سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۳۹۶ در ۱۲:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

نشست نقد و بررسی فیلم «اتاق تاریک» برگزار شد/ روح‌الله حجازی: سعی کردم مسئله کودک‌آزاری را در سطح نبینم

neshast-otagh-tarik

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «اتاق تاریک» روح‌الله حجازی (کارگردان)، پیمان شادمانفر (مدیر فیلمبرداری)، ساعد سهیلی، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان و با اجرای محمود گبرلو شامگاه چهارشنبه ۱۸ بهمن‌ماه در پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، روح‌الله حجازی در پاسخ به این سوال که چرا فیلم‌هایش پایان باز دارد، گفت: این فیلم‌ام کاملا پایانش مشخص است و بیش از این نمی‌توانستیم توضیحی بدهم.

ساعد سهیلی گفت: این فیلمنامه وقتی به دستم رسید، خیلی جذاب بود. شخصیت پدری  که همسرش بزرگ‌تر از خودش است؛ برایم واقعا هیجان‌انگیز بود.

حجازی در واکنش به این که چرا فیلم‌هایش با این که موضوعی جدی دارند؛ در لحظه‌هایی کمیک می‌شوند، گفت: به عقیده من این لحظات کمیک نیستند. شاید موقعیت‌های آشنایی برای مخاطب باشند. درواقع این خنده مخاطب به‌خاطر آشنایی و نزدیکی‌ست که با موقعیت‌ها دارد.

او گفت: من بچه دارم و یک سکانس از فیلم، دیالوگ‌هایی‌ست که عینا میان من و فرزندم اتفاق افتاده است. در سینمای ما کمتر سراغ این طور مسائل می‌روند، شاید به خاطر این است که ممیزی می‌شود. درواقع فیلمساز باید به یک زبانی برسد که بتواند به‌راحتی صحبت کند. من در ابتدا این فیلم را با ایده‌ای شروع کردم که یک بچه می‌خواهد خودش را از بلندی پرت کند و مادر فکر می‌کند چرا یک بچه به چنین فکری می‌افتد. سعی کردم مسئله کودک آزاری را در سطح نبینم و به شکل دیگری به آن بپردازم.

پیمان شادمانفر مدیر فیلمبرداری فیلم،  درمورد تفاوت کارش در فیلم آخر هومن سیدی و «اتاق تاریک» گفت: در فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» ما دوربین مستند می‌خواستیم اما اینجا به یک دوربین ساکن نیاز داشتیم. محتوای این دو فیلم هم کاملا متفاوت بود و واقعا فیلمبرداری این کار بسیار دشوار بود.

حجازی در واکنش به پرسش خبرنگار مشرق نیوز گفت: من تشکر میکنم از رسانه‌هایی که یک زمان تلاش می‌کردند مضمون فیلم‌ها را نقد کنند. خداراشکر این رسانه‌ها جدیدا تصمیم گرفته‌اند تکنیک فیلم‌ها را بکوبند. مشکل این نوع رسانه‌ها این است که با مردم فاصله دارند . شما می‌گویید فیلم‌هایم خسته کننده است اما وقتی به اکران فیلم‌ها دقت کنید متوجه خواهید شد که مخاطبان از فیلم‌هایم استقبال می‌کنند.

این کارگردان در ادامه گفت: چندی پیش نقدی منتشر شد که مشرق و سینماپرس و تسنیم نشر دادند. جالب است که شخص از اسم مستعار استفاده کرده است! اول؛ باید کمی شجاعت داشته باشید و دوم این که من شرمم می‌آید که از واژه‌های استفاده شده بگویم. امیدوارم کمی احترام قلم را نگه دارید. می‌گویید فیلم‌ام ارزش نقد ندارد ولی شش صفحه می‌نویسید و تیتر یک می‌کنید!

او گفت: من همواره از همه نقدهای مثبت استفاده کرده‌ام. با رسانه‌های اصول‌گرا هم مشکلی ندارم، چرا که آنجا نشست داشتم و مصاحبه کردم. مسئله من با نقدهایی است که جهت‌دار هستند و بی‌حرمتی می‌کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>