سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ مهر ۱۳۹۶ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
مریم کشکولی‌نیا:

دو پیشنهاد سازنده برای آشتی مردم با فیلم و انیمیشن کوتاه/ جایگاه جشنواره به سطح کیفی آثار بستگی دارد

kashkooli-nia

مریم کشکولی‌نیا درباره آثاری که به جشنواره فیلم کوتاه راه پیدا نمی‌کنند یا جایزه نمی‌گیرند بیان کرد که بهتر است کارگردانان به هیات انتخاب و داوری اعتماد کنند چرا که برای نگه داشتن سطح جشنواره در جایگاه قابل قبول هر اثری را نمی توان پذیرفت و به هر فیلمی هم نمی‌توان جایزه داد.

به ‌گزارش سوره سینما، مریم کشکولی نیا عضو هیات انتخاب بخش پویانمایی این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره ها معمولا برای آثار انیمیشن بار مثبت دارند و باعث می شوند که نشستی در جامعه هنری برای دیدن فیلم ها شکل بگیرد. اساسا در فضای هنری جایی برای اکران کارهای انیمیشن نداریم و جشنواره ها بهترین فرصت برای دیدن این آثار هستند به خصوص کارهای کوتاه که کمتر در معرض دید قرار می گیرند.

وی افزود: انتخاب و داوری در جشنواره سختی های خود را دارد افرادی که آثارشان پذیرفته شده همگی توقع دریافت جایزه دارند و بعضا دلخور می شوند که چرا نگرفتند و آنها که کارشان پذیرفته نشده ناراحتی خود را ابراز می کنند. در حالیکه برای بالا نگه داشتن سطح جشنواره حتما باید غربالگری صورت بگیرد و نمی توان صرفا به دلیل اینکه یک انیمیشن با زحمات فراوان تولید شده بدون نظر کارشناسی وارد فضای رقابتی شود.

کشکولی نیا اظهار کرد: جایگاه جشنواره به سطح کیفی آثار بستگی دارد. مخاطبانی که وقت می گذارند تا این آثار را ببینند توقع دارند آنچه روی پرده می رود از یک سطحی پایین تر نباشد. همیشه کسانی که انتخاب نمی شوند ناراضی هستند اما باید به انتخاب ها اعتماد کنند چون ۳ تا ۵ نفر کارشناس با سلایق مختلف انتخاب و داوری می کنند و اینگونه نیست که موضع گیری عدم حضور یک اثر را رقم بزند.

این هنرمند که سابقه داوری در جشنواره های خارجی را در کارنامه خود دارد در رابطه با سطح کیفی انیمیشن های تولید شده در کشور گفت: خوشبختانه در این حوزه روبه پیشرفت هستیم و ناامید نیستم اما مساله اینجاست که هنرمندان خارجی از نظر موضوعی دست شان باز است و در مسایل متنوع تری می توانند ورود کنند. در جشنواره های خارجی گاهی کارهایی می بینیم و شگفت زده می شویم از اینکه چطور چنین چیزی به ذهن کارگردان خطور کرده است این اتفاق در جامعه ما کمتر رخ می دهد چون در ذهن مان انقدر خط قرمز داریم که ناخودآگاه به سمت خیلی از موضوعات نمی رویم و بدون اینکه از بیرون ممانعتی وجود داشته باشد خودمان را محدود می کنیم.

وی ادامه داد: در استفاده از تکنیک هم خوشبختانه خیلی پیشرفت داشتیم. اما در مجموع تعداد آثار با روند ثابتی جلو نمی رود بعضی سال ها کارهای با کیفیت با تعداد بالا به دست مان می رسد و برخی سال ها برعکس. این افت و خیز بستگی به حمایت کننده ها دارد. هرچه تعداد نهادهای حامی بیشتر شود آثار تولید شده قابل دفاع هم بیشتر خواهد شد.

مریم کشکولی نیا درباره نقش بخش خصوصی در حوزه تولید انیمیشن گفت: واقعیت اینکه دولت بودجه ای به سازمان ها می دهد تا بخش فرهنگی را حمایت کنند و معمولا چشمداشتی برای بازگشت سرمایه ندارند اما در بخش خصوصی کسی که پول صرف تولید انیمبشن می کند نگاهش به سود و بازگشت سرمایه است اگر تا کنون از جانب آنها اتفاقی رقم نخورده خیلی جای ایراد ندارد.

وی اشاره کرد: برخی معتقدند سرمایه  گذاری روی انیمیشن بلند کار بیهوده است و ایران نمی تواند در این حوزه موفقیت جهانی داشته باشد اما به نظر من می گویم تا الان که خیلی خوب پیش رفته ایم و آثار قابل اعتنایی هم تولید کردیم که در دنیا خوش درخشیده و جایزه های متعددی کسب کرده اند. اتفاقا در حوزه سینمای کودک اگر درست قدم برداریم حتما موفق خواهیم شد چون بچه ها واقعا انییمشن مناسب سن و سال شان ندارند که در سینما ببینند.

وی برای تعامل بیشتر مردم با فیلم و انیمیشن های کوتاه پیشنهاد داد: به نظر من بهتر است در سینما قبل از شروع فیلم انیمیشن و فیلم های کوتاه پخش شود. در این صورت مردم با دیدن چنین آثاری روی پرده نگاه متفاوتی پیدا کرده و به دیدن کار کوتاه در سینما تشویق می شوند. آثار رئال و انیمیشن کوتاه را اگر در این جشنواره از دهیم تا رویدادهای بعدی باید صبر کنیم تازه اگر فرصت حضور دوباره آن اثر باشد. در غیر این صورت شانس دوباره ای برای دیدن فیلم کوتاه ندارید. اما پخش فیلم و انیمیشن کوتاه قبل از فیلم اصلی یک فرصت دوباره و مغتنم است.

وی ادامه داد: در گذشته جشنواره فیلم کوتاه در هر سانس ترکیبی از مستند، فیلم کوتاه و انیمیشن پخش می کرد که به نظر من خیلی خوب بود اما به درخواست عده ای از اهالی هنر بخش ها از هم تفکیک شد. گروهی از دوستان از این تصمیم راضی هستند اما این جدایی بخش ها در هر سانس باعث شد تعاملی که بین بچه های انیمیشن با مستند و فیلم کوتاه بود از بین برود. نمی دانم با چه تصمیمی می توان هر دو گروه را راضی نگهداشت اما نمایش ترکیبی هر سه بخش به نظرم اتفاق خوبی بود.