریت در کربلا تقدیم بینندگان شبکه یک خواهد شد.

*** ویژه برنامه ادبی به نام «ز دست عشق در عالم هیاهوست» به تهیه کنندگی محمد رحیمی دیگر برنامه ویژه محرم است که قرار است هر شب بین خبر ۱۹ تا ۲۱ با اجرای علیرضا اسفندقه و با محوریت اشعار عاشورایی پخش شود.

*** در شب های محرم هم مانند سال های گذشته، برنامه «روز خدا» با تهیه کنندگی یونس قاسمی و مجید نادری روی آنتن خواهد رفت که با حضور کارشناسان مذهبی، ابعاد مختلف عاشورا و قیام امام حسین تبیین می شود.

*** «زلال معرفت» که در بخش های ۱۰ دقیقه ای و با محوریت سخنان آیت الله جوادی آملی است از دیگر برنامه های شبکه یک در ایام محرم امسال خواهد بود.

****************************************************

شبکه دو سیما

*** یکی از تدارکات ویژه این شبکه برای ایام سوگواری سید و سالار شهیدان؛ تهیه مستند «پیرغلامان عشق» است. این برنامه مستندی روایی از مداحان پیشکسوت و مخلص اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است که در آن سعی شده تا با انتخاب پیرغلامانی از سراسر کشور آیین های عاشورایی در اقلیم های متفاوت با شیوه ها و منش های خاص به تصویر کشیده شود. از طرفی معرفی شیوه صحیح و اصولی مداحی، معرفی سبک های سنتی عزاداری سرور و سالار شهیدان، زنده نگه داشتن یاد و نام پیر غلامان مرحوم و پیشکسوت در سراسر کشور، ترویج انتخاب پوشش و اخلاق صحیح مداحی، بررسی اهمیت مطالعه مقاتل و کتب اشعار شاعران آیینی، انتقال عزاداری اصولی و سنتی به نسل جوان و… از دیگر اهداف این مستند است.

«پیرغلامان عشق» کاری از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیه کنندگی هادی خدادی است که از اول محرم به مدت ۱۰ شب راس ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

*** پخش سخنرانی حجت الاسلام پناهیان هر روز ساعت ۱۰:۳۰ و سخنرانی شیخ حسین انصاریان هر روز ساعت ۱۳:۱۰و فرازهایی از بیانات مرحوم حق شناس به همراه ویژه برنامه «ذکر عاشوراییان» با نوای حاج محمود کریمی کاری از گروه فرهنگی اجتماعی و به تهیه کنندگی سعید پورفرج هر روز ساعت ۱۳:۴۵، ۲۰:۱۵ و ۲۲:۲۰ روانه آنتن می شود.

*** افزون بر این مراسم مداحی و نوحه خوانی با نوای حاج حسن خلج، حاج میثم مطیعی، زنده یاد حاج سلیم مؤذن زاده و حاج حسین فخری در ساعات ۱۷:۴۰ و ۲۳:۲۰ از جمله تدارکات ویژه شبکه دو سیما برای ایام محرم است که در جدول پخش برنامه ها قرار دارد.

*** «حب الحسین» کاری مشترک از ستاد اربعین و گروه خانواده شبکه دو به تهیه کنندگی پویان هدایتی عنوان ویژه برنامه ای است که برای شب های محرم در نظر گرفته شده و از سه شنبه ۴ مهرماه ساعت ۲۱ روانه آنتن می شود. این برنامه در گفت و گو با هنرمندان، ورزشکاران و بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون به موضوع واقعه عاشورا و حضرت امام حسین (ع) نگاهی متفاوت دارد. داریوش ارجمند، حمید استیلی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، عنایت الله بخشی، سیاوش تهمورث، محمد فیلی، فریبا نادری، شهرام شکیبا، مریم کاویانی، فریبا کوثری، عباس غزالی و … از جمله مهمانانی هستند که در مقابل دوربین این برنامه قرار گرفته اند.

همچنین گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما با تدارک برنامه «نو نوایان» به تهیه کنندگی سید اسماعیل موسوی و امیر کیانی با محوریت استعدادیابی مداحان نوجوان در ایام محرم تدارک ویژه ای را برای گروه سنی نوجوان در نظر گرفته است.

