سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ آبان ۱۳۹۶ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
مدیر مرکز «تلویزیون و انیمیشن سوره» در گفتگو با «سوره سینما» عنوان کرد:

وظیفه اصلی ما مشارکت است نه تولید/ نگاه حمایتی را تغییر دهیم

kaveh

احسان کاوه مدیر مرکز «تلویزیون و انیمیشن سوره» حوزه هنری از تازه ترین فعالیت‌هایی که در این مرکز انجام شده خبر داد.

مدیر مرکز «تلویزیون و انیمیشن سوره» زیر نظر سازمان سینمایی حوزه هنری درباره رویکردها و فعالیت هایی که به تازگی ثمر رسیده است به سوره سینما گفت: رویکردی که ما به مقوله انیمیشن داریم تبدیل آن به یک هنر-صنعت جدی است که هم اشتغال و سرمایه ایجاد کند و هم تولیداتی داشته باشیم که متناسب با منزلت مخاطب باشد. در این راستا فعالیت هایی آغاز کردیم که متمرکز به تهران نیست و از اهالی این رشته در سراسر ایران استفاده کردیم چون معتقدیم صنعت انیمیشن باید بتواند بدون اتکا به جغرافیای خاص و از طریق زیرساخت شبکه ای ارتباط را برقرار کند.

وی افزود: بر این اساس ما به رصد فعالان حوزه انیمیشن در سطح کشور پرداختیم و گروه های مختلفی را در کرمانشاه، لرستان، مشهد، یزد، قم شناسایی کردیم. سعی داریم پروژه‌هایی را متناسب با سرفصل‌های راهبردی که مد نظرمان است پیش ببریم و این گروه ها را به هم متصل کنیم تا بتوانند با هم کار کنند. در این راستا با یک مرکز در یزد همکاری نزدیکی را آغاز کردیم و قرار شد در برخی پروژه های شان مشارکت کنیم و تولید انیمیشن را به صورت صنعتی پیش ببریم.

احسان کاوه ادامه داد: علاوه بر یزد با گروه های مختلف انیماتور در شهر قم نیز آشنا شده و قرار است برای تولید سریالی با محوریت نهاد خانواده همکاری تازه ای آغاز کنیم. این پروژه در مرحله مقدماتی و آماده سازی طرح اولیه است. همچنین بنا داریم یک فیلم سینمایی  با هنرمندان کرمانی کلید بزنیم.

وی بیان کرد: در مشهد هم در تولید یک انیمیشن کوتاه به کارگردانی سید مجتبی موسوی مشارکت داشتیم که با تکنیک استاپ موشن و کیفیتی بالا کار شده است. این پروژه که «آقای گوزن» نام دارد تقریبا به پایان رسیده است. تولید این انیمیشن از مهرماه ۹۴ آغاز شد و داستان آن در زمانی نامعلوم، در ایستگاه و قطار مترویی که به لحاظ محیطی به جوامع مدرن اروپایی نزدیک اما رو به ویرانی است، روایت می شود. مردمان این جامعه حیوان چهرند؛ انسانیت و اخلاق را از یاد برده و از هیچ گناهی پرهیز ندارند. این اثر که برای مخاطب بزرگسال تولید شده است.

مدیر مرکز «تلویزیون و انیمیشن سوره» با اشاره به اینکه به دنبال شناسایی استعداد در شهرستان های دیگر هستیم، گفت: ما در این مرکز سرفصل های جدی درباره صنعتی کردن هنر انیمیشن در دستور کار داریم و مباحثی چون ، برقراری ارتباط بین سرمایه گذار و تولید کننده ، ایجاد شرایط سود ده برای تولید کننده و هم سرمایه گذار، استعدادیابی بر مبنای اصول علمی، تولید زیرساختی و سیستمی صنعت انیمیشن و ورود و بومی سازی دانش انیمیشن در اولویت های ما هستند.

