سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
طاها ذاکر طراح پوستر «کوپال» :

«کوپال» برای مخاطب عام هم جذابیت دارد/ فیلم متفاوت، طراح پوستر خودش را می‌طلبد

taha-kupal

طراح پوستر فیلم سینمایی «کوپال» گفت: فیلم یک سری ویژگی‌های جذب کننده دارد که برای مخاطب عام بسیار جذاب است و حتی می‌توانست خارج از هنر و تجربه هم اکران شود.

طاها ذاکر، طراح پوستر فیلم سینمایی «کوپال» در خصوص همکاری خود با کاظم ملایی و این پروژه به سوره سینما گفت: اگر بخواهم از کار کردن با کاظم ملایی بگویم باید بگویم بسیار سخت بود! او در عین اینکه دوست فوق العاده ای است، در کار وسواس زیادی دارد. از این همکاری بسیار خوشحالم ولی فکر می کنم این پروسه بسیار طول کشید و هر دوی ما خسته شدیم! به هر حال مهم نتیجه است و اینکه چقدر زمان برد و زحمت کشیدیم در مرحله بعدی قرار می گیرد. کار کردن با کاظم با نگاه خاص و حساسیت های ویژه ای که دارد، لذت بخش است.

وی درباره ویژگی های این فیلم عنوان کرد: فارغ از اینکه «کوپال» چقدر در سلیقه من باشد، این فیلم چند ویژگی دارد؛ اول اینکه ما فیلم هایی نظیر «کوپال» در سینمایمان کم داریم. فیلم یک سری ویژگی های جذب کننده دارد که برای مخاطب عام بسیار جذاب است و حتی می توانست خارج از هنر و تجربه هم اکران شود. نکته دیگر این است که «کوپال» به شدت خوش ساخت است و تصاویر بسیار زیبایی دارد. فکر می کنم مجید گرجیان(مدیر فیلمبرداری) به خوبی از پس این فیلم برآمده، فیلم پر از رنگ است و رنگ ها بسیار در این فیلم نقش دارند. همچنین صحنه های جذاب و شخصیت پردازی عالی دارد. من «کوپال» را به شدت توصیه می کنم چرا که می توان یک فیلم متفاوت در سینمای ایران با بازی خوب زنده یاد لوون هفتوان دید. در مجموع فیلمی است که نباید آن را از دست داد.

این طراح پوستر در مورد چگونگی تعیین پوستر نهایی این فیلم و اینکه آیا کارگردان در این خصوص اعمال نظر داشت یا خیر، توضیح داد: نظراتی که کاظم ملایی می داد اعمال نظر نبود، ولی با هم چلنج داشتیم. در مجموع آقای ملایی پوستر کنونی را از بین چندین پوستر دیگر که طراحی کرده بودیم انتخاب کردند. آن زمان نظر من روی پوستر دیگری بود و سر مسائلی نظیر این چلنج داشتیم، اما نهایتا توانستیم روی پوستر کنونی به توافق برسیم. نمی توانم بگویم اعمال نظر کردند ولی او روی جزئیات بسیار دقیق است و بسیار ذره بین به دست پوستر را می دید. این موضوع باعث شد که ما چیزی حدود ۱۰-۱۲ ورژن ادیت کنیم تا به آن چیزی که مد نظر و دلخواه مان بود برسیم.

ذاکر در مورد طراحی پوستر در سینمای هنر و تجربه یادآور شد: اتفاقا فکر می‌کنم در سینمای هنر و تجربه است که ما می‌توانیم به راحتی کار کنیم و در سینمای بدنه امکان کار و مانور برای طراحانی که کمی ماجرا را متفاوت می بینند سخت تر است. به هر حال حضور بازیگر به صورت بسیار گل درشت روی پوستر جزو نیازهای سینمای بدنه است که اصولا پخش کننده ها و تهیه کننده ها از این موضوع کوتاه نمی آیند. فارغ از مقوله پوستری که به صورت بارز به بازیگر می پردازد، اساسا یک سری فیلم ها ساخته می شود برای اینکه تعدادی بازیگر عکسشان روی پوستر بخورد، گویا مسابقه ای است که بگویند فیلم من بیشتر بازیگر دارد! در چنین شرایطی محال است که یک طراح کاری ویژه ارائه دهد مگر در حوزه لوگو یا سایر موارد. در مجموع فکر می کنم جریان متفاوت سینمای ایران، برای اینکه نمایشگر این باشند که فلان فیلم متفاوت است، طراح پوستر خودش را هم می طلبد. امیدوارم گروه هنر و تجربه در سال جدید شرایط بهتری داشته باشد و شاهد اتفاقات بهتری باشیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>