این برنامه با هدف آشنایی هر چه بیشتر نوجوانان با آموزه های کربلا و آموزش اصولی شیوه ها و راه کارهای عملی و اجرایی مداحی و مرثیه سرایی اهل بیت (ع) هر روز ساعت ۱۹ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

*** از سوی دیگر طبق روال سال‌های گذشته پخش زنده مراسم شیرخوارگان حسینی از مصلی امام خمینی (ره) جمعه ۳۱ شهریور ساعت ۹ الی ۱۲ و پخش مستقیم مراسم تجمع نوجوانان عاشورایی از میدان امام حسین (ع) تهران؛ تحت عنوان «احلی من العسل» ویژه حضرت قاسم (ع) در روز ششم محرم مصادف با چهارشنبه ۵ مهرماه پیش از اذان ظهر از ساعت ۱۰ الی ۱۲ پخش خواهد شد. یکی دیگر از برنامه های پخش زنده این شبکه گزارش مراسم ویژه بانوان عاشورایی از مهدیه تهران است که دوشنبه ۱۰ مهرماه ساعت ۱۵ تا ۱۷ روانه آنتن می شود.

*** از دیگر تدارکات این شبکه برنامه «کوی محبت» است که با حضور کارشناسان، شاعران و مداحان اهل بیت (ع) هر شب ساعت ۱۹:۳۰ به صورت زنده از کربلای معلی و حرم حضرت سیدالشهدا (ع) روانه آنتن می شود. این برنامه کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی به تهیه کنندگی سید مصطفی موسوی که سلسله برنامه های خود در ماه محرم را با موضوع بررسی ابعاد قیام امام حسین (ع) و تبیین برنامه اهل بیت برای آینده بشریت؛ همچنین گزارش های متعددی از حال و هوای کربلا و حرم اباعبدالله (ع) تهیه کرده و در شب های تاسوعا و عاشورا ساعت ۲۳ تقدیم مخاطبان می کند.

گفتنی است تمامی برنامه های جاری شبکه متناسب با ایام سوگواری سیدالشهداء تولید و پخش خواهند شد.

****************************************************

شبکه سه سیما

*** مجموعه مستند «ادب حضور» در ۱۰ قسمت ۲۵ دقیقه ای، به تهیه کنندگی حسن محمدیان مفرد کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست که به مناسبت  ایام محرم الحرام به معرفی هیئات و مداحان جوان آن ها می پردازد.

هیئت هایی چون هیئت مکتب العباس تهران با مداحی حاج محمد باقر منصوری، هیئت آل یس بوشهر، بیت الرقیه زاهدان، مکتب الزهرا بندر عباس، عاشورائیان بروجرد، حسین جان گرگان، روضه الزهرا دزفول با مداحی مهدی تدینی، محبین اهل بیت قم با مداحی حاج احمد پناهیان،حسینیه ایران در یزد ، هیئت انصارالولایه یزد همراه سوگواران حسینی خواهند بود.

در این مجموعه مستند، مقدمات و آدابی که انسان برای حضور در مجالس عزاداری سید و سالار شهیدان باید رعایت کند، را بیان می کند.

این برنامه از شنبه اول مهر، هر شب ساعت ۲۲:۳۰، از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

*** برنامه «اشک دریا» عنوان نماهنگ هایی است که در ۱۲ قسمت با موضوع شهدا و دفاع مقدس را به نمایش می گذارد. زمان پخش این برنامه از اول مهر، هر روز ساعت ۱۶ خواهد بود.

*** برنامه «در آستان خورشید» کاری از گروه فرهنگ و معارف شبکه سه سیما به تهیه کنندگی مهدی زمانی بیدختی که در ۱۰  قسمت  ۶۰ دقیقه ای از کربلا در جوار حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

«در آستان خورشید» از شنبه اول مهر، هر شب ساعت ۲۳، با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه به مباحث عاشورا، ریشه های این نهضت و اهداف حماسه حسینی می پردازد.

گزارشگر برنامه مهیارعبدالهی است و اجرای برنامه را محمد حسین صیرفی برعهده دارد.

*** مجموعه مستند «پیر عشق» کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما به تهیه کنندگی سجاد نوروزی است که در ۵ قسمت ۲۰ دقیقه ای برای ایام محرم تهیه شده است.

