سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ فروردین ۱۳۹۷ در ۱:۲۶ ب.ظ چاپ مطلب

آثار کوتاه خارجی بخش «جلوه‌گاه شرق» جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد

eastern-vista-short

اسامی و مشخصات فیلم‌های کوتاه خارجی پذیرفته شده در بخش «جلوه‌گاه شرق» سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، امسال در بخش فیلم های کوتاه بخش «جلوه گاه شرق» (پانورامای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی) جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۲ اثر خارجی از کشورهایی چون چین، سنگاپور، لبنان، ژاپن، ترکیه، قزاقستان، گرجستان، کویت، عراق، هند، فیلیپین و …به نمایش در می آید. همچنین در این بخش فیلم‌هایی از ایران حضور خواهند داشت که اسامی آنها متعاقبا اعلام می شود.

«یک شب آرام» محصول چین و فرانسه یکی از مهم‌ترین آثار بخش فیلم‌های کوتاه «جلوه‌گاه شرق» است. این فیلم که در یک شهر بی‌نام چینی، تلاش‌های مادری را برای یافتن دختر نوجوان گم‌شده‌اش در شبی آرام به تصویر می‌کشد، توسط چیو یانگ فارغ‌التحصیل کارگردانی از دانشگاه هنرهای استرالیا ساخته شده است. او با «یک شب آرام» جایزه نخل طلای فیلم کوتاه هفتادمین جشنواره کن را برنده شد تا اولین کارگردان چینی باشد که به این افتخار دست پیدا می‌کند. البته وی در سال ۲۰۱۵ فیلم کوتاه دیگری با عنوان «زیر آفتاب» را ساخت که در بخش رقابتی سینه‌فونداسیون شصت‌وهشتمین جشنواره کن به نمایش درآمد.

ونیکا میترا که در رشته رسانه‌های جمعی از دانشگاه دهلی فارغ‌التحصیل شده و به گفته خودش در پشت دوربین هر سمتی را تجربه کرده دیگر فیلمساز جوانی است که امسال با فیلم کوتاهش در جشنواره کن دیده و تحسین شد. او با «همه آن‌چه من می‌خواهم» محصول هند، داستان کودک متکدی هفت‌هشت‌ساله‌ای را روایت کرده است که کل روز در خیابان‌ها پرسه می‌زند تا یک عنبه بخرد.

اما این تنها کودک آرزومند آثار کوتاه این دوره نیست! شخصیت اصلی «الهام بخش» محصول لبنان یک پناهنده سوری کم سن ‌و سال است که پس از مواجهه با قساوت جنگ می‌کوشد به خانه برگردد و خانواده‌اش را پیدا کند. این فیلم توسط فاطمه رشا شحاده کارگردانی شده است که با اولین فیلمش «ذکری» در سال ۲۰۱۶ به جشنواره کن راه یافت و دست‌آخر جوایزی را از جشنواره‌های مختلف به دست آورد.

«قربانی» محصول ترکیه درباره دخترکی است که به‌اجبار خانواده‌اش ازدواج کرده است و حالا در یک شب سرد زمستانی به جنگل پناه می‌برد. کارگردان این فیلم، مظفر مِهمِت چالار است که فارغ‌التحصیل واحد فیلمسازی آکادمی فیلم نیویورک است و فیلم‌های کوتاه زیادی ساخته است. وی در حال حاضر با همکاری اِبرو جیلان فیلمنامه اولین فیلم بلندش را نوشته است.

اما جنگل‌های مرموز، رویدادگاه فیلم‌های دیگری هم هستند. «لی.له» محصول گرجستان در جنگلی سرد و تاریک به سراغ دختری تنها با گوزنی می‌رود که انگار در جستجوی چیزی هستند. ناتیا نیکولاشویلی با این فیلم پیش از این به جشنواره برلین رفته است.

داستان «جاده بلو فِلای» محصول مشترک سوریه، هلند، فرانسه و لبنان هم درباره دو برادر دوقلوی ۹ ساله است که یکی در جنگل به‌تنهایی زندگی می‌کند و دیگری هر روز برای او آب و غذا می‌برد! بسام شخیص کارگردان فیلم، فارغ‌التحصیل آکادمی گریت ریتفلدِ آمستردام است و تا امروز فیلم‌های کوتاه بسیار زیادی ساخته است.

در این دوره ۲ فیلم کوتاه درباره بازیگری دیده می‌شود؛ یکی «کومبارس» محصول کویت و به کارگردانی عبدالعزیز البلام که درباره بدل‌کاری است که می‌کوشد و آرزو دارد روزی یک بازیگر واقعی شود و دیگری «او مثبت»O+) ) محصول عراق که داستان جوانی سرطانی را بازگو می‌کند که بازیگر می‌شود و حسادت برادرش را شعله‌ور می‌کند. کارگردان این فیلم وثاب عنیزه است که فیلم‌های کوتاه و مستندهای زیادی را در کارنامه دارد.

مضمون تأثیر متقابل آدم‌ها بر یکدیگر در این سه فیلم پررنگ‌تر به نظر می‌رسد: «تصویر» ساخته ناتسوکی ناکاگاوا و محصول ژاپن درباره مردی است که از همسرش جدا می‌شود اما نمی‌تواند او را فراموش کند. «ابرهای انعکاسی» ساخته زی‌وی یائو فارغ‌التحصیل سیتی کالج نیویورک و محصول مشترک چین و سنگاپور درباره مردی است که می‌خواهد راهبی را به قتل برساند که می‌کوشد او را متوجه کارهایش بکند. «هم‌نشین‌ها» اولین تجربه نورلان شریپوف و محصول قزاقستان که درباره نارضایتی بزرگ یک خانواده از شیوه زندگی فرزندانش است و این‌که همسرش را مسبب این وضعیت می‌داند و او را شماتت می‌کند.

در آخر، «جادی‌لِرکز دِلا کروز، کارمند برتر ماه» محصول فیلیپین و سنگاپور درباره زنی است که خودش را وقف کارش کرده است اما حالا باید آخرین شب کاری خود را پشت سر بگذارد. کارلو فرانسیسکو ماناتاد با این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه آسیای جنوب شرقی از جشنواره سنگاپور ۲۰۱۷ شد و در همان سال در بخش هفته منتقدان جشنواره کن حضور داشت.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>