سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۹ ق.ظ چاپ مطلب
همگام با سی و ششمین جشنواره فیلم فجر/

جشنواره فیلم فجر آیینه ناآرامی‌های منطقه

fajr-mantaghe

با نگاهی به سوابق حضور آثاری غیر از ملودرام‌های خانوادگی؛ جشنواره فیلم فجر با نمایش آثاری در رابطه با جریان‌های سیاسی و تحولات اجتماعی توانسته است تریبون اتفاقات مهم منطقه باشد و از این نظر جایگاه مهمی بین کشورهای همسایه پیدا کند.

سوره سینما – از دیرباز تا کنون در هالیوود و سینمای غرب تلاش زیادی می شود تا با استفاده از مهمترین ابزار فرهنگی یعنی سینما، فیلم هایی علیه افتخارات، ارزش ها و موفقیت های کشور ما تولید شود. اگرچه تا کنون آثار زیادی به منظور فاصله گرفتن از ارزش های اسلامی و ایرانی روی پرده کشورهای غربی رفته و برای تبلیغاتش هزینه های فراوانی شده اما این سکه دو رو دارد و روی دیگر آن تولیداتی است که توسط فیلمسازان ایرانی با نگاهی واقع بینانه و صادقانه ساخته می شود و با اینکه جشنواره های مطرح دنیا ایدئولوژی های شان اجازه نمی دهد به سینمای ایران آنطور که شایسته است بپردازند.

امسال در سی و ششمین دوره از برگزاری این فستیوال آثاری چون «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، «امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و فیلم مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» آمده اند تا قصه انسانی دیگری را در مقابله سینمای ایران با هالیوود وغرب روایت کنند و روی دیگر سکه را مقابل چشم همکان قرار دهند. همین مساله حضور مستند در سینما و جشنواره را پررنگ تر می کند و می تواند از تاثیر و اعتبار رویدادهای فرهنگی وام گرفته تا نادیده هایی مغفول مانده را پیش چشم دنیا بیاورد.

emperatoor-jahanam

اما در سال های اخیر به دلیل بیان روشنی که کارگردان ایرانی در زمینه ارتباطات انسانی و فرهنگی در فیلم های شان به نمایش گذاشته اند قدرتمندترین فستیوال های سینمایی هم نتوانستند نسبت به این آثار چشم پوشی کنند. حضور موفق فیلمسازانی چون مجید مجیدی کارگردان «بچه های آسمان» و «آواز گنجشک ها»، اصغر فرهادی کارگردان «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین»، رضا میرکریمی کارگردان «یه حبه قند» و «دختر»، وحید جلیلوند کارگردان «بدون تاریخ، بدون امضا» و … نشان می دهد سینمای ایران نه تنها در جشنواره ها افتخارآفرین بوده بلکه با اتکا بر ارزش های انسانی توانسته است نظر مردم سراسر دنیا را به خود جلب کند و پخش کننده های مطرح بین المللی فیلم های ایرانی را در سینما کشورهای مختلف به نمایش بگذارند.

be-vaghte-sham

در این میان تاثیر حضور برخی فیلم ها در جشنواره ملی و بین المللی فجر را نباید نادیده گرفت. چراکه این جشنواره توانسته است تریبون اتفاقات مهم منطقه باشد و از این نظر جایگاه مهمی بین کشورهای همسایه پیدا کند. جشنواره فیلم فجر با نمایش آثاری در حوزه مقاومت و دفاع مقدس فضای متفاوتی از جنگ را روایت می کند و کاری می کند تا بیننده خود را جای مردمی بگذارد که در برابر ظلم طالبان، داعش، افراطیون و … ایستادگی کرده و مجبور شده اند برای حفظ زندگی شان دست به انتخاب های سختی بزنند. این جشنواره در کنار «به وقت شام»، «امپراطور جهنم» و مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» دو فیلم سینمایی شریف و ارزشمند «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه آهنگر و «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی را رونمایی می کند که اگرچه در دل روزهای پرهیاهوی دفاع مقدس روایت می شوند اما نماد تفکر نوع دوستی و مصالحه و تن ندادن به مقوله جنگ و ظلم را به گونه ای روایت می کند که تاریخ انقضا ندارد. حتی عاشقانه «ماهورا» یاخته حمید زرگرنژاد نیز اگرچه با سنت ها و اداب بومی به شدت همخوانی دارد اما انسانیت و تبعات ظلمی تحمیل شده بر زندگی مردم جنگزده را باور پذیر به رخ می کشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>