این برنامه به گفت و گو با شاعران و مداحان اهل بیت در خصوص زندگی نامه، نگاهشان به جهان هستی می پردازد. در این برنامه پیرغلامانی چون حاج غلامرضا سازگار، حاج اکبر بازوبند، حاج مهدی آصفی و … حضور دارند. این برنامه از اول مهر هر روز ساعت ۱۷ از شبکه سه سیما پخش می شود.

*** مجموعه مستند «مرا بپذیر» در ۵ قسمت  ۲۵ دقیقه ای به تهیه کنندگی میرکیوان خلیل پور در گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما تولید شده است.

این مجموعه مستند به سفر گروهی از جوانان دانشجو به عتبات عالیات می پردازد. در هر قسمت از این مجموعه همراه جوانان دانشجو راهی شهرهای متبرک کربلای معلی، نجف اشرف، کاظمین، سامرا و دیگر اماکن متبرکه می شویم.

موضوع  اصلی این مجموعه مستند به نمایش گذاشتن روحیات و مکنونات قلبی جوانان دانشجو در این سفر روحانی است. گفت و گو با جوانان دانشجو ، احساسات و مکنونات قلبی آن ها را به مخاطب منتقل می کند. این برنامه از ۵ مهر ساعت ۱۵:۳۰ از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

*** مجموعه برنامه «شابک» با موضوع کتاب و کتابخوانی در ایام محرم، کتاب هایی چون حسین بن علی، سه گانه آیت الله بهجت و … را معرفی می کند.

از بخش های دیگر این برنامه گفت و گو با میهمانانی در حوزه نشر، گفت و گو با مردم، بیان موضوعات روز مرتبط با کتاب، نمایش مردمی مرتبط با کتاب معرفی شده و پوشش برنامه های مرتبط با کتاب است. این برنامه یکشنبه و سه شنبه ها، ساعت  ۲۱:۴۵ از شبکه سه سیما پخش می شود.

*** برنامه ای با عنوان «موکب ثارالله» به تهیه کنندگی حسن محمدیان مفرد، در ۱۱ قسمت ۱۵ دقیقه ای مداحی حاج مهدی رسولی از هیئت ثارالله زنجان را از شنبه اول مهر، مصادف با اول محرم بعد از خبر شبانگاهی به تصویر می کشد.

*** همچنین مداحی حنیف طاهری نیز در ۱۱ قسمت ۱۵ دقیقه در این ایام هر روز ساعت ۱۰:۳۰  پخش خواهد شد.

*** مداحی سید مهدی میرداماد در ۱۱ قسمت ۱۷ دقیقه ای در هیئت رزمندگان قم هر روز ساعت ۱۸:۳۰ روانه آنتن شبکه سه سیما می شود.

*** مداحی حاج رمضانی و محمد رضا طاهری نیز به ترتیب هر روز ساعت ۱۲:۳۰ و ۲۰:۳۰ تقدیم مخاطبان شبکه سه سیما خواهد شد.

*** سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میر باقری در هیئت ثارالله قم، در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه ای هر روز ساعت ۶:۳۰ به تهیه کنندگی محمد عرفان منش و همچنین سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ۱۱  قسمت ۳۵ دقیقه ای، هر روز ساعت ۱۷:۳۰، درباره محرم از شبکه سه پخش خواهد شد.

*** مداحی مداحان جوان از شهرستان های مختلف کشور و ارتباط زنده با مراکز استان ها در خصوص مراسم عزاداری حسینی با هدف ترویج عزاداری های سنتی از جمله برنامه هایی است که واحد پخش  شبکه سه سیما در کنار سایر برنامه های مناسبتی این ایام مهیا کرده است.

*** در ایام محرم و صفر، مجموعه برنامه «سمت خدا» با حضور حجت الاسلام والمسلمین عابدینی به موضوع سیره تربیتی انبیا در قرآن، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی به مبحث اهمیت محرم و عزاداری، حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد به شرح صحیفه سجادیه، حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد به شرح نامه های امام حسین به اشخاص مختلف و حجت الاسلام والمسلمین لقمانی به بحث هنر خوب زیستن در سیره امام حسین خواهد پرداخت.

