سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ خرداد ۱۳۹۷ در ۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب
گزارشی درباره تأثیر اجتماعی سلامت جسمی و روحی سینماگران ورزشکار؛

فرار به سوی پیروزی

Farar-be-piroozi

بسیاری از بازیگران مشهور ایرانی ورزشکارای خوبی هستند و حتی حضور پررنگی را در تیم‌های ورزشی دارند.

سوره سینما : سینما هنری است که همیشه بیشترین تاثیر را بر روی مسائل گوناگون گذاشته است. جادوی این اثر در ابتدا با هدف سرگرم‌سازی توده‌های مردم همراه بود، اما در ادامه سرگرم سازی را از دست داد و برای جلب نظر طبقات مختلف اجتماعی شروع به دسته‌بندی میان مخاطبان خود کرد.

یکی از این دسته‌بندی‌ها رابطه سینما با ورزش است. به طور دقیق مشخص نیست که کدام یک بر دیگری تاثیر گذاشته‌اند و کدام یک منفعت بیشتری برده‌اند اما می‌توان در یک چارت کلی آن‌ها را بررسی کرد.

بسیاری از قهرمانان ورزشی به واسطه ثبت مبارزات‌شان توسط دوربین شهرت دوچندان پیدا کردند از طرف دیگر سینماگران از اتفاقات ریز و درشت جریانات ورزشی، موقعیت‌های دراماتیک خلق کردند که این نشان‌دهنده تاثیرپذیری این دو گروه بر روی یکدیگر است.

این رابطه تا جایی تنگاتنگ شده که تعدادی از ورزشکاران پایشان به سینما باز شد و بازیگران بسیاری نیز سر از یک ورزش حرفه‌ای درآورده‌اند.

بدیهی است یک بازیگر به دلیل نقش‌هایی که ایفا می‌کند باید بدنی قوی و نرم داشته باشد جدا از اینکه بسیاری از بازیگران مرد در سینما برای نقش‌های اکشن از بدل استفاده نمی‌کنند و این به دلیل حرفه‌ای بودن آنها در یک رشته ورزشی است. بسیاری از بازیگران مشهور ایرانی هم ورزشکارای خوبی هستند و حتی حضور پررنگی را در تیم‌های ورزشی دارند.

در گزارش پیش‌رو در ابتدا نگاهی به بازیگرانی می‌اندازیم که یک رشته ورزشی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند و بعد از آن حضور پررنگ ورزشکاران را در دنیای سینما بررسی می‌کنیم.

تیم اسکواش بازیگران زن ایرانی

اواخر سال ۹۵ بود که خبرهایی از گوشه و کنار برای تشکیل تیم اسکواش به گوش رسید و مدتی از این خبر نگذشته بود که مراسم رونمایی از این تیم در کمیته ملی المپیک با حضور اعضا و مدیران برگزار شد.

هانیه توسلی، پانته‌آ پناهی‌ها، مارال فرجاد، سیما تیرانداز، مائده طهماسبی، شکوفا کریمی، سپیده علائی، لیلی رشیدی و… از اعضای این تیم هستند و همچنین شبنم فرشادجو سرپرستی این تیم را برعهده دارد. مهتاب کرامتی، سحر دولتشاهی و رویا تیموریان هم قرار است به زودی به تیم اسکواش اضافه شوند.

تیم اسکواش بانوان هنرمند تمرین‌هایشان را در مجموعه ورزشی انقلاب به صورت حرفه‌ای و زیرنظر مربی انجام می‌دهند.

تیم فوتبال هنرمندان

تشکیل تیم فوتبال هنرمندان سابقه طولانی دارد و از همان روزهای ابتدایی تشکیل آن بازیگران و افراد مشهور زیادی برای این تیم پا به توپ شدند. از بازی با تیم‌های مطرح باشگاهی گرفته تا بازی به نفع کودکان سرطانی و بازی‌های خیریه…!

بازیگران پا به توپ ایرانی کم نیستند که اکثرا از آن فوتبالی‌های دو آتشه و با تعصبند.

سام درخشانی، کامبیز دیرباز، پژمان بازغی، محسن تنابنده، اصغر همت، امیرعلی دانایی، میلاد کی‌مرام و… بازیگرانی هستند که به جز حضور در مقابل دوربین، در مستطیل سبز هم فعالیت جدی‌ دارند.

تیم والیبال هنرمندان

والیبال در بین هنرمندان، ورزشی است که مرد و زن نمی‌شناسد به همین دلیل چهره‌های مطرح ایرانی دو تیم والیبال مردان و زنان را تشکیل دادند و به صورت حرفه‌ای بازی در این دو تیم را برای انجام کارهای خیریه پیش بردند.

از همان روزهای ابتدایی تشکیل تیم والیبال هنرمندان حضور پررنگ محمد‌رضا گلزارحرف رسانه‌ها شده بود. قبل‌ از دیدن گلزار در سالن والیبال حضور او در پیست‌های اسکی حاشیه‌ساز شده بود و بعد از ادامه دادن جدی والیبال همه دانستند که او یک سوپراستار ورزشکار است.

فاطمه گودرزی، افسر اسدی، مهوش صبرکن، فریده دریامج، لادن مستوفی، لیلا بلوکات، بیتا سحرخیز، سمیرا حسن‌پور، مرجان سپهری، فاطیما بهارمست، لیدا عباسی، الیزابت امینی، شایسته ایرانی و… هم از اعضای تیم والیبال بانوان هنرمند هستند.

تنیس

تنیس همیشه برای دوست‌دارانش ورزشی جذاب بوده. اما جالب است بدانید در بین بازیگران ایرانی تنیسورهای متبحر کم نداریم. امیر جدیدی ستاره جوان سینمای ایران یک مربی حرفه‌ای تنیس است. اصلا همین ورزش تنیس واسطه حضور او در سینماست.

