سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ آذر ۱۳۹۶ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
در نشست نهمین جشنواره «سیمرغ» مطرح شد:

سیمرغ درمانگر نشان جشنواره شد/ اضافه شدن بخش کمیک استریپ و سرود

simorgh1

نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی «سیمرغ» با حضور محمدرضا فراهانی رییس و امیر لَله‌گانی دبیر این جشنواره، سه‌شنبه ۲۱ آذر در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، در ابتدای این نشست فراهانی با اشاره به تاریخچه برگزاری این رویداد بیان کرد: یکی از اهداف برگزاری جشنواره سیمرغ ایجاد انگیزه برای مشارکت بیشتر دانشجویان و توجه به ارتقای توانمندی آنهاست. اگر بخواهیم ارتقای سلامت در جامعه اتفاق بی افتد باید به فرهنگ سلامت توجه ویژه داشته باشیم و با تعریفی که طی این سال ها از فرهنگ داشتیم توانستیم باب جدیدی را باز کنیم.

وی افزود: از هفتمین دوره این جشنواره ما بخش فرهنگ سلامت را اضافه کردیم و اگرچه در اولین دور تعداد قابل توجهی اقر به دست ما نرسید اما در دوره هشتم دامنه مخاطبان را از دانشجویان علوم پزشکی به کل دانشجویان کشور گسترش دادیم و نتایج خوبی در دریافت آثار شاهد بودیم. سال گذشته بیش از ۷هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد و اگرچه از کارهای دانشجویی توقع زیادی نمی رفت اما برخی آثار در حد و اندازه کارهای ملی ساخته شده بود.

فراهانی ادامه داد: در نهمین دور از برگزاری این جشنواره بنا داریم تا با هدف تعامل بین دانشجویانی ایرانی با دانشجویان خارج از کشور بخش بین الملل را نیز اضافه کنیم چرا که همه ملل و مجامع سراسر دنیا در حوزه سلامت زبان مشترک دارند و برای ارتقای این بخش خواهان تعامل با یکدیگر هستند. تا کنون بیش از ۱۴۰ فیلم کوتاه خارجی به دست ما رسیده و ما سعی کردیم برخی صنایع مدرن فرهنگی که تا کنون کمتر به آن توجه شده را به جشنواره اضافه کنیم.

simorgh3

وی عنوان کرد: یکی از این بخش کمیک استریپ است که اگرچه جای خود را در دنیا تثبیت کرده و مورد علاقه هنرمندان است اما در کشور ما مغفول مانده و آنطور که باید مورد توجه نیست. در صورتی که این هنر صنعت از دل جامعه بیرون می آید و داستان های تاثیرگذاری می توان از آن استخراج کرد. این هنر صنعت با خلاقیت دانشجویان جوان می تواند آینده روشنی داشته باشد و جشنواره ما با هدف فراهم کردن چنین فضایی سعی دارد بخش کمیک استریپ را در ایران تقویت کند.

رییس نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ با بیان اینکه نتیجه دوره های گذشته امروز در قالب یک کتاب تدوین شده اظهار کرد: این رویداد با بهره مندی از حضور ۱۵۰۰ مهمان بزرگترین جشنواره دانشجویی کشور محسوب می شود.

در ادامه این نشست امیر لَله‌گانی نیز بیان کرد: در این رویداد تماامی دانشجویان، کارکنان اعضای هیات علمی و فارغ التحصیلان پزشکی می توانند حضور داشته باشند و هر آنچه دانشجو در حوزه فرهنگ سلامت می تواند تولید کند را با هدف اطلاع رسانی پذیرا خواهیم بود.

وی همچنین درباره عنوان جشنواره که به تازگی انتخاب شده است توضیح داد: نشان جشنواره تا پیش از این نمایی از مار و جام بود که به فرهنگ یونانی برمیگردد. چرا که در آن منطقه مار نماد تندرستی و جام نماد درمان است. اما سال ۹۲ سازمان نظام پزشکی کشور  برآن شد تا یک نماد ایرانی برگزیند و در نتیجه بررسی و جلسات مختلف به نشان و عنوان سیمرغ درمانگر رسید. امسال هم که بنا داشتیم برای این جشنواره عنوان مشخصی انتخاب کنیم تصمیم گرفتیم همین نماد را برگزینیم.

وی در ارتباط با داوران بخش های مختلف بیان کرد: دبیران ادوار مختلف طی اسن سالها از کسانی که سابقه و تاثیرگذاری بیشتری در حرفه خود داشته اند دعوت کرده است به عنوان داور در این جشنواره حضور داشته باشند سال گذشته ۱۵۰ هنرمند در این امر ما را یاری کردند و هدف مان از انتخاب این عزیزان الگو قرار دادن شان برای دانشجویان بوده است.  به این صورت که دانشجویان در هر رشته ای که حضور دارند بخواهند آینده شان را مثل موفقیت های آن داور تصور کنند.

simorgh2

لَله‌گانی ادامه داد: امسال در بخش تخصصی فیلم محمدمهدی عسگرپور، در بخش تخصصی موسیقی بابک زرین که سال گذشته نیز همراه ما بود، در بخش تخصصی تجسمی مرتضی گودرزی دیباج، در بخش ادبی عبدالجبار کاکایی و در بهش تئاتر حسین پارسایی به عنوان داور ما را همراهی می کنند. لازم به ذکر است که سال گذشته در بخش ادبی افشین یداللهی حضور داشت که متاسفانه قبلا از رسیدن به اختتامیه در یک حادثه ناگوار ایشان را از دست دادیم.

وی گفت: علاوه بر اضافه شدن بخش کمیک استریپ که به آن اشاره شد سرود هم دیگر بخش افزون بر جشنواره است که دانشجویان می توانند در یک کار گروهی و پیام رسان هنرشان را به نمایش بگذارند. از اوایل آبان تا بهمن ماه دانشجویان محترم فرصت دارند تا آثار شان را ارسال کنند و نهمین دور جشنواره هم از اواخر فروردین آغاز خواهد شد. ضمن اینکه در بخش بین الملل که امسال برای اولین بار برگزار می شود دانشجویان سراسر دنیا می تواند آثارشان را در حوزه های فیلم کوتاه، انیمیشن، پوستر و عکس به دبیرخانه ارسال کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>