«سمت خدا» کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست که به تهیه کنندگی سید عبدالمجید رکنی، هر روز ساعت ۱۳، به جز پنجشنبه و جمعه از شبکه سه سیما به طور زنده پخش می شود و باز پخش آن روز بعد  ساعت ۴:۴۰ بامداد خواهد بود.

*** ویژه برنامه «دو طرفه» با موضوع عاشورا عرصه انتخاب از شنبه اول مهر، ساعت ۱۵، با مخاطبان شبکه سه سیما همراه می شود. این ویژه برنامه کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست که به تهیه کنندگی سعید عباسی و جواد بیک محمدی، میزبان دکتر سنگری خواهد بود.

در این ۸ قسمت از مجموعه برنامه «دو طرفه» به مباحثی چون انتخاب در زمان ابتلا و امتحان، لزوم انتخاب، انتخاب بین حق و باطل، عافیت طلبی در انتخاب، انتخاب منفی، انتخاب مثبت، نقش انتخاب در سرنوشت انسان و نقش بسترها در انتخاب  پرداخته خواهد شد.

در بخش مقتل خوانی نیز رسالت بوذری هر روز یک مقتل برگرفته از کتاب آه را به شیوه نمایشی اجرا می کند.

معرفی کتاب و وله های محرمی از بخش های دیگر این ویژه برنامه به شمار می آید.

*** سریال «عقیق» در ۱۰ قسمت ۴۰ دقیقه ای به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی از شنبه اول مهر، مصادف با دوم محرم الحرام ۱۴۳۹ از ساعت ۲۰:۴۵، تقدیم مخاطبان شبکه سه می شود.

سریال «عقیق» عاشقانه ای است در دل تاریخ که سعید نعمت الله آن را در ۱۰قسمت به نگارش در آورده است.

شبنم مقدمی، علیرضا آرا، نسیم ادبی، بهزاد فراهانی، داریوش سلیمی، ندا عقیقی، کریم امینی، جمال فوادیان، فردین شاه حسینی، مجید رحمتی با حضور هدایت هاشمی و با هنرمندی نادر فلاح در این سریال به ایفای نقش پرداخته اند.

بازپخش این سریال ساعت ۱:۳۰ بامداد، ۱۰ و ۱۴ روز بعد است.

*** برنامه های «حالا خورشید»، «طبیب» و «جدول» نیز هر روز مباحث عاشورایی و حماسه حسینی را مطرح خواهند کرد.

****************************************************

شبکه چهار سیما

*** سریال ۱۲ قسمتی «آخرین دعوت» به کارگردانی حسین سهیلی زاده و بازی فرامرز قریبیان، الهام حمیدی، حامد بهداد، زهره حمیدی، سیاوش طهمورث و … از شنبه اول مهرماه مصادف با دوم محرم، هر شب ساعت ۲۴ به روی آنتن می رود.

داستان استاد دانشگاهی به نام یوسف زمانی فر را روایت می کند که نماینده سابق مجلس بوده و طی سفری کاری برای پیدا کردن اسنادی عازم زادگاهش در غرب کشور می شود اما در حادثه ای٬ دچار سانحه شده و بعد از به هوش آمدن در بیابان متوجه می‌شود که …

این سریال که به مناسبت شب های محرم تدارک دیده شده هر روز ساعت ۱۳:۳۰ بازپخش می شود.
*** مجموعه پانزده قسمتی «میراث مرثیه» مستندی داستانی به نویسندگی و کارگردانی مهدی زنگنه است که در هر قسمت مروری بر زندگى و آثار شاعران و مداحان اهل بیت(ع) همچون محتشم کاشانی، حاج احمد دل آرام، آیت اله بهجت، حاج نادعلی کربلایی و … دارد. در هر اپیزود این مجموعه توسط راویان و بازیگرانی چون محمدرضا علیمردانی، ثریا قاسمی، رویا تیموریان، محمود عزیزی، نیما رئیسی، مجید آقا کریمی و … به بازگویی زندگی و معرفی آثار یکی از شخصیت های تاثیرگذار تاریخ عزاداری مردم ایران پرداخته می شود که تاثیر بسزایی در آداب و رسوم عزاداری مردم در ایام محرم داشته اند.

