سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ مرداد ۱۳۹۷ در ۱:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

افتتاح ویترین فیلم کوتاه در موزه سینمای ایران/ حال فیلم کوتاه خوب است

mooze-kootah

آیین افتتاح ویترین اختصاصی فیلم کوتاه عصر دوشنبه ۲۹ مردادماه همزمان با اختتامیه نهمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران در موزه سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی موزه سینمای ایران، در ابتدای این مراسم امیر شهاب رضویان کارگردان و فیلمنامه‌نویس که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در سخنانی با اشاره به برگزاری نخستین جلسات انجمن فیلم کوتاه در سال ۸۲، گفت: از سال ۸۴ عضو خانه سینما شدیم و اکنون جزو تشکلات پرجمعیت خانه سینما هستیم. باز تولید خوبی تاکنون داشته‌ایم و آینده درخشانی داریم. به نحوی که اگر همین حالا جریان آموزش لغو شود تا سال‌های سال، فیلمساز فیلم کوتاه خواهیم داشت.

وی افزود: از سال‌ها پیش به دنبال این بودیم که موزه اختصاصی فیلم کوتاه داشته باشیم تا اینکه این موضوع را با آقای علیرضا قاسم‌خان مدیرعامل موزه سینمای ایران مطرح کردیم و ایشان هم به رسم رفاقت پذیرفتند.

رضویان به قدمت سینمای فیلم کوتاه اشاره و بیان کرد: از سال ۴۵ در ایران فیلم سازی کوتاه داشتیم و از سال ۴۸ اولین تشکل فیلم کوتاه به وجود آمد که بعد از آن انجمن سینمای جوان را داشتیم و سپس فیلم کوتاه این راه را در کانون پرورش فکری ادامه داد.

در ادامه علیرضا قاسم‌خان مدیرعامل موزه سینمای ایران درباره اختصاص ویترین ویژه به فیلم کوتاه در موزه سینما، توضیح داد: من به خاطر سال‌ها علاقه و شناختی که به فیلم کوتاه داشتم، پذیرفتم تا این ویترین شکل بگیرد. البته جا داشت که سال‌های قبل این ویترین راه اندازی شود اما شرایط به گونه‌ای بود که موزه باید دوباره طراحی می‌شد.

وی افزود: افتتاح این ویترین یک اتفاق ساده نیست با اینکه حجم زیادی را نگرفته است اما قرار گرفتن جوایز فیلم کوتاه در کنار آثار بزرگان سینمای ایران، نشان از اهمیت این بخش از سینماست.

قاسم‌خان با بیان اینکه “سینمای حرفه‌ای ایران، مدیون سینمای کوتاه است”، اظهار کرد: فیلم کوتاه همیشه با ایده‌های خلاقی همراه است. با این حال بحث و تحقیقات راجع به فیلم کوتاه خیلی کم انجام شده است. به همین دلیل می‌خواهم مژده دهم که از همین ایام که آیین جشن فیلم کوتاه برگزار می‌شود، پروژه ضبط تاریخ شفاهی فیلم کوتاه نیز آغاز خواهد شد و در آینده نزدیک از تمام دست‌اندرکاران فیلم کوتاه درخواست خواهیم کرد تا برای ثبت تاریخ شفاهی ما را همراهی کنند.

سپس سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان سخنران بعدی، در ابتدای صحبت‌های خود از زنده‌یاد عزت الله انتظامی یاد کرد و گفت: این هنرمند بزرگ از نخستین کسانی بود که جوایز خود را به موزه سینمای ایران اهدا کرد.

وی در ادامه به حضور فیلم کوتاه در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ فیلم کوتاه بیش از ۲ هزار حضور بین‌المللی داشته است. زمانی که این آمار ارائه و به رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد داده شد، آقای وزیر هم باورشان نمی‌شد که این عدد درست است یا نه. سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ فیلم کوتاه ایرانی در اشکال مختلف در بیش از ۲ هزار جشنواره بین المللی حضور داشته است که بیش از ۳۰۰ حضور برای انجمن است و بقیه مربوط به فیلمسازان مستقل.

