سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ فروردین ۱۳۹۷ در ۲:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب

پذیرفته شدن ۸ مستند خارجی در بخش «مستند زیر ذره‌بین» جشنواره جهانی فیلم فجر

Mostanad-fiff

اسامی مستندهای خارجی پذیرفته شده در بخش «مستند زیر ذره‌بین» سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از سوی دبیرخانه این رویداد سینمایی اعلام شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، امسال در بخش «مستند زیر ذره بین» جشنواره جهانی فیلم فجر ۸ مستند خارجی از کشورهایی چون استرالیا، جمهوری چک، بریتانیا، اوکراین، لهستان و … به نمایش در می‌آید.

«داستان یک ازدواج» به کارگردانی هلنا ترِشتیکووا محصول ۲۰۱۷ جمهوری چک از فیلم های پذیرفته شده این بخش است که سوژه ای خانوادگی را دنبال می کند.

اتفاق‌های زیادی در زندگی مشترک ۳۵ساله یک زوج روی داده است؛ از فرازهای خاطره‌انگیز و تفاهم‌های لذت‌بخش تا فرودها و سقوط‌های دراماتیک. این زوج در بخش اعظمی از زندگی‌شان درگیر مسایل زندگی روزمره از جمله بزرگ کردن بچه‌ها و اداره خانه یا کاروکاسبی خود بوده‌اند.

هلنا ترِشتیکووا از سال ۱۹۸۰ با دوربین خود سراغ زوجی رفته است که بخشی از زندگی‌شان در جدیدترین مستند این فیلمساز کهنه‌کار اهل چک به نمایش گذاشته می‌شود. «داستان یک ازدواج» در ادامه فیلم‌های تلویزیونی قرار می‌گیرد که ترِشتیکووا در طول چند دهه اخیر درباره ایوانا و واتسلاو ساخته است اما در مستند اخیر نقاط عطف تکان‌دهنده‌ای در زندگی این زوج ثبت شده است.

ترِشتیکووا که عضو آکادمی فیلم اروپا است و برای مدت زمان کوتاهی وزیر فرهنگ جمهوری چک هم بود، نویسنده و کارگردانی است که با فیلم‌های «زنان در آغاز این قرن» (۲۰۰۱)، «مارچِلا» (۲۰۰۷) و «مالوری» (۲۰۱۵) شناخته می‌شود.

«آبی» به کارگردانی کارینا هولدن محصول ۲۰۱۷ استرالیا است که نگاهی موشکافانه به مساله محیط زیست و به ویژه آلودگی آب ها دارد.

این مستند به موضوع کاهش شدید سلامتی اقیانوس‌ها می‌پردازد. فیلم با اشاره به این موضوع دردناک که بیش از نیمی از زندگی دریایی از بین رفته است و صنعتی شدن دریاها همین طور بیشتر و بیشتر می‌شود از چالش‌هایی می‌گوید که ما با آن‌ها روبه‌رو هستیم و البته فرصت‌هایی که برای ایجاد تغییرهای مثبت وجود دارد.

کارینا هولدن در ۲۳ سالگی به واحد تاریخ طبیعی «ای‌بی‌سی» پیوست و هفت سال به عنوان پژوهشگر روی مستندهای حیات‌وحش دریایی کار کرد تا این‌که در نهایت تهیه‌کنندگی را تجربه کرد. او در بازگشت به زادگاهش استرالیا، مستندسازی را در ژانرهای مختلف ادامه داد و همین طور در کارش پیشرفت کرد. جدیدترین مستند او با عنوان «آبی» پیش از این در جشنواره‌های متعددی از جمله ونکوور ۲۰۱۷ روی پرده رفته است.

Mostanad-Poster

«الدورادو» به کارگردانی مارکوس ایمهوف محصول ۲۰۱۸ سوییس و آلمان است به موضوع پناهندگان می پردازد.

مارکوس ایمهوف با الهام از برخورد خودش با کودک ایتالیایی پناهنده‌ای با نام جووانا در جریان جنگ جهانی دوم، چگونگی برخورد با پناهندگان و مهاجران را در این روزگار در دریای مدیترانه، لبنان، ایتالیا، آلمان و سوییس روایت می‌کند.

مارکوس ایمهوف متولد ۱۹۴۱ در شهر وینترتور سوییس در زوریخ تاریخ هنر خواند و در سال ۱۹۹۶ کمپانی فیلمسازی خودش را با همکاری دوستانش تأسیس کرد. او سابقه تدریس در مدرسه فیلم میلانو، آکادمی فیلم برلین و دانشگاه فیلم زوریخ را دارد. او با «الدورادو» پیش از این به جشنواره‌های بین‌المللی برلین و هنگ‌کنگ ۲۰۱۸ رفته است.

«دریا از دوردست به ما می نگرد» به کارگردانی مانوئل مونیوز ریواس محصول ۲۰۱۷ اسپانیا و هلند است.

این مستند سراغ چند مرد رفته که به‌تنهایی در آلونک‌های رو به دریای خود زندگی می‌کنند؛ پناهگاه‌هایی کوچک و ساده که در میان تپه‌های شنی به‌سختی به چشم می‌آیند. آنها از افسانه‌هایی که از وجود یک شهر باستانی و باشکوه می‌گوید که در دل شن‌های زیر پای آنها مدفون شده است، بی خبرند.