*** «میراث مرثیه» از روز جمعه مصادف با اول محرم هرروز ساعت ۱۵ پخش و در ساعت ۳:۳۰ بامداد بازپخش می شود.

*** «کتیبه های اشک» عنوان مجموعه مستند دیگری است که با هدف بررسی ادبیات و اشعار آیینی در ایام محرم تولید شده است.

غلامرضا سازگار، جواد حیدری، محمدعلی مجاهدی، حسین اسرافیلی، مهدی امین فروغی، حجت الاسلام رضا جعفری، سعید بیابانکی از جمله شعرا و کارشناسانی هستند که در این برنامه به گفتگو پیرامون مرثیه، نوحه و اشعار مذهبی زمان انقلاب و پس از آن می پردازند.

*** مداحی و شعر خوانی ها با توجه به نام گذاری هریک از شب های محرم در قالب برنامه کتیبه های اشک به تهیه کنندگی علیرضا کرمی از روز دوشنبه مصادف با سوم محرم هر شب ساعت ۲۰ پخش و ساعت ۱۴:۳۰ روز بعد بازپخش خواهد شد.

*** مجموعه «یک فیلم یک تجربه» گزارش تصویری از پشت صحنه و مصاحبه با عوامل و سازندگان فیلم های «شب دهم»، «آژانس شیشه ای» و «سفیر» است و به بیان خاطرات و روند ساخت مجموعه های فوق می پردازد.

«یک فیلم یک تجربه» هر شب ساعت ۲۳ به روی آنتن می رود.

*** سخنرانی آیت اله جواد آملی و استاد فاطمی نیا و نیز میان برنامه «نقل عشق» عنوان دیگر برنامه هایی است که تامین برنامه شبکه چهار برای این ایام تدارک دیده است.

*** سخنرانی آیت اله جواد آملی هر روز ساعت ۱۳ و سخنرانی استاد فاطمی نیا هر روز ساعت ۱۰ تقدیم علاقمندان خواهد شد.

****************************************************

شبکه پنج سیما

*** «محشر واژه ها» عنوان برنامه ای تولیدی به تهیه کنندگی علیرضا کرمی در ۱۰ قسمت ۲۵ دقیقه ای است که در دهه اول محرم از شبکه پنج پخش می شود. این برنامه با محوریت شعر آیینی با اجرای و کارشناسی سعید حدادیان است. در این برنامه گفتگویی با مهمانان ( استاد محمد علی مجاهدی، مرتضی امیری اسفندقه، سعید بیابانکی ، مهدی زنگنه و….) پیرامون شعر آیینی انجام می شود.

*** برنامه ظهر گاهی «تا نیایش» در دهه اول با محرم به صورت ویژه با حال و هوای این مناسبت بر روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

*** برنامه زنده «عطر عاشقی» نیز در دهه اول محرم با دو برنامه ( جمعه ۳۱ شهریورماه و ۷ مهرماه ) ساعت ۱۶ از شبکه پنج سیما پخش می شود.

*** ارتباط زنده با شهر کربلای معلی و پوشش تصویری هیات عزاداری یکی از برنامه های شبکه پنج سیماست که در دهه اول ماه محرم در فواصل مختلف زمانی از شبکه پنج می شود. همچنین ارتباط زنده با اماکن مذهبی نیز پوشش تصویری داده می شود.

*** سخنرانی مذهبی عنوان دیگر برنامه این ایام است. مجموعه سخنرانی حجت الاسلام رنجبر و حجت الاسلام آقا تهرانی در دهه اول محرم برای مخاطبان به مدت ۳۰ دقیقه پخش می شود. همچنین روضه های دهه اول محرم با مداحی سید مجید بنی فاطمه از هیات ریحانه الحسین ( ع) و حاج مهدی سلحشور از هیات فاطمیون قم در دو نوبت از شبکه پخش می شود.

*** «سوگواره»، «یاران شیدای حسین( ع)» و نماهنگ های محرم برنامه هایی هستند که در دهه محرم در فواصل برنامه های شبکه پخش خواهد شد.

****************************************************

شبکه آموزش

*** به مناسبت ایام محرم مداحان اهل بیت(ع) در برنامه «صبحی دیگر» به مرثیه خوانی می پردازند. همچنین تیتراژ این برنامه ویژه ایام محرم تولید شده است.

