سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ آبان ۱۳۹۶ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

۱۰ هزار و ۲۴۵ نفر مخاطبِ اکران‌های مردمی نیمه ابتدایی آبان ماه جشنواره فیلم عمار

ammar-fest

در نیمه اول آبان ماه به واسطه اکران‌های مردمی جشنواره فیلم عمار در مدارس، آثاری متناسب با ذائقه کودک و نوجوان بوده، بیشترین اکران‌ها را داشتند.

به گزارش سوره سینما، اکران فیلم‌ نوعی از فعالیت‌های فرهنگی همچون خطابه، تولید نشریه و انتشار مطالب در فضای مجازی و… محسوب می‌شود که سعی در انتقال محتوا دارد و توسط فعالان فرهنگی به کار گرفته می‌شود. فعالیتی که برخلاف بسیاری دیگر از فعالیت‌های فرهنگی محدود کننده فرد نیست، بلکه بهانه‌ای است برای انجام دیگر فعالیت‌های فرهنگی و حلقه وصلی برای انجام بسته‌ای از کار‌های متنوع که مخاطب را با اکران فیلم پای کار می‌آورد و می‌تواند دیگر محتوا‌هایش را نیز به او ارائه کند.

نیمه‌ی ابتدایی ماهِ میانیِ فصلِ پاییز، پر شور و هیاهو بود، به پر شوری کربلا در اربعین و جامانده‌های اربعین، به پرشوری مراسم روز ۱۳ آبان و به پرشوری شخصیت علی در فیلم «تک خوان»! اثری که تازگی مضمون و پرداختش توانست دل مخاطبان را به دست بیاورد. فیلم داستانی ۱۸ دقیقه‌ای به نویسندگی و کارگردانی سیدمهدی حسینی و تهیه کنندگی حسین شیرعلی که داستان نوجوانی به نام علی را روایت می‌کند که تک خوان گروه سرود مدرسه‌اش در روز ۱۳ آبان است.

تک خوان توانست در عرض کمتر از یک هفته، ۱۹ بار اکران شود و جایگاه خاصی را در میان اکران‌های نیمه ابتدایی آبان ماه به خود اختصاص دهد. البته این اثر جزئی از بسته اکران پیشنهادی جشنواره مردمی فیلم عمار به مناسبت سیزده آبان و روز‌های منتهی به آن بود که شامل آثاری از جمله مستند‌های انقلاب در خیابان روزولت و ۴۴۴ روز، نماهنگ‌های آمریکاتور و ما دلاوران کشوریم و موشن گرافی تسخیر لانه جاسوسی نیز می‌شد.

از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های پاییز، بازگشایی مدارس و آغاز فعالیت آن‌هاست که دانش آموزان و معلم‌ها بعد از یک ماه تازه به خود می‌آیند و در فضای حقیقی فعالیت و پویایی قرار می‌گیرند. پای این پویایی به استقبال از فیلم‌های جشنواره عمار و اکران‌های مدرسه‌ای نیز کشیده شده است. به نحوی که در نیمه ابتدایی آبان ماه، مدارس مقاطع مختلف بیشترین مکان اکران‌های مردمی بوده‌اند. ۶۸ اکران، صرفا آن بخش از اکران در مدارس است که به دست ما رسیده است.

در نیمه اول آبان ماه به واسطه اکران‌های مدارس، پیش دبستانی‌ها و دیگر اکران‌هایی که مخاطب کودک و نوجوان داشته است، آثاری هم بیشتر اکران شده است که متناسب با ذائقه کودک و نوجوان بوده است. تک خوان و پویانمایی «بختک» دو اثر برتری بوده‌اند که به واسطه این قشر از مخاطبانِ حدودا ۴۰۰۰ نفره اکران‌های دو هفته اخیر، توانسته‌اند در صدر پر اکران‌ترین آثار قرار بگیرند.