کاوه توضیح داد: آنچه مسلم است اینکه تهران دیگر پتانسیل جذب نیرو ندارد و فرهنگ تمرکزگرایی باید از بین برود. امروز با وجود فضای مجازی و ارتباط شبکه ای مهم نیست کجا زندگی می کنید. من در بخش تلویزیونی مشغول تولید پروژه ای هستم که کارگردانش کانادا هست و یکی از عوامل در شهرستان و مرتبا باهم جلسه برگزار می کنیم.

وی اظهار کرد: امروز ضرورت ایجاد کسب و کار جدید بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و جوانان در این مسیر با هوش و استعدادی که دارند سعی کردند از دنیا عقب نمانند به همین جهت است که در صنعت انیمیشن ایران از نظر تکنیکی حرفی برای گفتن داریم. تنها مشکل ما مقوله کنترل نظم و هماهنگی در کار تیمی است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در صنعت انیمیشن نباید کارها در گروه های کوچک و با مقاصد جشنواره ای تولید شود بلکه سعی کنیم مخاطب را راضی نگه داریم. رسیدن به این مهم، تنها وقتی میسر است که تولیدکنندگان به درآمدزایی فکر کنند. صنعت انیمیشن یعنی فعالیتی که در عین هنری بودن باعث کسب درآمد شود. اگر صنعت ما به پشتگرمی حمایت دولتی باشد هیچوقت شکل نمی گیرد چون صاحبان اثر دیگر نگران بازگشت هزینه نیستند.

احسان کاوه تاکید کرد: در مرکز تلویزیون و انیمیشن سوره می خواهیم نگاه حمایتی را تغییر دهیم. به این معنی که اولا تولیداتی مد نظرمان باشد که مردم از آن بهره ببرند نه کارهای صرفا جشنواره ای. چرا که هنر برای هنر زمانی مفید خواهد بود که انیمیشن از نیاز اصلی خود اشباع شده باشد. دوما به جای حمایت بلاعوض، تسهیلات وام و مشارکت داشته باشیم. تولید کننده باید برای بازگشت سرمایه اهمیت قائل شود تا بتواند تولید را برحسب نیاز مخاطب انجام دهد.

وی گفت: محصولاتی که حمایت بلاعوض دارند غالبا پخش نمی شوند و این اصلا برای شان مهم هم نیست چون سودشان را اول برده اند. این ضعف بزرگ تولیدات حمایت شده است در صورتی که تمام دنیا سودشان از توزیع به دست می آید و یک اثر زمانی گارانتی پیدا می کند که مخاطب طالب آن باشد و بابت دریافت آن هزینه دهد. هر زمان در این بخش به شرایط مطلوب رسیدیم می توانیم به سوی حمایت از کارهای هنری قدم برداریم.

کاوه همچنین با اشاره به اینکه آموزش آکادمیک از مشکلات بزرگ انیمیشن در ایران است، گفت: تنها رشته دانشگاهی ما در این حوزه کارگردانی است و هرساله بسیاری از جوانان وارد این رشته می شوند و در نتیجه هدف شان به کارگردان انیمیشن شدن است در صورتی که این هنر از بخش های بسیار متنوعی تشکیل شده که هیچکدام شان به جز کارگردانی آموزش داده نمی شود. مهمترین مساله زیرساختی فراهم کردن فضایی است که هر یک از این بخش ها به صورت تخصصی و مجزا تدریس شود.

مدیر مرکز «تلویزیون و انیمیشن سوره» در پایان عنوان کرد: ما در این مرکز وظیفه مان تولید نیست چون از پشتوانه های خوبی برخورداریم و دغدغه بازگشت سرمایه نداریم پس باید از این فرصت استفاده کرده و به فکر تجهیز زیرساخت ها باشیم. در این صورت است که می توانیم با شرکت های خصوصی مشارکت کرده و از آنها بخواهیم در راه تولید گام بردارند. این تعامل به نفع همه است و شرکت ها و کارکنانش علاوه بر اینکه جسارت تولید پیدا می کنند، قادر به تامین نیازهای مالی خود شده و از آن طرف به سودآوری می اندیشند. این شکل فعالیت باعث می شود چرخه سالم تری پیش روی صنعت انیمیشن داشته باشیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>