*** برنامه «همیشه خونه» نیز به مناسبت ماه محرم از پیرغلامان حسینی، خانواده شهدای مدافع حرم و کارشناسان مذهبی دعوت می کند.

معرفی کتاب های مناسب این ایام، پوشش تصویری برخی از مراسم مذهبی و طرح موضوعات متناسب با شب های دهه اول محرم از دیگر بخش های این برنامه است.

تیتراژ برنامه «همیشه خونه» نیز با حال و هوای محرمی تولید شده است.

*** «مشاعره عاشورایی»، «حدیث عشق»، «انصارالحسین»، «حماسه کربلا»، «خیمه گاه»، «آیین زندگی»، «ماه نینوا»، «زمزمه فرات»، «بشنو از نی»، «پیر غلامان»، «خوشه های بندگی»، «مرثیه خورشید»، «آداب عاشقی»، «از اشارت های دریا سر متاب»، «غزل روضه»، «این فصل را با من بخوان»، «شور حسینی در روستا»، «نغمه های عاشورایی»، «چاوش»، «بیرق»، «به رنگ آفتاب»، «فراتر از تاریخ» از برنامه های تامینی مناسبتی در ایام محرم شبکه آموزش سیما است.

****************************************************

شبکه قرآن و معارف سیما

*** برنامه «روزی بهتر» ساعت ۹ صبح به موضوع سبک زندگی عاشورایی می پردازد.

*** ساعت ۱۰:۳۰ صبح بینندگان شبکه قرآن و معارف سیما به مدت ۹۰ دقیقه شاهد برنامه زنده «طلیعه» خواهند بود.

*** علاقمندان به مسابقه تلفنی «فردوس» ساعت ۱۵:۳۰ می توانند این برنامه را دنبال کنند.

*** برنامه «نیم رخ» ساعت ۱۶ برای مخاطبان نوجوان پخش می شود، همچنین مخاطبان کودک شبکه با برنامه «نوگلان حسینی» ساعت ۶:۳۰ در بزم عزای حسینی شرکت می کنند.

*** برنامه مشاعره عاشورایی با عنوان «ملکوت سخن» ساعت ۱۶:۳۰ به روی آنتن این شبکه می رود.

*** مستند «میراث مرثیه» با موضوع بزرگداشت پیرغلامان و ذاکران اهل بیت برای پخش ساعت ۱۹ روزهای فرد تدارک دیده شده است و روزهای زوج در همین ساعت بینندگان می توانند با برنامه «رصد» در جریان اخبار و اطلاعات مربوط به مراسم عزاداری حسینی در سطح شهر تهران و سایر شهرستان ها قرار بگیرند.

*** در ادامه پخش روزانه، برای ساعت ۲۰ روزهای شنبه تا چهارشنبه برنامه «پرسمان» پیش بینی شده است و در دو روز پایانی هفته در همین ساعت بینندگان می توانند برنامه «یاد خدا» را مشاهده کنند.

برنامه «پرسمان» در ایام محرم و صفر پرسش های مخاطبان در حوزه قیام عاشورایی امام حسین (ع) را پاسخ می گوید.

این پرسش ها در حوزه های تاریخ عاشورا، معارفی و اعتقادی، احکام عزاداری مطرح می شوند و در این راستا دکتر محسن میرباقری و حجج اسلام رضا محمدی، وحیدپور، محمدرضا جباری و خانم حاجی عبدالباقی به سوالات مخاطبان پاسخ می دهند.

برنامه «پرسمان» به تهیه کنندگی فرزاد صابر و با اجرای سید علیرضا قوامی ساعت ۲۰ روزهای شنبه تا پنجشنبه از شبکه قرآن و معارف سیما در ایام محرم پخش می شود.

*** عاشقان کوی حضرت اباعبدالله الحسین می توانند در ایام محرم و صفر همه روزه ساعت ۲۰:۳۰ ارتباط زنده این شبکه با کربلای معلی را پیگیری نمایند.

*** هر شب ساعت ۲۲ برنامه گفتگومحور «بعد از آن روز» با موضوع گفتگو با افرادی که در مجلس عزای امام حسین علیه السلام دچار تحول روحی شده اند، پیش بینی شده است و در ادامه برنامه زنده اشراق از ساعت ۲۲:۳۰ به مدت ۹۰ دقیقه از این شبکه پخش می شود.

