سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ فروردین ۱۳۹۷ در ۴:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب

فرصتی جدید برای فروش انیمیشن‌های ایرانی در بازار فیلم سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر

Mehdi Yadegari

مهدی یادگاری با اشاره به حضور شرکت‌های خارجی و ایرانی حاضر در بازار سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از فرصتی جدید برای فروش انیمیشن‌های ایرانی به خریداران خارجی خبر داد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مهدی یادگاری مدیر بازار فیلم سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به کاهش تعداد غرفه های امسال نسبت به سال گذشته، علت آن را اختصاص فضای بازار جشنواره به محل استودیوی زنده عنوان کرد و گفت: ۴۲ غرفه امسال به بازار اختصاص داده شده  که ۵ غرفه نسبت به سال گذشته کمتر است. البته یکی از مشکلات امسال این بود که تعداد تقاضاهای مان بیشتر از ظرفیت بازار بود.

وی با اشاره به اینکه فضای مبادله رایت دیجیتال در این بازار جدی خواهد بود بیان کرد: همانطور که پیش تر گفته بودیم در روز پنجشنبه ۳۰ فروردین یعنی روز اول جشنواره، کارگاهی با حضور کارشناس فرانسوی خواهیم داشت که در آن نحوه معرفی سینمای ملی یک کشور در جشنواره ها و بازارها ارائه می شود. همچنین در روز یکشنبه کارگاه دیگری در مورد معرفی بازارهای عرضه محتوا خواهیم داشت. در این کارگاه کارشناسان ایرانی، بازارهای بین المللی را که صاحبان آثار سینمایی کودک، مستند یا فیلم کوتاه می توانند آثارشان را عرضه کنند تشریح خواهند کرد. مواردی مانند مشخصات بازارها و چگونگی حضور در آنها از دیگر مواردی است که در کارگاه روز یکشنبه به آنها اشاره خواهد شد.

مدیر بازار فیلم سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان اینکه حضور در این کارگاه ها برای افرادی که کارت بازار دارند و افرادی که در آن ثبت نام کنند مجاز است گفت: امسال برای فیلم های ایرانی حاضر در بخش های مختلف جشنواره شرکت پخش کننده  معرفی شده است و خریداران به غیر از پنج فیلم کوتاه که هنوز شرکت پخش کننده ندارند، شرکت توزیع کننده فیلم ها را می شناسند. از طرف دیگر با اطلاعات کاملی که راجع به هر فیلم ایرانی وجود دارد، مسئولان جشنواره ها یا افرادی که می خواهند فیلم را خریداری کنند پس از تماشای آثار هیچ گونه مشکلی نخواهند داشت.

وی افزود: یکی از رویکردهای ما در جشنواره امسال این است که اطلاعات مان را به صورت شفاف در اختیار شرکت ها بگذاریم به همین منظور اطلاعات خریداران از قبیل اسامی و آدرس پست های الکترونیک آنها را در اختیار شرکت های فروشنده قرار دادیم تا اگر می خواهند با خریداری قرار ملاقات داشته باشند این کار از پیش تر و با سهولت بیشتری انجام شود.

یادگاری با تصریح اینکه امسال ۱۷ شرکت خارجی و ۲۶ شرکت ایرانی در بازار حضور دارند، گفت: سعی کردیم بیشتر غرفه ها را به شرکت های ایرانی بدهیم، اما آن شرکت های خارجی نیز به امید پیدا کردن مشتری چه ایرانی، چه تلویزیونی، چه نمایش خانگی و چه سینما به بازار جشنواره جهانی فجر می آیند و حتی از ما لیست خریداران را دریافت کرده اند تا بتوانند قرار ملاقت های بازار را تنظیم کنند.

وی شرکت فرانسوی فیوچر آیکن را از دیگر غرفه داران بازار عنوان کرد و گفت: با شرکت فرانسوی فیوچر آیکن که یکی از سازندگان مهم و با سابقه انیمیشن اروپا است در حال هماهنگی هستیم تا تولیدات برجسته دو سال اخیر انیمیشن ایران را ببینند. از طرفی از استودیوهای انیمیشنی معروف که با تلویزیون و مرکز صبا همکاری داشتند نیز دعوت کردیم که در بازار حضور داشته باشند و بتوانیم این دو را ارتباط دهیم دلیلش هم این است که امروز ظرفیت های بزرگی در فروش انیمیشن پیدا کرده ایم. حتی شرکت هایی که به خاطر فشردگی کار نتوانستند در بازار سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشته باشند، اصرار داشتند تریلر کارها را برایشان بفرستیم که بتوانند با تولیدات اخیر انیمیشن ایران آشنا شوند.

یادگاری در ادامه با تاکید بر رشد انیمیشن ایران عنوان کرد: انیمیشن ایران فرصت طلایی دارد که بتواند سفارش تولید بگیرد چرا که قیمت تولید در ایران پایین است و کیفیت هم به استاندارد جهانی بسیار نزدیک شده است. انیمیشن یک پتانسیل بزرگ برای صادرات و دیده شدن است و باید وزارت ارشاد و دستگاه های ذیربط در این حوزه بیشتر فعالیت کنند.

وی ظرفیت دیگری را که در بازار امسال به آن پرداخته خواهد شد بحث تولید مشترک بیان کرد و گفت: این موضوع تا الان در ایران نظم و انسجامی نداشته است. ما در بازار امسال شرکت مهمی از آلمان داریم که تا به حال دو مستند به نام های اصفهان نصف جهان و عروس ایل ترکمن را با همکاری صدا و سیما ساخته که این مستندها تولید شبکه های تلویزیونی ZDF، Arte  و صدا و سیمای ایران هستند. در حوزه مستند کشور ایران برای تهیه کننده های اروپایی یک سرزمین جذاب است که در مورد آن کمتر کار شده است. خیلی از سوژه ها در دنیا تکراری شده ولی سوژه های ایران هنوز جذاب و جدید هستند و به نظرم فرصت خوبی است که حتما افراد حاضر در این جشنواره به تولید مشترک فکر کنند.

مدیر بازار فیلم سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: ما امسال با همکاری شرکت های پخش کننده داخلی تعدادی از جوان هایی را که می توانند در حوزه بازار فعال باشند شناسایی کرده و به آنها یک غرفه مجزا دادیم. همچنین بنای ما بر این است که از پخش کننده های خصوصی حمایت جدی و بیشتری صورت گیرد چرا که با حضور آنان است که جریان واقعی پخش اتفاق می افتد. هر چقدر شرکت های خصوصی را توسعه بدهیم و از آنها حمایت کنیم، می توانیم منتظر توفیق بیشتر برای سینمای ایران باشیم. باید فرهنگ استفاده از شرکت های پخش را در میان همه صاحبان آثار گسترش دهیم تا از اینکه صاحب اثری خودش در بازار به دنبال مشتری برای فیلم باشد و هزینه های مضاعفی را متحمل شود پرهیز شود.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>