سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
گزارش سوره سینما از افتتاحیه سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر ؛

اکبر عبدی: فیلم‌های امروز در شان سینمای ایران نیست/ هنرمندان برای کمک به زلزله‌زدگان همت کنند

fajr-eftetah

احسان کرمی مجری مراسم افتتاحیه سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر با احترام به یاد و نام شهدای کشتی سانچی از هنرمندان خواست تا عزم شان را جزم کرده و برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه و تهیه کانکس تا شب عید همت کنند.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، مراسم افتتاحیه سی ‌و ششمین جشنواره فیلم فجر امشب پنجشنبه ۱۲ بهمن‌ ماه همزمان با آغاز اولین روز از دهه فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره، سینماگران و اهالی رسانه برگزار شد.

احسان کرمی که اجرای این برنامه را به عهده داشت از دبیر جشنواره ابراهیم داروغه‌زاده در خواست کرد تا سخنان آغازین مراسم را ایراد کند. داروغه زاده نیز در کلامی کوتاه جشنواره را به روح شهدای هشت سال دفاع مقدس تقدیم کرد.

سپس مجری مراسم با اشاره به حوادث تلخی که در ماه های اخیر رخ داده است، گفت: با احترام به یاد و نام شهدای کشتی سانچی از هنرمندان درخواست می کنم تا عزم شان را جزم کرده و برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه و تهیه کانکس تا شب عید همت کنند. همه ما می دانیم که هر جا هنرمندان پیش قدم شده اند مردم نیز همراه بوده اند امیدواریم طی این ده روز بتوانیم کاری کنیم تا شب عید همه هموطنان کرمانشاهی دارای سرپناه باشند.

در ادامه مراسم پس از بخش کلیپی در رابطه با هنرمندان درگذشته یکسال اخیر مراسم نکو داشت سینماگر فقید علی معلم با حضور آذر معماریان همسرش و ایمان و امید فرزندانش برگزار شد وامید معلم گفت: مدام با خود فکر می کردم که چطور می ‌توانم بدون پدرم در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنم اما یک جمله از ایشان افتادم که می گفت راهش را ادامه بدهیم و خستگی را از خود دور کنیم.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اجرای بخش نکوداشت گفت: ماه بهمن برای ما یادآور دو چیز است، جشن انقلاب اسلامی و جشن سینمای ایران. به همه خانواده سینما تبریک می‌گویم. ما شاهد افتخارات بسیاری طی این چندسال بودیم و بعد ازین هم منتظر افتخارات هنرمندان مان خواهیم بود.

پس از این سخنان نوبت به مراسم بزرگداشت محمدعلی نجفی رسید که با حضور او، ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری برگزار شد. نجفی در این بخش عنوان کرد: ۴۷ سال پیش زمانی که در خانواده‌های مذهبی کمتر می شد از سینما حرف زد پا به این عرصه گذاشتم و با کمک فخرالدین انوار «سربداران» را نوشتیم. خیلی ها می ترسیدند و می گفتند این سینما به جایی نمی رسد اما امروز همه دیدیم که تا کجا پیش رفته ایم.

دومین هنرمندی که نامش در این جشن بزرگ داشته شد پیشکسوت دوبله منوچهر اسماعیلی بود. او پس از اینکه کلیپش را روی پرده دید تحت تاثیر قرار گرفت و خواست سکوت کند که به تقاضای مجری و حاضران روی صحنه باقی ماند و گفت: من در همه فیلم هایم به شما سلام کردم و امشب شما جواب سلام من را دادید. بعد از دید این صحنه‌ها از فیلم‌هایی که کار کردم تواند ایستادن هم ندارم.

ابولحسن تهامی در مقام بزرگداشت این همکار دیرینه بیان کرد: منوچهر اسماعیلی از نوابغ دوبله است و من مفتخر بودم تا ۶۰ سال کنارش باشم. او جای هنرمندان مشهور زیادی در سینمای جهان صحبت کرد و آنها وقتی کارش را می دیدند حیرت زده می شدند.

سعید راد نیز برای منوچهر اسماعیلی آرزوی سلامتی کرد و حرفه هنرمندان دوبله و کار بارزش شان را یاد کرد.

یکی از بخش های قابل توجه این مراسم پخش کلیپ «ای ایران» با تنظیم متفاوتی بود که توسط چند بازیگر نام آشنا ضبط شده بود. پس از آن نوبت به اهدای جوایز بخش مسابقه تبلیغات رسید و دیپلم افتخار طراحی نام‌ واره به محمد روح‌الامین برای «رگ خواب» و «خفگ»ی اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیع‌ زاده برای فیلم «خفگی» رسید. سیمرغ بلورین بهترین عکس را جواد جلالی برای فیلم «پریناز» دریافت کرد و بابک یادگاریان برای فیلم «هجوم» سیمرغ بلورین بهترین پوستر را دریافت کرد.

پس از اجرای گروه موسیقی سپنتا در بخش آخر این مراسم بزرگداشت اکبر عبدی با پخش کلیپ جالب توجهی از این هنرمند برگزار شد که فضای شادی را حاکم کرد.

رسول صدرعاملی درباره اکبر عبدی گفت: امشب برای کسی روی صحنه هستم که در تمام عمر فعالیتش کاری کرد که مجبور شویم دوستش داشته باشیم او هیچ راهی جز این برای ما باقی نگذاشت. عبدی همیشه خودش بود و ادای چیزی را در نمی آورد.

احمدرضا معتمدی نیز درباره این هنرمند گفت: به جرات می‌توانم بگویم که اکبر عبدی ن نقاش سینمای ایران است که در تصویرگری میمیک و فیزیک نبوغ دارد. او را باید افتخار سینمای ایران دانست.

مسعود ده‌ نمکی نیز بیان کرد: اکبر عبدی هم محبوب است هم مشهور. او و محمدرضا شریفی نیا مثل تام و جری می مانند و بدون هم نمی توانند باشند.

محمدرضا فروتن نیز گفت: من همیشه به دو نفر ارادت خاص دارم،‌ خسرو شکیبایی و اکبر عبدی. آقای عبدی، مردی خوش قلب و محبوب است. امیدوارم همیشه سلامت باشد.

اکبر عبدی که همیشه با طنازی هایش بین مردم و همکاران خود جایگاه رفیعی دارد گفت: من از مردم سپاسگزارم که فیلم های مزخرفی که ما بازی می کنیم را می بینند و چیزی نمی گویند و باز هم مارا دوست دارند. از اینکه آنها خرج ما و سینما را می دهند سپاسگزارم. از خداوند ممنونم که به من عزت داده است نعمتی که با هیچ چیز عوض شدنی نیست. هیچوقت فکرش را نمی کردم برای نن بچه نازی آباد در کنار بزرگی چون منوچهر اسماعیلی بزرگداشت بگیرند. او هنرمندی است که سینمای ایران به گردن او حق دارد. آقای اسماعیلی بارها جای من صحبت کرده و نواقص من را در فیلم ها پر می کرد.

وی افزود: فیلم‌هایی که در حال حاضر ساخته به نمایش در می‌آیند در شأن سینمای ایران نیستند. از خداوند می‌خواهم که ما را به مسیر اصلی سینمای ایران بازگرداند. بزرگان بسیاری چون ناصر تقوایی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی و … این روز‌ها در بستر بیماری هستند، امیدوارم که این عزیزان به سلامتی خود بازگرددند. مردم ما مدتی است که درگیر اتفاقات تلخی مثل حادثه پلاسکو، غرق شدن کشتی، زلزله و … هستند امیدوارم همه کسانی که عزیز از دست داده اند خداوند به آنها صبر بدهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>