*** علاوه بر برنامه های یاد شده، شبکه قرآن و معارف سیما بخش های متعددی مانند پخش سخنرانی حجج اسلام والمسلمین صدیقی، جاودان، فاطمی نیا، رفیعی و انصاریان را در ساعت های ۵:۳۰ ، ۷:۳۰ ، ۱۳ ، ۱۷:۳۰ و ۲۱:۳۰ برای مخاطبان تدارک دیده است.

*** همچنین مرثیه سرایی مادحین اهل بیت (ع) از جمله: منصور ارضی، محمود کریمی، مهدی سماواتی، محمد رضا طاهری و مرحوم کوثری  نیز در ساعتهای ۸:۴۵ ، ۱۱:۳۰ ، ۱۲:۴۵ ، ۱۷:۱۵ ، ۱۹:۴۵ و ۲۲:۴۵ برای پخش از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پیش بینی شده است.

*** «عطر محرم» به عنوان یکی از ویژه برنامه‌های ماه محرم قرار است از اول ماه محرم از آنتن شبکه قرآن و معارف پخش شود.

در این برنامه آیاتی از قرآن که سالار شهیدان امام حسین (ع)، قبل از شهادت آنها را تلاوت کرده‌اند، به صورت فرازخوانی با نوای قاریان برجسته کشور همراه با تصویرسازی موضوعات آیات به تصویر کشیده می‌شود.

«عطر محرم» در ۳۰ قسمت و به سفارش گروه تلاوت و نغمات دینی شبکه قرآن و معارف سیما و با تهیه کنندگی سیدمحمد قاسمیان تهیه و تولید شده است.

****************************************************

شبکه مستند

*** «محرم در قاب مستند» به تهیه‌کنندگی مجتبی قاسمی ویژه‌برنامه‌ای است که در ۱۰ قسمت ۳۰ دقیقه روانه آنتن می‌شود.

این برنامه به نمایش ۱۰ فیلم مستند با موضوع محرم در زمینه‌های مختلف ساختاری و محتوایی و معرفی شاخصه‌های فیلم از زبان کارگردان اثر می‌پردازد.

«محرم در قاب مستند» از جمعه ۳۱ شهریور ساعت ۲۲ آغاز می‌شود و بجز شب‌های یکشنبه و سه‌شنبه هر شب از این شبکه تلویزیونی پخش خواهد شد.

*** «عاشورا در خوسف» به کارگردانی محمد عبداللهی نگاره‌ای از آئین‌های سوگواری مردم ایران است.

این مستند که پنجشنبه ۶ مهر ساعت ۲۰ پخش می‌شود به برگزاری مراسم ماه محرم در شهر خوسف در خراسان جنوبی و مراسم عاشورا، نخل گردانی، بیل‌زنی، خواندن اشعار و تهیه غذای نذری و … می‌پردازد.

*** «آیین هم‌آوایی» با موضوع مراسم عزاداری امام حسین(ع) در شهرهای مختلف ایران از جمعه ۳۱ شهریور هر روز بعد از اذان ظهر پخش می‌شود.

این مستند به سرپرستی فرهاد ورهرام توسط ۱۰ مستندساز ساخته‌شده، مونا زندی حقیقی علاوه بر تهیه‌کنندگی این مجموعه مستند کارگردانی یکی از بخش‌هایش در استان لرستان را انجام داده است و فرهاد ورهرام (جنوب)، مجید برزگر (تهران)، بابک بهداد (گیلان)، حسن نقاشی (یزد)، محسن استاد علی (خراسان)، شهروز توکل (اصفهان)، مازیار مشتاق‌گوهری (سیستان و بلوچستان)، مهدی باقری (گرگان)، یونس مقدم (آذربایجان) از دیگر کارگردان‌های این مستند هستند.

این پروژه با تمرکز بر مداحی‌های بومی و سنتی در مناطق مختلف ایران ساخته‌شده و آیین‌های مرتبط با ایام محرم که امروزه در بین مردم کمرنگ شده را به تصویر می‌کشد.

