سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ اسفند ۱۳۹۶ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
جعفر حسنی در گفتگو با سوره سینما مطرح کرد:

تولید ۳۳ فیلم و بررسی ۲۳۰ طرح و فیلمنامه در کارنامه واحدهای استانی حوزه هنری ثبت شد/ اجرای ۱۴۰ برنامه جنبی در استان‌ها

jafar-hasani

مدیر واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استانی سازمان سینمایی حوزه هنری اقدامات انجام گرفته با هدف توسعه فعالیت‌های حرفه‌ای در استان‌ها و معرفی فیلمسازان جوان، مستعد و متعهد به ارزش‌های فرهنگی و دینی این مرکز را در سال ۹۶ تشریح کرد.

جعفر حسنی مدیر واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استانی سازمان سینمایی حوزه هنری به خبرنگار سوره سینما گفت: توسعه فعالیت های حرفه‌ای در استان ها و معرفی فیلمسازان جوان، مستعد و متعهد به ارزش‌های فرهنگی و دینی یکی از مهمترین ماموریت های این واحد است. به همین دلیل واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استانی در ادامه فعالیت‌هایی که از سال قبل شروع شده بود پروژه استعدادیابی استانی را پیگیری کرد و منجر به سفر پژوهشی نماینده سازمان سینمایی به استان اردبیل، دیدار و گفتگو با فیلمسازان این استان و بررسی امکانات و بستر‌های ساخت فیلم بلند سینمایی در این استان شد. در واقع با سفر نماینده سازمان به استانِ اردبیل کار تحقیقاتی و شناسایی فیلمسازان جوان و مستعد و آتیه دار در منطقه شمال غرب کشور تکمیل شد.

وی افزود: در ادامه این برنامه، بهار گذشته یک اردوی آموزشی به قصد مهارت افزایی برای همه فیلمسازانی که طی این سفرها شناسایی و انتخاب شده بودند برگزار شد. محل برگزاری اردو در منطقه زیبا کنار بود تا مدعوین دور از دغدغه‌های زندگی روزمره، با تمرکز بیشتر بتوانند در برنامه های آموزشی شرکت کنند. برای برگزاری ورک شاپ های این اردو از چند نفر از دست اندرکاران سینمای حرفه ای مثل کامبوزیا پرتوی به عنوان مدرس دعوت به عمل آمد تا ضمن بررسی و کار روی طرح ها و ایده‌های منتخب، مدرسین تجربیات حرفه‌ای خود را در زمینه‌های فیلمنامه، کارگردانی، تدوین و برنامه‌ریزی تولید با فیلمسازان جوان در میان بگذارند و بچه ها با نیازها و ضرورت‌های کار حرفه‌ای بیشتر آشنا شوند.

حسنی اظهار کرد: بعد از برگزاری این اردو سه ایده‌ سینمایی برای نگارش فیلمنامه انتخاب شد که انشاا… در صورت تامین مالی به عنوان تولیدات فیلم سینمایی با مولفه‌های بومی و استانی به سرانجام خواهد رسید. علاوه بر آن طی امسال برنامه های رایج و عادی هم دنبال شد. سعی کردیم چند سفر و نشست و گفتگو بین مرکز مستند و مرکز انیمیشن و بچه های فیلمساز در استان ها داشته باشیم و ارتباطات کاریِ نزدیک‌تری بین ستاد و استان ها شکل بگیرد. برای مثال، به سفر مدیر باشگاه فیلم سوره و همراهانشان به خراسان جنوبی و گفتگو با فیلمسازان این منطقه اشاره می کنم.

وی اظهار کرد: نشستی هم در حاشیه مراسم رونمایی از منشور مستند انقلاب اسلامی با دعوت از فیلمسازان و مسئولین واحدهای مستند در استان ها دعوت به عمل آمد و نشست و گفتگویی صورت پذیرفت تا شکل حمایت از مستندسازان در استان ها توسط مرکز مستند و سازمان سینمایی بررسی و روشن شود. امسال ۳۳ فیلمِ تولید شده در استان ها در قالب فیلم کوتاهِ داستانی، مستند، انیمیشن، نماهنگ و ۱ فیلم بلند به دست ما رسید که مورد بازبینی و ارزیابی و اقدامات مربوطه قرار گرفت.

حسنی بیان کرد: در این سال بیش از ۲۳۰ طرح، فیلمنامه و ایده ای که در استان‌های مختلف برای تولید انتخاب شده بود مورد نقد و بررسی و تحلیل قرار گرفت. در خصوص کارهایی که به نظر می‌رسید ظرفیت‌های تولیدی مناسبی دارند مشاوره‌های لازم با استان‌ها صورت پذیرفت تا سطح کیفی این آثار افزایش یابد و برخی آثار که دارای این ظرفیت نبودند کنار گذاشته شدند.  امسال استان ها حدود ۱۴۰ برنامه جنبی شامل برگزاری کارگاه آموزشی، کارگاه نقد و تحلیل فیلم، نمایش فیلم های سینمایی یا هفته‌ فیلم و نمایش و بررسی آثار کوتاه و مستند فیلمساز و یا جشنواره فیلم برای اجرا در نظر گرفته بودند که این برنامه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص برنامه های غیر ضروری یا بی کیفیت توصیه‌های لازم به استان ها ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه تلاش شد در برنامه‌های دیگرِ استان‌ها تا حد امکان مشارکت و حمایت صورت پذیرد، گفت: برای نمونه به مشارکت در برگزاری جشنواره فیلمنامه نویسی روشنی در اسفند ۹۶ در استان مازندران اشاره می شود.  به طور کل وقتی صحبت از بررسی آثارِ در دست تولیدِ استان‌ها به میان می‌آید ما تلاش می‌کنیم صرفاً نقش یک بررس و تاییدکننده یا ردکننده را نداشته باشیم. بلکه با به کار‌گیری کارشناسان حرفه‌ای و با در نظر داشتن شرایط و امکانات استان مربوطه تا آنجا که ممکن است نقش یک مشاور را ایفا نماییم. به گونه‌ای که در برخی موارد که استانی درخواست نموده بیشتر وارد جزییات یک اثر شده‌ایم و شرایط گفتگو و مشاوره‌ مستمر بین کارشناس و نویسنده اثر را فراهم نموده ایم.

وی در پایان گفت: ما با حمایت و نگاه خوب و حرفه‌ایِ مدیریت محترم سازمان سینماییِ حوزه جناب آقای حمزه‌زاده برنامه‌های متنوع و به ویژه برنامه‌های حمایتی برای استان‌ها در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم با فراهم شدنِ شرایط لازم بتوانیم به مرور آن ها را  به اجرا در آوریم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>