سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ بهمن ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

معرفی «جشن دلتنگی» در پنجمین روز از ویژه‌برنامه «دو قدم تا سیمرغ»/ منطق آینه‌وار فیلم

2ghadam-jashn-deltangi

پوریا آذربایجانی کارگردان فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» در ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» گفت: مردم می توانند با منطق آینه‌واری خودشان را در این فیلم ببینند.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری «دو قدم تا سیمرغ»؛ نشست معرفی فیلم «جشن دلتنگی» با حضور پوریا آذربایجانی کارگردان، مونا سرتوه نویسنده، بهنام تشکر و ساغر قناعت بازیگران این اثر سینمایی امشب -یکشنبه ۸ بهمن- در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

آذربایجانی با اشاره به چهارمین تجربه فیلمسازی خود درباره قصه «جشن دلتنگی» گفت: «جشن دلتنگی» شرح حال و روز فعلی ماست. رجوع  به احوال خوب گذشته را همیشه دوست داشته و دارم. به نظرم روزهای کنونی به دلیل هجوم ارتباطات مجازی فرصت کمی را برای دیدن همدیگر در اختیارمان قرار می دهد.

وی افزود: آدم‌ها با منطق آینه واری خودشان را در این فیلم ببینند. جشن به معنای دورهمی در فضای مجازی و دلتنگی به معنای تنهاتر و تنهاتر شدن مان در آینده است.

آذربایجانی همچنین درباره ۴ اپیزود فیلم ادامه داد: یکی از روایت ها محسن کیایی و بهنام تشکر، دیگری پانته آ پناهی ها و دخترش در فیلم، بعدی بابک حمیدیان و مینا ساداتی و روایت چهارم، روایت ساغر قناعت است که به تنهایی آن را می گرداند. این روایت ها به طور موازی و متقاطع پیش می روند و مخاطب با همه همراه می شود.

وی خاطر نشان کرد: این فیلم فارغ از شعار دادن، زیاده گویی و جهت گیری، در منطق روایی اش، پیش گویی نیز دارد. اما داستان این رسالت را از ابتدا برای خود در نظر نگرفته است.

این کارگردان با اشاره به این که فیلم او را فیلمسازان مهمی دیده اند، عنوان کرد: خوشحالم ۴ فیلمسازی که دوست شان داشته ام، نظرات مثبتی نسبت به فیلم داشته اند. اگرچه نظرات آن ها متفاوت بود، اما نظرات خوبی را در مجموع دریافت کرده ام و فیلم از نظر هیات انتخاب از میان ۷ رای، ۶ رای مثبت به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به ملاک هایش در انتخاب بازیگران بیان کرد: بازی ساغر قناعت را در فیلم «مالاریا» دوست داشتم و همان زمان از دستیارم خواستم شماره او را پیدا کند و به راحتی به کار دعوت شد و با هم همکاری کردیم. بهنام تشکر نیز بسیار بازیگر توانایی است و به دلایل زیادی تا امروز در سینما آنطور که باید دیده نشده است. یک روز به بازیگرانی که می توانند رضایِ فیلم «جشن دلتنگی» را بازی کنند فکر کردم و به ایشان رسیدم. بعد از سه جلسه گفت و گو لطف کردند و قرارداد بستند. رضا جدا از این که کاراکتر باورپذیری است، ما را با بهنام تشکر متفاوتی رو به رو می کند.

آذربایجانی در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد، به چه رشته یا کسی اهدا می کند، عنوان کرد: ما سعی کردیم در این فیلم هیچ بخشی از فیلمبرداری، بازی و… دیده نشود و تماشاگر بگوید چه قصه خوبی داشت! نمی دانم فیلم ما چقدر قابلیت سیمرغ گرفتن دارد. اما من فیلمنامه اثر را خیلی دوست دارم و همین طور فیلمنامه نویس آن را و ترجیح می دهم سیمرغ را مونا که عزیزترین آدم زندگی من است و خوشحالی او خوشحالی من است، دریافت کند.

وی در پایان گفت: جشن دلتنگی بدون یک ریال کمک دولتی ساخته شده است. به نظرم علی قائم مقامی کار بزرگی کرد و با سرمایه شخصی خود این اثر را ساخت. از او و هر سرمایه گذاری که به سینماگران اعتماد می کنند، تشکر می کنم.

سرتوه نویسنده «جشن دلتنگی» نیز درباره قصه توضیح داد: به نظرم همه آدم های جامعه می توانند خود را در این قصه بیابند. ما ۴ خانوده را که ما به ازای بیشتری در جامعه دارند، انتخاب کرده ایم.

وی درباره نگاه فیلم به موضوع فضای مجازی افزود: ما بد یا خوب مطلق به این فضا نگاه نکرده ایم. بلکه فیلم، قضاوت را برعهده تماشاگر می گذارد و موقعیت هایی را نیز برای این دیدن خود در آینه اثر، به بیننده می دهد.

این نویسنده درباره میزان باورپذیری قصه برای غیر ایرانی ها ادامه داد: به نظرم اصلی ترین اشتراک این فیلم برای همه این است که فضای مجازی تنهایی آدم ها را پررنگ تر کرده است. مردم به جای نگاه کردن به هم، درگیر موبایل هستند و این اتفاق، مختص ایران نیست. اینستاگرام توهم بزرگی است که ربطی به یک ملیت و قوم ندارد.

قناعت نیز درباره نقش سارا توضیح داد: سارا بر اساس یک بحران به فضای مجازی پناه می برد و این اپیزود ارتباط آدم ها را در فضای مجازی نشان می دهد.

تشکر نیز با اشاره به تفاوت نقش خود با دیگر نقش هایش تاکنون عنوان کرد: تلاش کرده ام تا تفاوت نقش من در راستای قصه باشد. ویژگی این قصه و نقش من، بحران است. این شخصیت ها که از ما دور نیستند، آدم نوستالژیکی است و قصه های دور و دراز زندگی را دوست دارد. شاید هم بیشتر به واسطه فضای مجازی است که این حس به سراغش آمده است.

وی درباره علت انتخاب نقش رضا افزود: من در ابتدا فیلمنامه جذابی دیدم. همچنین مدتی است تصمیم گرفته ام در سینما و تلویزیون به سمت نقش های جدی بروم. نقشی که چیزی به من اضافه کند. امیدوارم خروجی بازی ام نیز خوب باشد.

در پایان از پوستر این فیلم که طرحی از حامد عاشق است، رونمایی شد.

اجرای برنامه «دو قدم تا سیمرغ» را منصور ضابطیان برعهده دارد.

گفتنی است این برنامه تا فردا ۹ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت به همت فیلم نت ادامه دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>