*** مستند «زندگی در روز هشتم» با موضوع بازگشت گروهی از اهالی به یک روستای متروکه و راه اندازی دسته سوگواری محرم جمعه ۷ مهر ساعت ۱۷ از شبکه مستند پخش می‌شود.

این مستند با تصاویری از روستای نستنج از توابع طبس شروع می‌شود، زادگاه مردی که قرار است داستان این فیلم را روایت کند، این روستا حالا متروکه است و کسی در آن زندگی نمی‌کند اما دارای قناتی ۱۷۰۰ ساله است که آن‌هم به حالت مخروبه رهاشده هرچند هنوز آب در آن جاری است.

پیرمرد راوی از زندگی و حیات گذشته نستنج می‌گوید، روزگاری که مردم با کار و تلاش، این روستا را زنده نگاه می‌داشتند؛ او به مدرسه روستا می‌رود و از کلاس‌های قدیمی آنجا تعریف می‌کند، به مسجد می‌رود و به یاد گذشته نمازی در آن می‌خواهند و بدین ترتیب، تاریخ روستا را نقل می‌کند.

*** مستند «عاشورا در مزینان» ساخته امین قویدل نیز از دیگر ویژه‌برنامه‌های است که شبکه مستند در دهه اول محرم روی آنتن می‌برد، این مستند در ۶۰ دقیقه به آسیب‌شناسی مراسم تعزیه‌خوانی عاشورای مزینان می‌پردازد.

****************************************************

شبکه نسیم

*** فصل دوم برنامه «هزار داستان» به تهیه کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی محمدفواد صفاریان پور و مریم نوابی نژاد در ۶۰ قسمت  ۶۰ دقیقه ای تولید خواهد شد که برای پخش هر شب در ایام ماه‌های محرم و صفر در ساعت ۲۳ در جدول پخش شبکه نسیم پیش بینی شده است.

اجرای هر قسمت را یکی از بازیگران و مجریان مشهور سینما و تلویزیون بر عهده دارد که روایتگر داستان زندگی شخص یا اشخاصی با ویژگی های خاص و سرنوشت های عجیب بود.

****************************************************

شبکه افق

*** مجموعه مستند «به رنگ احساس» در ۶ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای از یکم مهرماه هر شب ساعت ۲۰ روی آنتن می‌رود همچنین «شمیم باران» در دو قسمت دیگر مجموعه مستند ویژه ماه محرم است که روزهای دوم و سوم مهر ساعت ۱۸:۰۰ از شبکه افق پخش می‌شود.

*** «مسجد آبی» عنوان مستندی دو قسمتی است که متناسب با همین ایام، روزهای پنجم و ششم مهرماه ساعت ۱۸ روی آنتن می‌رود.

*** «میراث مرثیه» نام مجموعه مستند دیگری است که در پنج قسمت ۵۰ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه افق در روزهای هفتم تا یازدهم مهرماه ساعت ۲۲ در نظر گرفته شده است.

*** مستندهای تک قسمتی «چهارپایه» ۶ مهر ساعت ۲۳، «زندگی در روز هشتم» ۷ مهر ساعت ۱۸، «اسپانیایی اصیل» ۸ مهر ساعت ۱۸، «سیدالشهداء(ع)» ۸ مهر ساعت ۱۹، «سید ممباسا» ۹ مهر ساعت ۱۸ و «دلدادگان حسین(ع)» هم همان روز ساعت ۱۸:۳۰ طی دهه اول محرم روی آنتن شبکه افق می روند.

*** همچنین قرار است در ایام محرم امسال در ساعت‌های ۸ و ۱۳:۳۰ هر روز شاهد پخش سخنرانی مذهبی از شبکه افق باشیم؛ سخنرانی های حجت الاسلام والمسلمین حاجتی و مداحی سیدرضا نریمانی برای این منظور در نظر گرفته شده اند.

*** فیلم سینمایی «عصر روز دهم» هم ۷ مهرماه ساعت ۱۸:۳۰ پخش خواهد شد.

*** برنامه‌های روتین شبکه همچون «عصر»، «۱۸۰ درجه»، «روشنا»، «هوای تازه»، «چوب خط»، «عصرانه»، «آفاق» و «نوآوران» هم در ساعت‌ها و روزهایی که پیش از این پخش می‌شدند روی آنتن می‌روند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>