سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ مهر ۱۳۹۶ در ۹:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

غلامرضا فرجی: رونق سینماها در نیمه دوم سال مهمترین هدف موسسه بهمن سبز است

faraji

غلامرضا فرجی مدیر پخش و بازاریابی موسسه بهمن سبز، تلاش برای رونق سینماها در نیمه دوم سال را مهمترین هدف این مجموعه در این روزها می‌داند.

سوره سینما – سمیرا قریب : بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، سرمای هوا و کوتاه شدن طول روز می تواند از جمله دلایلی باشد که خانواده ها تمایل زیادی به رفتن به سینما و تفریح ندارند. این مسئله باعث کاهش مخاطبان سینماها و به دنبال آن کاهش آمار فروش آنها می شود.در این رابطه، مصاحبه ای با غلامرضا فرجی مدیر پخش و بازاریابی موسسه بهمن سبز داشتیم تا از برنامه‌ها و راهکارهای این موسسه برای بالا نگه داشتن آمار استقبال مخاطبان و فروش خود در ۶ماه جاری سال مطلع شویم.

وضعیت فروش سینماهای بهمن سبز در شش ماه گذشته چگونه بوده است؟

غلامرضا فرجی: به طور کلی چرخه صنعت سینماهای کشور به تولید آثار بستگی دارد، موسسه بهمن سبز نیز فراز و نشیب‌های خود را در خروجی اکران هر سال دارد.برخی سال ها چرخه رو به بالا و عالی است اما در برخی دیگر رو به پایین می‌رود.  با توجه به چرخه تولید، ما نیز نسبت به سینماهایی که فیلم‌ها را اکران کرده اند در ۶ ماه اول سال پایین نبوده‌ایم به همان نسبت که آن ها نزول داشته اند ما نیز نسبتا نزول را داشته ایم و بخشی از این کاهش به دلیل عدم اکران فیلم های «اکسیدان»، «مادر قلب اتمی» و «پا تو کفش من نکن» است. اما در مجموع آمار موجود نسبت به سال گذشته تفاوت چشمگیری نداشته است.

با توجه به آمار موجود استقبال مخاطبان نسبت به سال ۹۵ چطور بوده است؟

به لحاظ مخاطب بین ۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته با ریزش مخاطب مواجه شده‌ایم که آن هم بستگی به استان و شهرستان ها دارد اما به لحاظ ریالی تفاوت چشمگیری نداشتیم.

در کدام سینماها و شهرها بیشترین مخاطب و استقبال را داشته اید؟ آیا بازسازی،نوسازی و تجهیز سینماها در روند جذب مخاطبان تاثیرگذار بوده است؟

قاعدتا که استقبال در کلان شهرها و شهرهای بزرگ نسبت به جاهای دیگر بیشتر است. از طرفی دیگر بازسازی، نوسازی و بالارفتن کیفیت سالن‌های سینمایی در شهرهایی چون اصفهان استقبال مخاطبان را دوچندان کرده است، در مشهد نیز همین روند دیده می‌شود. درواقع، در روند استقبال بخشی خود فیلم و بخشی دیگر مخطبان هستند که نقش دارند. مخاطبان، سینماهایی با کیفیت بالا و شرایط خوب را انتخاب می کنند، تا زمانی را که در سینما طی می کنند، را با فراق بال هم فیلم را تماشا کنند و هم خاطره خوبی را از سینما به خاطر بسپارند. بااین تفاسیر نمی توان شرایط استان ها را درنظر نگرفت، شرایط استانی در این روند بسیار تاثیرگذار است.به طور مثال، استان خوزستان در مقطعی به دلیل ریزگرد و گرد و غبار همچنین گرمای بالای ۵۰ درجه مردم کمتر از خانه های خود خارج می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود در برخی‌ از هفته ها و ماه ها سینماهای ما ساعت اکران خود را از۵  عصر به بعد شروع کنند.

با توجه به روند بازسازی سینمای آزادی بیجار و آزادی آبادان در دو سال اخیر، این بازسازی‌ها تغییری را در افزایش مخاطب در پی داشته است؟

با در نظر گرفتن این که مهم ترین اصل در افزایش روند استقبال اصل تولید فیلم و نحوه ی قرارگیری آن ها در چرخه ی اکران است و در سال آتی نسبت به سال قبل خروجی فیلم ها به لحاظ جذب مخاطب کمتربوده است؛ اما بازسازی سینمای آزادی آبادان، علاقه ای بسیارمردمان این شهربه سینما و خاطرات خوبی که از این سینما داشته اند، باعث شده است که در برخی روزها آمار فروش این سینما حتی با سینمای اکسین اهواز برابری کرده است.

همچنین سینمای نخل خرمشهر نیز به مجموعه سینماهای تحت پوشش حوزه هنری اضافه شده است؛امیدواریم با پرداخت بدهی پیشین خود به سازمان فیلم با توجه به امکانات و تجهیزاتی که دارد مانند سینمای آزادی آبادن با استقبال زیاد روبرو شود. شهرستان بیجار نیز در گذشته دارای ساختمان سینمایی نبوده است،از زمان بازسازی سینما آزادی تا کنون استقبال خوب بوده است‌.

برای ۶ ماه دوم سال برای فروش فیلم ها چه پیش بینی دارید؟

با توجه به فیلم هایی که ما در چرخه اکران داریم، نمی توانیم انتظار سال گذشته را داشته باشیم. با توجه به آمار و چیدمان فیلم هاو قراردادهایی که سرگروه ها ارائه داده‌اند نمی‌توان زیاد خوشبین بود. امیدواریم با کمک های صداو سیما به بخش تبلیغاتی ما ارائه می دهد و اکران فیلم هایی که تاکنون اکران نشده است، مانند ۶ماه دوم سال ۹۵ خروجی خوبی را داشته باشیم.

با توجه به کم رونق بودن سینماها در ۶ ماه دوم سال برنامه ای برای جبران آن دارید؟

ما در۶ماه دوم سال بحث دانش آموزان و دانشجویان را درپیش خواهیم داشت. در این ۶ ماه، انتظار می‌رود اکران آثاری در حوزه دانش آموزی که تاییدیه آموزش پرورش را دارند مانند فیلم «قهرمان‌های کوچک» که درحال اکران آن هستیم و اکران فیلم‌های «مالاریا»، «زرد»، «سد معبر»، «ایتالیا ایتالیا»، «بدون تاریخ بدون امضا» جذب دانش آموزان، دانشجویان و به طور کلی مخاطبان را به همراه داشته باشد. اما درمجموع فروش سینماها بستگی بسیاری به موضوع تبلیغ فیلم ها، تشویق و ترغیب سینماداران در جذب مخاطبان خود دارد. دغدغه اصلی انجمن سینماگران و تهیه کنندگان شورای صنفی این است، که آمار فروش را هم تراز با ۶ماه دوم سال گذشته نگه دارند.

منبع: بهمن سبز


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>