از بعد فراوانی مکان‌ها نیز در میان ۲۳ استانی که اکران داشته‌اند، استان فارس به همت اکران کننده‌های پر تلاش آباده و دیگر شهرستان‌های فعالی همچون فسا، جهرم، قیروکارزین، اقلید، جهرم، شیراز، داراب و مرودشت با ۵۸ اکران به عنوان پرکارترین استان دو هفته گذشته نامیده شود. همچنین استان‌هایی همچون خراسان رضوی، همدان، کرمان و خوزستان نیز توانستند در این امر فرهنگی که به تعبیر رهبری «یک لحظه هم نباید متوقف شود»، پیشگام باشند.

در میان شهرستان‌های برتر، مثل آباده، مشهد، نرماشیر و نهاوند همچنان نام چناران، به عنوان شهرستانی فعال و دغدغه‌مند به گوش می‌رسد اما این بار به خاطر فعالیت‌های چشمگیر و زحمات اکران کننده‌های شهر «گلبهار» است که ۱۶ اکران در ۱۴ روز گذشته داشته‌اند و نام‌شان در کنار شهر و روستا‌های پر کاری همچون «بهمن»، «حشمتیه» و «رفسنجان» قرار گرفته است.

نکته قابل توجه، تعداد اکرانِ اکران کننده‌‌های خانم و آقا در میان ۲۲۳ اکرانی است که در نیمه اول آبان ماه اکران داشته‌اند. که از این میان ۷۱ درصد اکران‌ها متعلق به اکران کننده‌های خانم و تنها ۲۹ درصد را آقایان برگزار کرده‌اند. بخشی از این تعداد بالای اکران‌ خانم‌ها را می‌توان متعلق به اکران‌هایی دانست که در منازل شخصی برگزار می‌شود. اکران‌هایی که به روضه‌های خانگیِ با تعداد مهمانان محدود می‌ماند و سادگی و تاثیرگذاری همان روضه‌ها را یادآور می‌شود.

جالب توجه است که ۳۱ اکران متعلق است به اکران‌ در منزل شخصی و این تعداد حتی بیشتر از تعداد اکران‌هایی است که در نیمه اول دومین ماه فصل پاییز در مساجد یا در پایگاه‌های بسیج برگزار شده است. این ساده سازی در امر اکران فیلم که محدودیت مکانی را به کلی برداشته است. اکران فیلم‌های انقلاب در هر مکانی از جمله منزل شخصی و یا مکان‌های ساده دیگری همچون اتوبوس‌های بین راهی، پارک، خوابگاه، موکب‌های اربعین و… که در روز‌های اخیر نیز نمونه‌هایی از برگزاری اکران در این مکان‌ها داشته‌ایم، روز‌های خوبی را برای نشر آثار تولیدی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نوید می‌دهد.

حالا که نام موکب آورده شد، بد نیست به دیگر بسته پیشنهادی دبیرخانه جشنواره عمار که برای ایام حوالی اربعین ارائه شد نیز بپردازیم. در این بسته آثاری همچون فرمانده جواد، از خون جون، معبر، امیر من علی، خاله بتول، لبیک یا حسین(ع)، اربعین تا اربعین و زخم‌های استوایی با هدف تبیین و ترویج پیاده روی اربعین، آشنایی با جبهه مقاومت در عراق و نشان دادن مظلومیت مسلمانان در سطح جهان به ویژه در میانمار معرفی شد که از مستند «معبر» با ۱۳ اکران و نماهنگ «اربعین تا اربعین» با ۸ اکران، بیش از دیگر آثار این بسته استقبال شد.

در پایان می‌توان بر اساس ذائقه و انتخاب ۱۰ هزار و ۲۴۵ نفر مخاطبِ اکران‌های مردمی نیمه ابتدایی آبان ماه، نام «ایمان خانچی» کارگردان مجموعه پویانمایی «بختک» و «سیدمهدی حسینی» خالق اثر داستانی دلچسب «تک خوان» را به عنوان محبوب‌ترین کارگردان‌های ۱۴ روز اخیر معرفی کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>