سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ بهمن ۱۳۹۶ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

نامه اعتراضی سازندگان مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به دبیر جشنواره فیلم فجر

barooti

تهیه کننده و کارگردان فیلم مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» در نامه‌ای خطاب به دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، نسبت به عدم داوری فیلم‌های مستند در این جشنواره، اعتراض کردند.

به گزارش سوره سینما به نقل از مشاور رسانه‌ای فیلم، مرتضی شعبانی تهیه‌کننده و رضا فرهمند کارگردان مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» که در بخش سودای سیمرغ سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، طی نامه‌ای خطاب به ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، نسبت به عدم داوری فیلم‌های مستند حاضر در جشنواره فجر، اعتراض کردند.

متن نامه به این شرح است:

دبیر محترم سی و ششمین جشنوارۀ فیلم فجر

جناب آقای دکتر داروغه‌زاده

سلام

مستند سازان این کشور، سال‌هاست به کمبودها و بی‌مهری‌های سازمانی و ساختاری عادت داشته و دارند، تنها به ابن دلیل که در کشف حقیقت و بازنمایی آن لذتی را تجربه می‌کنند که هرگز با سرخوشی کوتاه جایزه‌ها و جشنواره‌ها قابل قیاس نیست. اما سوء استفاده از نجابت سینمای مستند هرگز قابل تحمل نبوده و از این روی این نامه در اعتراض به آنچه در سی و ششمین جشنوارۀ فیلم فجر به دبیری حضرتعالی رخ داد نوشته شده است.

جناب آقای داروغه‌زاده، لازم است یادآوری کنم که تصمیم ورود فیلم‌های مستند و رقابت آن‌ها در بخش سودای سیمرغ بسیاری از مستندسازان را امیدوار کرد که شاید زحمات آنان این‌گونه دیده شود. و لابد جنابعالی به عنوان دبیرجشنواره از این تصمیم و دلایل آن مطلع بوده‎اید. اما آن‌چه در داوران محترم دربرنامۀ هفت و روی آنتن زندۀ شبکۀ سوم سیما بیان کردند یکی از تلخ‌ترین لحظات سینمای مستند بود. آن‌جا که داوران به صراحت اعلام کردند دو فیلم مستند راه یافته به بخش سودای سیمرغ را اصلا داوری نکرده‌اند! جناب آقای دبیر آیا سینمای مستند این کشور آن‌قدر یتیم گردیده که حتی هیئت داوران، ورود به داوری آن نداشته و تأسف آورتر آن‌که در همان برنامه پیشنهاد می‌‌دهند که خوب است از دو فیلم مستند حاضر در جشنواره تقدیر به عمل آید! آیا این جزئی از سیاست جشنواره بوده است؟ اگر به جای این دو فیلم مستند داوران دربارۀ دو اثر سینمایی چنین تصمیمی گرفته بودند، جنابعالی و هنرمندان این گونه سکوت اختیار می‌کردید؟ اگر هیئت داوران به صلاح‌دید خود و بدون در نظر گرفتن آئین‌نامه جشنواره اقدام به این عمل نموده، از شما به عنوان دبیر جشنواره خواهان بیان شفاف دلیل این موضوع هستیم.

آقای دبیر ما به عنوان عضوی از جامعۀ سینمای مستند این سرزمین، نگاه هیئت داوران به نمایندگان این سینما را توهین‌آمیز و برخلاف آیین‌نامۀ جشنواره می‌دانیم. و از جنابعالی می‌خواهیم که با شفافیت و صراحت این موضوع را بررسی و نتایج آن را به جامعۀ سینمای مستند اعلام فرمایید.

مرتضی شعبانی  تهیه کننده، رضا فرهمند کارگردان

رونوشت: وزیر محترم ارشاد و فرهنگ اسلامی جناب آقای دکتر صالحی

رونوشت: رئیس محترم سازمان سینمایی کشور مهندس محمد مهدی

nameh-barooti


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>