مانوئل مونیوز ریواس متولد ۱۹۷۸ در سویای اسپانیا، پس از مطالعه در رشته ارتباطات در مدرسه بین‌المللی فیلم سن آنتونیو دِ لوس بانوس در کوبا ثبت نام کرد. او علاوه بر کارگردانی، تدوین هم می‌کند و مدرس سینما هم هست. وی که فیلم‌هایی مانند «سِندِرو» (۲۰۰۸) و «همراه با باد» (۲۰۰۹) را در کارنامه دارد، قبل از جشنواره جهانی فجر با «دریا از دوردست به ما می نگرد» به جشنواره بین‌المللی برلین ۲۰۱۷ رفته بود.

«دریای غم» اولین تجربه کارگردانی وَنِسا رِدگریو محصول ۲۰۱۷ بریتانیا و تعمقی پویا و بسیار شخصی در باب بحران پناهندگی این روزها در سراسر جهان است. فیلمساز با استفاده از زاویه دید و کلام آدم‌های مختلف، گذشته و حال و مستند و درام را درهم می‌آمیزد تا از نگاه خودش به اهمیت حقوق بشر بپردازد.

وَنِسا رِدگریو متولد ۱۹۳۷ یک از مشهورترین بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون انگلستان است. او که در سال ۲۰۰۳ به تالار مشاهیر تئاتر آمریکا راه یافت و در ۲۰۱۰ جایزه دستاورد یک عمر را از آکادمی هنرهای سینما و تلویزیون بریتانیا دریافت کرد، بازیگر بزرگ و تحسین‌شده‌ای است که آرتور پن و تنسی ویلیامز از وی به عنوان «بزرگ‌ترین بازیگر زنده عصر ما» نام برده‌اند. رِدگریو تقریباً جایزه‌ای نیست که تا امروز به دست نیاورده باشد و تندیس‌های اسکار، امی، تونی، بفتا، اولیویه، کن، گلدن گلوب و اتحادیه بازیگران سینمای آمریکا را در خانه دارد.

«شهاب‌ سنگ ها» به کارگردانی گورجان کِلتِک محصول ۲۰۱۷ ترکیه و هلند دیگر مستند حاضر در بخش «مستند زیر ذره‌بین» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر است.

«شهاب‌ سنگ ها» که فیلمسازیِ مستند و تفسیر سیاسی را درهم می‌آمیزد و زمینی‌ها را با کیهان پیوند می‌زند، فیلمی است درباره خاطره و ناپدید شدنِ آدم‌ها، مکان‌ها و هر چیز دیگری.

گورجان کِلتِک متولد ۱۹۷۳ پس از فارغ‌التحصیلی در رشته سینما، چند فیلم کوتاه را کارگردانی کرد. فیلم کوتاه او با نام «اضافه‌کار» (۲۰۱۲) به جشنواره‌های مختلفی از جمله داک لایپزیگ رفت و فیلم نیمه‌بلندش با عنوان «مستعمره» (۲۰۱۵) در جشنواره فید مارسی روی پرده رفت. «شهاب سنگ‌ها» اولین فیلم بلند اوست.

«خانه نویسندگان» به کارگردانی تاراس تومنِکو محصول ۲۰۱۷ اوکراین با سوژه ای نزدیک به ادبیات ساخته شده است.

ماجرا از این قرارست که در سال ۱۹۳۰ با تایید استالین ساخت خانه «اسلووُ» به‌خصوص برای نویسندگان اوکراینی آغاز می‌شود. ۶۴ آپارتمان راحت با اتاق نهارخوری، اتاق آفتاب‌گیر و نیروهای خدماتی که در یک کلام بهشتی واقعی است برای خالقان آثار ادبی ساخته می شود، اما این بهشت با یک سیستم نظارتی ویژه و شبکه‌ای از ماموران به گونه ای طراحی شده که نویسندگان را تحت کنترل قرار دهد.

تاراس تومنِکو متولد ۱۹۷۶ در شهر کی اف اوکراین از دانشکده‌های زبان‌شناسی و هنرهای تئاتر، سینما و تلویزیون دانشگاه کی اف فارغ‌التحصیل شد. وی از اواخر دهه ۱۹۹۰ با فیلم کوتاه «کشتارگاه» فیلمسازی را شروع کرد و تا امروز آثار کوتاه، مستند و تلویزیونی مختلفی را جلوی دوربین برده است.

«همدلی» به کارگردانی آنا زامتسکا محصول ۲۰۱۶ لهستان نیز سوژه ای خانوادگی را دنبال می کند.

اولا دختری چهارده ساله است که از پدر معلول، برادر مبتلا به اوتیسم و مادری مراقبت می‌کند که با آنها زندگی نمی‌کند. او تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا دوباره خانواده‌اش را دور هم جمع کند.

آنا زامتسکا که در ورشو زندگی و کار می‌کند، در همین شهر و کپنهاگ در رشته‌های روزنامه‌نگاری، مردم‌شناسی و عکاسی تحصیل کرده است. «همدلی» اولین فیلم بلند زامتسکا است که دوره مستندسازی حرفه‌ای را هم در مدرسه وایدا گذرانده است. او با این فیلم به جشنواره‌های مختلفی از جمله ورشو رفته است و از رویدادهای مهمی مثل جشنواره بین‌المللی مستند برزیل، جوایز آکادمی فیلم اروپا، جشنواره بین‌المللی بوداپست و… دست پر بازگشته است.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>