سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ مهر ۱۳۹۶ در ۴:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب

مناسبت‌های مذهبی و ظرفیت‌های اکران فیلم

rastakhiz

رونق دادن به سینماها در ایام و مناسبت‌های خاص مذهبی، برنامه‌ای است که باید به آن بها داد.

سوره سینما – نرجس علوی مقدم : مناسبت‌های ملی و مذهبی می‌توانند عرصه‌ای برای بروز و تجلی فعالیت‌های جمعی و اجتماعی باشند. امسال هفته دفاع مقدس به عنوان یکی از مناسبت‌های مهم ملی با ماه محرم همزمان شده، تعطیلی سینماها در ایام سوگواری یک سنت دیرینه و برطبق عرف است، اما پیش از این تعطیلی می‌توان با نمایش آثاری خاص، به اکران سینماها رنگ و رویی متفاوت داد. به عنوان نمونه نمایش فیلم‌های شاخص سینمای دفاع مقدس در تلویزیون و سینماها، بخشی از این برنامه برای ایجاد تنوع در برنامه های فرهنگی ویژه این ایام است.

در پردیس هویزه مشهد در هفته دفاع مقدس، علاوه بر برگزاری نشست‌های تخصصی تعدادی از فیلم‌های جنگی روی پرده رفتند. تماشای دوباره این آثار و بررسی آنها از منظری تازه می‌تواند هم برای مخاطبان سابق این فیلم‌ها جذاب باشد، هم نسل تازه را با قابلیت‌های سینمای دفاع مقدس و کارنامه سینماگران شاخص این ژانر آشنا کند.

تعدادی از آثار سینمایی از نظر مضمونی به طور مستقیم و غیرمستقیم با واقعه عاشورا در ارتباط هستند، نمایش همراه با برنامه ریزی ویژه برای این آثار در ایام محرم، می‌تواند حال و هوایی خاص به سینماها بدهد. البته در انتخاب این فیلم‌ها یک نکته را باید در نظر گرفت. به دلیل نمایش مکرر این آثار از شبکه‌های مختلف تلویزیون، بسیاری از آنها جذابیت و کشش اولیه را برای مخاطب ندارند، بنابراین انتخاب یک مجموعه بدیع و تازه کمی دشوار است. اما می توان به این موضوع فکر کرد که گنجینه تصاویر از دفاع مقدس یا عاشورا تنها محدود به سینمای داستانی نیست، سینمای مستند و فیلم کوتاه هم آثاری بسیار با این مضامین دارند، بعضی از این فیلم‌ها کمتر در معرض دید مخاطب قرار گرفته‌اند و می‌توانند برای قشری گسترده به ویژه جوانان جذاب باشند.

رونق دادن به سینماها در ایام و مناسبت‌های خاص مذهبی، برنامه‌ای است که باید به آن بها داد. اتفاقی که در حوزه تئاتر افتاده نشان می‌دهد مخاطب گسترده‌ای نیازمند خوراک فرهنگی است، سالن های خصوصی و دولتی بسیاری در گوشه گوشه تهران، انواع نمایش‌ها را روی صحنه می‌برند و بسیاری از این نمایش‌ها پرمخاطب هستند و فروش می‌کنند. سینما در مقایسه با تئاتر، هنری فراگیرتر است، اما مشکل اینجاست که تنوعی که در تئاتر از نظر مضمون، محتوا و فرم ارائه اثر وجود دارد در سینما دیده نمی‌شود. حمایت گلخانه‌ای که در سینما باعث رشد نوعی سینمای سترون و بدون مخاطب شده، در تئاتر وجود ندارد به همین دلیل میزان فروش و آمار استقبال از آثار واقعی است. در تئاتر هم به مناسبت‌های مختلف مذهبی و ملی، آثاری روی صحنه می‌روند و با استقبال مواجه می‌شوند. این نسخه موفق را باید به سینماها برد و اجازه نداد در مناسبت‌های مختلف، برنامه ها و طرح‌هایی اجرا شوند که نه سودآوری مالی دارند، نه توجیه فرهنگی. رونق دادن به سالن‌های سینما و ترویج فرهنگ سینما رفتن در جامعه، با تجدید حیات روش‌های کهنه و از مدافتاده اتفاق نمی‌افتد، سینماداران و مردم نیازمند راهکارهای تازه و برنامه ریزی‌های خلاقانه هستند.

منبع: بهمن سبز


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>