سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ بهمن ۱۳۹۶ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
همگام با سی و ششمین جشنواره فیلم فجر/

محمدحسین مهدویان: روایت تاریخی بیشتر انرژی می‌گیرد/ «لاتاری» عاشقانه‌ای در بحران

mahdavian

محمدحسین مهدویان که امسال با «لاتاری» برای سومین بار در جشنواره فیلم فجر حاضر می‌شود بعد از به تصویر کشیدن دو اثر سینمایی تاریخ معاصر معتقد است فیلم ساختن در فضای روز جامعه باعث می‌شود همه توجه‌تان معطوف به حس و حال فیلمنامه باشد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، کارگردان فیلم سینمایی «لاتاری» که تا آخرین لحظات مانده به آغاز جشنواره فیلم فجر تمام تلاش خود را به کار برد تا این اثر را به جشنواره برساند در این باره گفت: ما اگر همه تلاش مان را کردیم تا فیلم را به جشنواره برسانیم یک دلیل داشت آن هم پیام های بی شمار مردم بود که در نتیجه یک نظر سنجی متوجه شدیم مردم فارغ از اینکه کار را دوست داشته باشند یا نه اما منتظرند فیلم را ببینند. بهترین اتفاق برای ما این است که مخاطبان از کار راضی باشند تا پاسخ محبت شان را داده باشیم.

این کارگردان که بخشی از فیلم را در کشور قطر جلوی دوربین برده است درباره شرایط فیلمسازی خارج از ایران توضیح داد: تجربه فیلمسازی در خارج از کشور قطعا راحت نیست. شما وقتی در کشور خودت کار می کنی با همزبان تان در هر شرایطی روبه رو شوید کارها را راحت تر پیش می برید ولی در خارج از کشور برای من که اولین بار بود در این موقعیت قرار می گرفتم خیلی چیزها قابل پیش بینی نبود و گاهی شرایط سخت و دردناکی داشتیم امیدوارم کسی گرفتار این وضعیت نشود.

وی که برای سومین بار است حضور در جشنواره فجر را تجربه می کند عنوان کرد: حال و هوای جشنواره مثل هر سال است با همان افت و خیزها و هیاهوی همیشگی اما احساس می کنم هر چه می گذرد ما هستیم که تغییر می کنیم. بالاخره در اولین دوره جشنواره خیلی تجربه ها برای بار اول اتفاق می افتد و استرس و هیجان بیشتری دارد ولی به تدریج تکرار باعث می شود همه چیز منطقی تر جلو برود و یاد گرفتم از اتفاقات گذشته ام بیشتر در کارهای بعدی استفاده کنم.

مهدویان درباره انتخاب زیبا کرمعلی گفت: توانایی اجرای نقش با توجه به چهره و سن و سالی که فیلمنامه برای این کاراکتر قائل بود  برای مان اهمیت داشت و باید کسی را انتخاب می کردیم که مخاطب از همان دقایق اول باورش کند. البته جنس بازیگری که برای اولین بار جلوی دوربین می رود با کسی که چندین بار تجربه کرده متفاوت است اما تقابل او با ساعد سهیلی یک اتفاق خوبی را رقم زد که امیدوارم زحمات شان دیده شود.

او همچنین درباره مضمون و محتوای فیلم تازه اش گفت: لاتاری قصه عاشقانه است که دچار بحران می شود و بقیه خرده قصه ها در حاشیه قرار می گیرند. این فیلم کاملا وجه پررنگ قصه گویی دارد و خیلی به دنبال آسیب شناسی معضلات اجتماعی نیست. دغدغه این فیلمنامه از اردیبهشت امسال در ذهنم شکل گرفت و به لحاظ ساختاری هیچ شباهتی با دو کار قبلی ام ندارد. در واقع می توان گفت تنها وجه مشترک این اثر با کارهای قبلی ام حضور هادی حجازی فر است.

مهدویان در پاسخ به اینکه «لاتاری» تا چه اندازه می تواند نظر کسانی که او را دارای موضع گیری مشخص می دانند، تغییر دهد، گفت: اگر از فیلم های قبلی من چنین برداشت شده است که من برای موضع فکری خاصی فیلم می سازم با کارهای بعدی من هم شاید تصورشان تغییر نکند. چون از فیلم هایم مشخص است که من دغدغه سینما دارم پس اگر دو فیلم قبلی این باور را در آنها به وجود نیاورده شاید بعدا هم چنین تغییر تفکری را شاهد نباشیم.

محمدحسین مهدویان که تجربه اول و دوم سینمایی اش در فضای تاریخ معاصر دهه های گذشته روایت شده است در پایان گفت: ساختن فیلم روز خیلی راحت تر از فیلم های تاریخی است. ما در خارج از کشور شاید به مشکلاتی برخوردیم اما بخش هایی که در تهران گرفتیم مدام حرف این بود که در زندگی عادی مردم ورود کردن برای فیلمسازی چقدر راحت تر از شرایطی است که در فیلم های قبلی تجربه کردیم. به لحاظ فضاسازی در کارهای قبلی در موقعیت سختی قرار داشتیم. اول به این دلیل که باید داستان را درست روایت کنیم و ویژگی های احساسی فیلم درست شکل بگیرد و دوم اینکه زمینه ساخت فیلم را منطبق با زمان و مکان کنیم. این وجه دوم در «لاتاری» حذف شد و توانستیم همه انرژی مان را صرف شکل دادن به فضای حسی و عاطفی کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>