سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ مهر ۱۳۹۶ در ۱۰:۵۷ ب.ظ چاپ مطلب

مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد/ درخشش برادران ارک/ تقدیر از ناصر غلامرضایی

filmkootah1

مراسم اختتامیه سی وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شامگاه یکشنبه ۳۰ مهرماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، آیین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شامگاه یکشنبه ۳۰ مهرماه با حضور محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، سید صادق موسوی دبیر جشنواره، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهور، روح الله حسینی مدیرعامل مدرسه ملی سینما، حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان با اجرای محمد سلوکی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم به صورت ویژه از داریوش غریب زاده و ابراهیم سعیدی که در جشنواره امسال مرور آثار آن ها انجام گرفته بود تقدیر شد.

سید صادق موسوی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران پس از اهدای تقدیرنامه این هنرمندان در سخنان کوتاهی گفت: مهمترین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه خاورمیانه، جشنواره فیلم کوتاه تهران است. برای اولین بار در این فستیوال فیلم ها با صدای دالبی پخش شد و کیفیت پخش فیلم ها بسیار بالا بود. خوشحالم که با یاری خداوند توانستم این جشنواره را با کیفیت بالایی برگزار کنم. خوشبختانه هیئت داوران با حداکثر دقت کار کردند.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: در این جشنواره سالن ها مملو از تماشاگر بودند و این نشان از اهمیت فیلم کوتاه دارد. در این دوره جشنواره ۱۱۷ کشور برای شرکت در فستیوال متقاضی بودند و ۶ هزار اثر نزدیک به هفت ماه بررسی شد.

* جوایز بخش «جنبی»

اولین بخش اهدا جوایز به سینمای «هنر و تجربه» تعلق داشت و جوایز آن توسط سیف الله صمدیان و شهرام مکری اهدا شد.

تندیس جشنواره و دیپلم افتخار گروه «هنر و تجربه» به همراه مبلغ۶۰ میلیون ریال به خانم عاطفه محرابی برای فیلم «#ساعت_چهار» تعلق گرفت.

filmkootah9

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی نیز برگزیدگان خود را معرفی کردند. دیپلم افتخار بخش داستانی انجمن به طوفان نهان قدرتی برای فیلم «زونا» اهدا شد. تندیس این بخش به آرمان فیاض مجتهدی برای فیلم «مانیکور» اهدا شد.

دیپلم افتخار بخش مستند به پدرام ابویی برای فیلم «بومرنگ» رسید. تندیس این بخش به آبتین حسینی برای فیلم «مرز مه آلود» تعلق گرفت.

در بخش جایزه «ایسفا» ، مدال و دیپلم افتخار «ایسفا» به آرمان فیاض مجتهدی برای فیلم داستانی «مانیکور» اهدا شد. مدال و دیپلم افتخار «ایسفا» نیز به محمدرضا مجد برای فیلم داستانی «سواد کوهی» رسید.

* جوایز بخش «بین الملل»

جوایز بخش بین الملل توسط حسین فریدون، روح الله حسینی و محمد فهیمی اهدا شد.

در بخش ویدیو آرت جایزه دوهزار یورویی بهترین اثر به «رویای هندسی» ساخته ویرجین باره اهدا شد. در بخش آسیا نیز جایزه دوهزار یورویی به فیلم «خانه» ساخته سلطنت زارنایوا تعلق گرفت. در بخش مذهب جایزه دوهزار یورویی به علی بهارلو برای فیلم «مهمان» اهدا شد.

filmkootah6

در بخش پویانمایی جایزه سه هزار یورویی به «راه بی پایان» ساخته کارپیزو دودیگو تعلق گرفت. در بخش مستند جایزه سه هزار یورویی به فیلم «جمعه قالی» ساخته مهدی اسدی تعلق گرفت. در بخش داستانی نیز جایزه سه هزار یورویی به فیلم «آندرو» ساخته تورنیکه گورنیچیانی تعلق گرفت.

بخش بین‌الملل سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به داوری  پروفسور آندره بدنارک ، پیتر موردما، جیپسی چانگ، عبیر هاشم و مهدی کرم‌پور انجام  شد.

* نکوداشت وحید نصیریان

پس از اعلام جوایز بخش بین المللی یادی از وحید نصیریان، انیماتور در گذشته شد و برای مراسم نکوداشت این هنرمند روانبخش صادقی، محمدمهدی طباطبایی نژاد و امیر سحرخیز به روی سن دعوت شدند. دختر وحید نصیریان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: پدر من با تنها چیزی که آرام می شد و روحش را گرم می کرد این بود که فیلمش اکران عمومی شود و همه مردم ایران فیلمش را ببینند.

filmkootah5

وی ادامه داد: می دانم که الان در کنار ماست با اینکه نمی توانیم او را ببینیم. تنها درخواستم این است که بگذارید فیلم پدرم اکران عمومی شود. یک هنرمند مثل مردم معمولی صحبت نمی کند بلکه با زبان هنر صحبت می کند.

* جوایز بخش «سینما و کتاب»

در بخش «سینما و کتاب» از میان ۷  کاندید دریافت جایزه دیپلم افتخار و مبلغ ۸۰ میلیون ریال به آبتین سلیمی برای فیلم داستانی «حضور» اهدا شد.

تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال نیز مشترکاً به معین صمدی برای فیلم پویانمایی «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» و هاجر مهرانی برای فیلم پویانمایی «داش آکل» رسید.

filmkootah7

تندیس بهترین فیلم جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال در بخش «ایمان و امید از نگاه انسان معاصر» به جمیل عامل صادقی برای فیلم داستانی «جایی برای آرامش» تعلق گرفت.

تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال در بخش «حقوق شهروندی» به رضا مجلسی برای فیلم مستند «به کجا می رویم؟» اهدا شد.

دیپلم افتخار و مبلغ  ۵۰ میلیون ریال در بخش «بهترین دستاورد» به پوریا پیشوایی برای فیلم «تاسوکی» رسید.

* جوایز بخش «ملی»

دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن و مبلغ ۲۵ میلیون ریال به سونیا سنجری برای فیلم «سایه فیل» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد و مبلغ ۲۵ میلیون ریال به مهدی حسینی نیا برای فیلم «سوادکوهی» رسید.

تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰ میلیون ریال در بخش بهترین صدای فیلم به علی صفایی فر و حسین قورچیان برای صدای فیلم تجربی «کل به جزء» اهدا شد.

در بخش بهترین تدوین تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰ میلیون ریال به عماد خدابخش برای فیلم داستانی «زونا» تعلق گرفت.

جایزه بخش بهترین فیلمبرداری تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰ میلیون ریال به حامد حسینی سنگری برای فیلمبرداری فیلم  داستانی «فاش» و «علی قاضی» برای فیلمبرداری فیلم داستانی «خوابگردها» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم نامه به همراه  جایزه ۷۰ میلیونی جشنواره به امید شمس برای فیلم داستانی «شب تولد» اهدا شد.

filmkootah8

هم چنین پرستو کاردگر جایزه ۸۰ میلیون ریالی و تندیس جشنواره را برای فیلم «ایکی» در بخش پویانمایی دریافت کرد.

جایزه بهترین فیلم مستند نیز به مهدی اسدی برای فیلم «جمعه قالی» اهدا شد. تندیس جشنواره و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به فرهاد غلامی برای فیلم تجربی «کابوس نامه» اهدا شد.

تندیس جشنواره و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال بهترین کارگردانی فیلم هم مشترکاً  به آرمان خوانساریان برای کارگردانی فیلم «سایه فیل» و بهمن و بهرام ارک برای کارگردانی فیلم «حیوان» رسید.

در ادامه این مراسم با پخش فیلمی از ناصر غلامرضایی با حضور محمد مهدی حیدریان و محمد جواد حق شناس از ۴۰ سال فعالیت ناصر غلامرضایی تقدیر به عمل آمد.

ناصر غلامرضایی که در این مراسم از او تقدیر شد، اظهار داشت: صحبت های زیادی برای گفتن دارم اما امشب دو نفر از خانم ها حرف دل من را زدند. آرزوی ما آرزوی طول و درازی بوده است. فیلم کوتاه بعد از سال ها است که در حاشیه بوده اما سینمای کوتاه از حاشیه به متن آمده است. فکر میکنم همکاران من در سینمای بلند باید برگردند و فیلم کوتاه بسازند.

او با تاکید بر اینکه فیلم کوتاه باید اکران عمومی داشته باشد، افزود: یک طرح کامل و جامع برای اکران فیلم کوتاه باید وجود داشته باشد. افتخار میکنیم که در جمع مدیران سینمایی هستیم. به عنوان اولین و آخرین تقاضا می گویم که برای ایجاد مرکزی تحت عنوان موزه و فیلم خانه ملی ایران و فیلم کوتاه چاره اندیشی کنند.

filmkootah2

وی افزود: لازم است بعد از ۴۰ الی ۵۰ سال که از تاریخ فیلم کوتاه میگذرد جایی برای جمع این فیلم ها، برای ترمیم فیلم های هشت میلیمتری و حتی نمایش آن ها به وجود بیاید. من خیلی خوشحالم که نسل بعد از من این مسیر را در فیلم کوتاه ادامه داده است. اگر سینمای کوتاه دیده شود قطعا شرایط فیلم بلند هم بهتر می شود. امروز شرایط فیلم کوتاه به مراتب از فیلم بلند بهتر است.

در ادامه این مراسم جوایز ویژه جشنواره به برندگان آن اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران ، تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰ میلیون ریال به بهمن و بهرام ارک برای فیلم داستانی «حیوان» اهدا شد.

جایزه ویژه هیأت داوران ، تندیس جشنواره و  مبلغ ۱۲۰ میلیون ریال به درناز حاجیها برای فیلم‌های داستانی «مرضیه» و «مارلون» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران نیز به بهمن و بهرام ارک برای فیلم «حیوان» رسید که جایزه این بخش تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال وجه نقد بود.

filmkootah4

جایزه بزرگ بخش بین الملل جشنواره نیز به فیلم «کارهای بد» ساخته پیوتر دوارتسی از لهستان اهدا شد.

در این مراسم مهمانان ویژه ای چون ، محمد جواد حق شناس ، سیف الله صمدیان و کاردار سفارت گرجستان حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>