جدیدی مربی تنیس هومن سیدی بود و سیدی برای فیلم اول خود یعنی «آفریقا» او را به عنوان بازیگر انتخاب کرد و اینگونه امیر جدیدی وارد دنیای سینمایی شد.

به جز جدیدی، امیرحسین رستمی هم یکی از ماهران ورزش تنیس است. او که یک نشریه تخصصی تنیس را اداره می‌کند و سال‌هاست به طور رسمی این ورزش را انجام می‌دهد.

اسکی

اسکی یکی از ورزش‌های هیجان‌انگیز است که الناز شاکردوست برای حرفه‌ای شدن آن را انتخاب کرده. شاکردوست به همراه برادرش علی، مواقع زیادی به پیست اسکی می‌روند و این ورزش را انجام می‌دهد.

حامد کمیلی اما جت اسکی را می‌پسندد. او به لحاظ شرایط خاص برای انجام این ورزش هرزمان که فرصت کند از شهر خارج می‌شود تا بتواند ورزش مورد علاقه‌اش را پیگیری کند.

بدنسازی

بازیگری که ورزش کردنش در فیزیک بدنی‌اش پیداست، پوریا پورسرخ است. پورسرخ مدتی طولانی است که بدنسازی و پروش اندام را پیگیری می‌کند.

پورسرخ از بازیگرانی است که اندام مناسبی دارد و نقش‌های زیادی بابت فیزیکش به او پیشنهاد می‌شود.

حسام نواب‌صفوی، محسن افشانی، مهدی ماهانی، شهرام قائدی و امین حیایی هم از بازیگرانی هستند که ورزش پروش اندام را انجام می‌دهند.

تای‌چی چوان

هدیه تهرانی یکی از آدم‌هایی است که خیلی بیشتر از اینکه در قاب تلویزیون یا پرده سینما دیده شود در محل شغل دومش حضور دارد. او مدتی هم نایب رئیس فدراسیون ووشو بوده و سال ها دستی بر آتش این ورزش رزمی داشته است.

در حال حاضر این سوپراستار موسس و مدرس آموزشگاهی است که در آن یک نوع ورزش چینی جالب آموزش داده می‌شود.

در ابن باشگاه دو شاخه از ورزش های رزمی چینی آموزش داده می‌شوند. «تای چی چوآن» و «چی کونگ» که هدیه تهرانی مدرس رشته «تای چی چوآن» است.

 

دنیای سینما و هنر، جادویی دارد که هرکس را وسوسه می‌کند تا طعم آن را بچشد اما این‌که چرا ورزشکاران به بازیگری علاقه دارند را می‌توان این‌گونه بررسی کرد که مدیوم سینما از معدود جاهایی است که با ارائه تصویری آرمانی از شخصیت‌های گوناگون سر و کار داریم  و هرکس می‌تواند با ورود به این دنیا در قالب یک شخصیت دیگر خود را ویرایش کند.

در ادامه این گزارش نگاهی به معروف‌ترین ورزشکارانی می‌کنیم که در قاب سینما ظاهر شده‌اند.

علی پروین

اسطوره ماندگار پرسپولیسی‌ها در جوانی پیشنهادهای زیادی برای بازی در سینما داشت، اما هیچکدام را نپذیرفت. سال ۱۳۷۹ پروین در فیلم «فوتبالیست‌ها» نقش خودش را بازی کرد. علی پروین چند سال بعد در مستندی به نام «سلطان» دوباره جلوی دوربین رفت.

پژمان جمشیدی

بعد از بازی در سریال «پژمان» محبوب مردم شد، در گروه قدرتمندی که تحت مدیریت پیمان قاسمخانی اداره می‌شد ماند، تئاتر کار کرد و با بازی در فیلم «خوب، بد، جلف» توانست مخاطبان خود را دو چندان کند و در سال ۱۳۹۶ کاندید تندیس بهترین بازیگر مرد سینما را از جشن دنیای تصویر به دست آورد. ضمن آن که کاندیدا شدنش برای کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم سینمایی «سوتفاهم»  از جشنواره سی و ششم فجر، هر چند حاشیه‌ و واکنش‌های فراوانی را برای او به همراه داشت اما در بین عمده همکارانش و کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت.

علی انصاریان

با سریال‌های طنز مهران غفوریان و مهران مدیری پا به این دنیا گذاشت. در فیلم «پاداش سکوت» ایفای نقش کرد و در سال‌های اخیر با بازی در فیلم‌های «کلاف»، «سوختن» و «هدیه» توانست در قالب یک بازیگر حرفه‌ای خود را تثبیت کند.

محمدعلی فردین

قهرمان میان وزن کشتی آزاد و دارنده مدال نقره ایران در مسابقات جهانی ۱۹۵۴ در سال ۱۳۳۸ برای بازی در فیلم «چشمه آب حیات» کاندید شد. کمتر کسی باور داشت که بعدها این سینماگر دهه ۴۰ و ۵۰ فیلم فارسی از روی تشک کشتی به جامعه سینما معرفی شده باشد.

فردین با بهره‌مندی از عناصر سنتی سینمای فیلم‌فارسی پا به عرصه سینمای ایران گذاشت و خیلی زود تبدیل به یکی از پولسازترین ارکان فیلم‌های ایرانی روی پرده نقره‌ای و از معابر سنتی حضور اهالی کشتی به سینما شد.

احمدرضا عابدزاده

در سال ۱۳۷۹ در فیلم سینمایی «ازدواج غیابی» که البته فیلم ضعیفی بود روی پرده رفت و بعد از آن دیگر هیچ‌گاه بازی نکرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>