سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ فروردین ۱۳۹۷ در ۳:۱۳ ب.ظ چاپ مطلب

نشست خبری یورن دانر در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد/ تجربه همکاری با اینگمار برگمان

yorn-doner

نشست خبری یورن دانر تهیه کننده فنلاندی جمعه ۳۱ فروردین در محل «گذر اجتماعات» با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، رضا کیانیان رییس کاخ جشنواره و جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما ، یورن دانر منتقد، تهیه کننده و بازیگر فنلاندی در نشست مطبوعاتی که صبح جمعه ۳۱ فروردین در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور اهالی رسانه برگزار شد با اشاره ای به فعالیت هایش در حوزه سینما و ادبیات گفت: به عنوان نویسنده ای که ۷۶ فیلم دارم، می گویم که کارگردانی کار سختی است.

وی افزود: ساخت فیلم در اسکاندیناوی نیاز به بودجه دارد و تامین منابع مالی چندان آسان نیست و من اگر بتوانم در آینده منابع مالی لازم را برای ساخت یک فیلم تامین کنم فیلمی خواهم ساخت.

این تهیه کننده سینما با بیان این که سال هاست با اینگمار برگمان آشناست، تصریح کرد: امروز این جا هستم که به سوالات شما درباره فیلمسازی پاسخ دهم هر چند که سینمای ایران را چندان نمی شناسم و می خواهم با حضور در این جشنواره با فضای فرهنگی این کشور بیشتر آشنا شوم.

به گفته وی، تفاوت فرهنگی میان سینمای ایران و اسکاندیناوی که بخشی از اروپاست بسیار زیاد است.

این تهیه کننده سینما درباره ساخت فیلم در فنلاند توضیح داد: در این کشور مقداری از بودجه فیلم از طریق حمایت مالی مردم تامین می شود و بخشی از طریق تلویزیون. اگر امید حمایت مالی وجود داشته باشد ما می توانیم فیلم بسازیم اما با وجود ۱۰ میلیون نفر جمعیت، امید به این حمایت مالی کمی دشوار است.

دانر در ادامه به اهمیت حضور فیلمسازان زن اشاره کرد و گفت: امروزه ۹۰ درصد فیلم ها توسط مردان ساخته می شوند و من معتقدم باید حجم این فعالیت ها بیشتر شود و به همین دلیل خودم در مقام تهیه کننده با سه فیلمساز زن همکاری داشته ام.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فانی و الکساندر» به کارگردانی برگمان درباره وسواس هایی که اینگمار برگمان درباره طراحی صحنه و لباس این فیلم داشته است، گفت: زمانی که من تهیه کننده این فیلم شدم هیچ تهیه کننده ای حاضر به ساخت آن نشده بود. من تهیه آن را پذیرفتم و یک سال زمان برد تا منابع مالی لازم برای ساخت تامین شود. البته این فیلم دو نسخه تلویزیونی و سینمایی دارد و نسخه سینمایی آن موفق به دریافت جایزه اسکار شد. آقای برگمان نسخه تلویزیونی را بیشتر دوست داشت و من نسخه سینمایی را بیشتر دوست داشتم که این به سلیقه و نگاه شخصی ما بازمی گشت.

وی با تاکید بر این نکته که به عنوان تهیه کننده حدود ۸۰ فیلم هیچ گاه درباره محتوای اثر حرفی نزده و بیشتر روی بودجه و برنامه تمرکز داشته است، اظهار کرد: برگمان بسیار روی برنامه حساس و دقیق بود.

دانر ابراز امیدواری کرد که فیلمسازان ایرانی در عرصه داخلی و بین المللی فیلم ساخته و موفقیت های بیشتری کسب کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تبدیل فیلم های ۳۵ میلیمتری به دیجیتال گفت: در فنلاند ۹۷ درصد از فیلم ها با حمایت دولت به دیجیتال تبدیل می شوند و این کار برای نگهداری از فیلم ها بسیار اهمیت دارد.

خالق کتاب «پدر و پسر» درباره تاثیر حضورش در عرصه سیاست بر فیلمسازی اش توضیح داد: حدود ۱۴ سال در پارلمان فعالیت داشتم و دو فیلم هم در این باره دارم. شخصا نظرم با نظر دولت متفاوت است اما کسی حق ندارد جلوی فیلمسازی من را بگیرد.

دانر یکی از علایقش را نقد سیاست دانست و گفت: فیلم هایی که ساخته می شوند باید در راستای بیان تجربیات ملل آن کشور باشند. این گونه فیلم ها باعث کنار رفتن مرزهای میان افراد می شوند البته ساخت این فیلم ها آسان نیست. ساخت فیلم درباره ایرانی ها بسیار مهم است همان طور که فیلمسازی درباره مردم اسکاندیناوی اهمیت دارد.

وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای فیلمسازان ایرانی گفت: امیدوارم که ایرانی ها با فیلم هایشان بتوانند فرهنگ و آزادی بیانشان را بیشتر بیان کنند.

*گزارش از مرضیه فرزعلیان


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>