سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ مهر ۱۳۹۶ در ۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب

نگاهی به آخرین مستند مهدی نقویان/ صنعت سیاه

pool-o-porn

در کشور ما باوجود غیر قانونی بودن ، فحشا وجود دارد و این صنعت سیاه حتی برای کسب درآمد بیشتر و دوام وحیات راحت تر اقدام به قاچاق دختران به کشورهایی مانند امارات عربی و مالزی و … می کند.

سوره سینما – الناز نعمتی : مستند «پول و پورن» درباره قاچاق دختران ایرانی است. کارگردان این اثر مهدی نقویان است و تهیه کنند‌کی آن را مرکز مستند سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی با همکاری سازمان جرایم سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر عهده داشته‌ اند. درادامه نگاهی داشته ایم به این مستند که هفته گذشته در سالن اندیشه حوزه هنری رونمایی شد.

صنعت فحشا یکی از صنایع پردرآمد در دنیاست که در برخی از کشورهای جهان درآمد آن در اقتصاد زیرزمینی محاسبه می‌شود و در برخی از کشورها یک شغل قانونی محسوب می‌شود و معاملاتش در اقتصاد رسمی کشور ثبت می‌شود. طبق آمارهای موجود در سال ۲۰۱۲ میلادی این صنعت درآمدی بالغ بر ۱۸۶ میلیارد دلار آمریکا داشته است. بیشترین درآمد این صنعت در کشور چین به دست آمده است و در کل این صنعت را دومین صنعت پولساز دنیا قلمداد می کنند. در برخی از کشورهای دنیا روسپیگری قانونی است و از آنجایی که واژه آزادی با بی بند باری یکسان شمرده می شود این صنعت به صورت شفاف تری در حال کسب درآمد است. برخی کشورهای دنیا هم اصلا از صنعت فحشا و جذب توریست به این واسطه درآمد دارند. در کشور ما و البته کشورهای مسلمان که مردم روسپیگری را حرام و خطایی غیر قابل بخشایش می دانند این امر جرم شناخته می شود اما متاسفانه در کشور ما هم باوجود غیر قانونی بودن ، فحشا وجود دارد و این صنعت حتی برای کسب درآمد بیشتر و دوام وحیات راحت تر اقدام به قاچاق دختران به کشورهایی مانند امارات عربی و مالزی و … می کند.

مستند «پول و پورن» به کارگردانی مهدی نقویان این موضوع را دستمایه تولید فیلم قرار داده و به افشای رازهای مخوف شبکه ای به نام عنکبوت دو می پردازد. فیلم با بخش های از مستند «فقر و فحشا» که در سال ۸۲ توسط مسعود ده نمکی ساخته شد آغاز می شود و با توضیحاتی درباره واکنش هایی که این مستند جنجالی به دنبال داشت سراغ موضوع اصلی یعنی تجارت دختران و اغفال آنها برای روسپیگری در کشوهای مجاور می رود.  مستند «پول و پورن» پس از ترسیم نمایی کلی از باند های زیرزمینی اما پر کار فساد و فحشا (اسکورت سرویس ها) و بیان نحوه فعالیت آنها، ماجرای یک پرونده امنیتی مرموز و مهم از نفوذ آنها به ایران و قاچاق دختران ایرانی را روایت می ‌کند.

ماجرای فیلم از این قرار است که فردی به نام الکس که ایرانی تبار است تصمیم به تشکیل باندی برای روسپیگری و فحشا با سواستفاده از دختران ایرانی در شهر دبی به راه می ندازد. طولی نمی کشد که الکس بخاطر ارتکاب به جرایم مختلف از دبی دیپورت شده و برای ابقای صنعت تازه پروبال گرفته اش از دختری ایرانی به نام مانلی استفاده کرده و به اصطلاح خودشان او را منیجر خود در شهر دبی می کند و از طریق این دختر که خود او نیز به روسپیگری مشغول است اقدام به فریب دختران جوان کرده و آنها را ابتدا به قصد تفریح و حضور در پارتی های شبانه و مجانی وارد شهر دبی کرده و سپس به روسپیگری وادار می کند.

درواقع این شبکه مخوف در ابتدا با نشان دادن در باغ سبز به دختران ساده دل و والبته بلند پرواز و بی بند بار به آنها اینطور القا می‌کند که قرار است در شهرهای زیبایی مانند دبی و کوالالامپور  و … زندگی مرفه و خوبی داشته باشند و غرق در شادی و تفریح شود و شب و روزشان را در مراکز تفریحی و خرید بگذرانند به این شرط که در پارتی های شبانه شرکت کرده و به رقاصگی مشغول شوند اما بعد از ورود به شهرهای مذکور ابتدا پاسپورت دختران توسط شبکه از آنها گرفته و سپس آنها را با تهدید های مختلف از جمله اطلاع دادن به خانواده ها و آزار و اذیت و حتی تهدید به قتل ناچار به تن فروشی می کنند.

نقویان در این فیلم نیز همچون آثار گذشته از تصاویر آرشیوی استفاده کرده است. البته در مستند های قبلی این تصاویر معمولا هم کیفیت بهتری داشتند و هم از تدوین مناسب تری برخوردار بودند و از این جهت می توان مستند اخیر این کارگردان جوان را در زمینه مسایل فنی گامی به عقب برای او به حساب آورد. در مورد کیفیت پایین اغلب تصاویر باید به این موضوع نیز اشاره کرد که نقویان و گروهش برای پیدا کردن تصاویری که بتوان بدون برخوردن به مشکل ممیزی از آنها بهره برد با محدودیت فراوان روبرو بوده اند اما تدوین تند و شتابزده اثر توجیه پذیر نیست. وقتی کارگردانی بتواند تدوینی شسته و رفته، زیبا و حرفه ای مانند آنچه پیش تر از او در فیلم «رمز و راز ملکه» دیده ایم تحویل مخاطب دهد پس با کار حرفه ای تدوین آشناست و در این فیلم نیز می توانست کاری در حد همان استاندارد داشته باشد که اینطور نشده است.

مشکل دیگر فیلم صدای راوی است که اصلا گیرایی صدای ناصر طهماسب (روای آثار پیشین کارگردان) را ندارد. مستند های نقویان بسیار به گفتار روی متن وابسته هستند و از این رو استفاده از صدای گیرا و دلنشین طهماسب یکی از عوامل موفقیت آثار پیشین این کراگردان بود که  فیلم «پول و پورن» از آن بی بهره مانده است.

با وجود برخی ایرادهای عمدتا فنی، مستند «پول و پورن» اثری هشدار دهنده و دیدنی از کار درآمده. فیلمی که همه دختران جوان و بخصوص خانواده هایی که فرزند نوجوان دارند باید ببینند تا با راه ها و شیوه های کثیف باند هایی نظیر عنکبوت دو برای اغفال و به دام انداختن دختران جوان آشنا شوند. دخترانی که بسیاری از آنها تنها جرم شان سودای زندگی رویایی و مرفه و فریب خوردن و بعد از آن محافظت از جان خود و خانواده شان است و ناخواسته اسیر هیولاهایی شده اند که از آنها در جهت منافع و کسب پول های کثیف بهره برداری می کنند.

منبع: بهمن سبز


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>