موسوی از افزایش تعداد دفاتر سینمای جوانان ایران خبر داد و در این باره گفت: انجمن سینمای جوانان ایران تا امروز ۷۰ دفتر و نمایندگی در ایران داشته که می‌خواهیم آن‌ها را به ۱۲۰ نمایندگی برسانیم. همچنین سه جشنواره منطقه‌ای داریم. اما در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت ارز، تجهیزات خیلی گران شده است اما باز هم با توجه به اعتباراتی که در اختیار داریم برای تجهیز دفاتر تلاش خواهیم کرد و در پایان می‌توانم بگویم که وضع سینمای کوتاه ما خیلی خوب است.

در ادامه مسعود امینی تیرانی کارگردان، فیلمساز و رییس انجمن فیلم کوتاه ایران در سخنانی درباره اهدای نشان شایستگی ایسفا طبق روال سال‌های گذشته بیان کرد: نشان ایسفا هر سال در جشن مستقل به بزرگان سینما داده شده است، همیشه دلمان می‌خواست که اولین نشان را به یک هنرمند به عنوان نفر اول اهدا کنیم و او کسی نبود جز سهراب شهید ثالث اما چون در میان ما نبود این تصمیم به تعویق می‌افتاد؛ تا امسال که قرار شد ویترین فیلم کوتاه را داشته باشیم و به نظر رسید که بهترین شرایط به وجود آمده است که این ‌نشان را با اجازه خانواده‌اش در ویترین موزه قرار دهیم.

وی یادآوری کرد: یک سنت قدیمی داشتیم که هر سال نشان را هر کسی که می‌گیرد سال بعد باید همان فرد نشان بعدی را اهدا کند. سال قبل نشان ایسفا به آقای امیر نادری داده شد که ایشان با ارسال ویدئویی این نشان را به خانواده سهراب شهید ثالث اهدا کرده است.

در ادامه پیام تصویری امیر نادری پخش شد و نشان شایستگی فیلم کوتاه ایران بعد از قرائت متن لوح تقدیر توسط مسعود امینی تیرانی، با حضور محسن امیریوسفی به شاهرخ شهید ثالث – پسر عموی سهراب شهید ثالث – تقدیم شد.

سپس امیریوسفی در سخنان کوتاهی گفت: حال فیلم کوتاه مانند گذشته‌اش خوب است و اکنون به فیلم‌های درجه یکی تبدیل شده. بنابر این سینمای امروز در شرایطی قرار دارد که باید بداند از فیلم کوتاه خیلی چیزها می‌تواند یاد بگیرد.

در ادامه، شاهرخ شهیدثالث پس از دریافت نشان ایسفا در سخنانی از تصمیم برای برگزاری این آیین و اهدای تندیس به سهراب شهید ثالث قدردانی کرد و گفت: در سال‌های اخیر آثار سهراب بارها مورد تایید یا نقد قرار گرفته است اما بیشتر این افراد کسانی هستند که اصلا سهراب را ندیده‌اند. سال گذشته با تلاش چند تن از دوستان و بخش فرهنگی سفارت آلمان تعدادی از آثار او با کیفیت عالی فراهم شد.

او در ادامه با خواندن متنی که در دست داشت به سبک زندگی و ویژگی‌های کاری و شخصیتی سهراب شهید ثالث پرداخت.

در پایان این مراسم، با حضور مدیران، سینماگران فیلم کوتاه و دیگر میهمانان از ویترین اختصاصی فیلم کوتاه در سالن بین‌الملل موزه سینما رونمایی شد و نشان اهدا شده به سهراب شهید ثالث، در این ویترین قرار گرفت.

علیرضا رضاداد، مرتضی رزاق کریمی، پیمان نهان‌قدرتی دبیر نهمین جشن فیلم کوتاه ایران، وحید موساییان، امیر توده روستا، پناه‌برخدا رضایی، مرضیه وفامهر، آتبین حسینی، مهدی آقاجانی، کاظم ملایی، نیما عباس‌پور و اعضای انجمن فیلم کوتاه ایران از جمله حاضران در این مراسم بودند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>