سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ اسفند ۱۳۹۶ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
به بهانه برگزاری جشن پایان سال «کات» در باشگاه فیلم سوره ؛

سرمایه‌گذاری‌های هدفمند و لزوم تربیت سینماگران جوان

cut-jashn

فقدان هدف‌مندی در سرمایه گذاری فرهنگی و سینمایی باعث شده است تا همواره شاهد چرخه ای معیوب، تکراری و بی‌ثمر باشیم.

به گزارش سوره سینما، ساختارهای بسته و منقبض در حوزه‌های مختلف فرهنگی خصوصا، سینمایی اجازه جولان و رشد استعدادهای جوان و سینماگران نوظهور را نمی‌دهد. متاسفانه، مراکز آموزشی رسمی که با حمایت‌های دولتی هم مدیریت می‌شوند به شدت تحت تاثیر جریانات شبه روشنفکری و لیبرالیستی سینما هستند و دورنما و اوج افق نگاه‌شان فستیوال‌های خارجی است. آموزشگاه‌های خصوصی و بدتر از آن، فضاهای آکادمیک هنر و سینما هم منبعث از تفکرات غربی و سینمای هالیوودی است. در چنین شرایطی انتظار رشد و نمو برای سینمای انقلابی و جوانان سینماگر بسیار بعید و سخت و دشوار به نظر می‌رسد.

اینکه سینمای کشور به رغم گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی با همه فراز و فرودها هنوز نتوانسته است جایگاه تاثیرگذار و روشنگرش را پیدا کند به همین دلیل است. فقدان کارکردهای گسترده اجتماعی سینما از یک سو و عدم رضایت رهبری نظام و دلسوزان فرهنگی گواه این مدعاست. سینمای ایران در همه این سال ها یا به سمت سینمای جشنواره ای  غش کرده یا اسیر مقتضیات سینمای بدنه تجاری فاقد اندیشه گردیده است.

در اینکه« سینما» محصول تفکر و تمدن غرب و نمودی از القای اندیشه‌های سکولاریستی و تمدنی غرب در قالب هنر است شکی نیست. این سینما در سال های پیش از انقلاب به وضوح بازنمایی ضعیفی از سینمای غربی بوده، پس از پیروزی انقلاب هم، سینما در سیطره شبه روشنفکرهایی قرار داشته و دارد که از «فیلمفارسی» عصر پهلوی به قرائت شبه روشنفکری روی آورده‌اند.

نداشتن جایگاه اجتماعی نافذ و موثر و کمرنگ بودن نقش و حضور سینما و سینماگران در تحولات اجتماعی و  فرهنگی نشان از فاصله ای است که سینمای ایران با متن جامعه و طیف های مختلف مردم دارد.  اینکه سینمای امروز ما از فقر مخاطب رنج می برد و اینکه کمتر از ۱۰ درصد جامعه از محصولات سینمایی کشور بهره نمی برند دلیلی بر گسست سینما با جامعه است. برای رهایی از این بن بست اسفناک و برای ایجاد نهضتی جدید در مسیر تعالی و تحول جریان های سینمایی نمی توان به تابوها و نگاه های تکراری منسوخ دخیل بست. لازم است سقف سینما شکافته و پی و بنیانی نو افکنده شود. برای چنین انقلابی در سینما به نیروها و ظرفیت های تازه نفس نیاز است.

در جبهه فرهنگی انقلاب هم لازم است توجه به نسل جدید سینماگر و تربیت نیروی انسانی جوان در اولویت قرار بگیرد و در کنار تمرکز بر افراد مشهور تجربه شده که با ریسک کم سرمایه‌گذاری میلیاردی روی آنها می‌شود جوانان هم پا به عرصه بگذارند. در این میان، شاید برخی از نهادها از جمله حوزه هنری در بخش سینمایی اش تلاش دارد ریسکش را قبول کند و روی چهره های تازه نفس و جوان سرمایه گذاری نماید. این رویکرد را هم در تولیدات سینمایی و هم در آثار کوتاه و مستند شاهد هستیم. دوره‌های آموزشی «کات» که توسط باشگاه فیلم سوره در همین راستا طراحی شده و دور نیست که تلاش های این جریان آموزشی  به بار بنشیند.

منبع: خبرگزاری تسنیم


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>