سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ مرداد ۱۳۹۷ در ۶:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
رییس سازمان انتقال خون مطرح کرد:

نقش جشنواره فیلم سلامت در ایجاد ارتباط بین سینماگران با جامعه پزشکی

enteghal-khoon-salamat

رییس سازمان انتقال خون در دیدار با دبیر جشنواره فیلم سلامت گفت: جشنواره فیلم سلامت با ایجاد پیوند بین هنرمند و جامعه پزشکی می تواند نقش موثری در تحرک حوزه سلامت داشته باشد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره ملی فیلم سلامت، دکتر محمد کیاسالار، دبیر سومین جشنواره فیلم سلامت، در دیداری با دکتر علی اکبر پورفتح اله، مدیرعامل سازمان انتقال خون در مورد زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی جشنواره فیلم سلامت با این سازمان گفت‌وگو و هم‌فکری کردند.

در این دیدار کیاسالار به ارائه توضیحاتی در مورد کم و کیف برگزاری جشنواره فیلم سلامت و لزوم همکاری و حضور سازمان ها، نهادهای علمی و دانشگاه ها در این رویداد فرهنگی پرداخت و با اشاره به اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته گفت: جشنواره فیلم سلامت در تلاش است به تقویت رابطه هنرمندان با عرصه سلامت همگانی بپردازد و تلاش می کند شکل پرداخت آثار درست و علمی باشد و این ارتباط خوب شکل بگیرد.

در ادامه پورفتح اله با اشاره به حضور در دو دوره گذشته جشنواره فیلم سلامت، گفت: امیدوارم این جشنواره بتواند نقش موثری در تحرک حوزه سلامت داشته باشد.

وی با اشاره به فیلم سینمایی «دایره مینا» به عنوان تاثیرگذارترین اثر در موضوع انتقال خون اظهار کرد: پس از گذشت سالها فیلم «دایره مینا» با بازی مرحوم عزت الله انتظامی، در نقش خون فروش هنوز هم از تاثیرگذارترین فیلم ها در حوزه سلامت شناخته می شود، به طوری که برخی این فیلم را یکی از جرقه های اصلی ایجاد سازمان انتقال خون می دانند.

وی افزود: در آن زمان سینما کاربردهای بیشتری داشت، فقط به وجه سرگرمی توجه نمی شد و برخی فیلم ها باعث تحول اجتماعی می شدند. از این رو هنرمند باید آگاه باشد چرا که می تواند تاثیر مستقیم در توسعه علم داشته باشد. جشنواره فیلم سلامت می تواند پیوندی بین هنرمند و جامعه پزشکی ایجاد کند. این هوش و استعداد هنرمند است که بداند چه مطلب را چه زمانی مطرح کند. سال ۵۳ زمانی که فیلم «دایره مینا» ساخته شد (و البته می دانیم که پس از سه سال توقیف اکران شد) لزوم تشکیل سازمانی تحت عنوان سازمان انتقال خون حس می شد. مهرجویی این فیلم را بر اساس داستان خرید و فروش خون مطرح می کند و در فیلم افرادی را نشان می دهد که خودشان نیاز به خون دارند ولی به خاطر نیاز مالی خون خود را می فروشند.

پورفتح اله ادامه داد: در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه چالش عمده ای در موضوع اهدای خون وجود دارد. در کشورهای غربی بحث تاسیس مرکز انتقال خون بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت. زمانی که حس همبستگی و تجربه انتقال خون در نجات سربازان را داشتند و این حس باعث شد به سمت اهدای داوطلبانه بروند. آماری که سال گذشته در مورد اهدای خون در ایران اعلام شد ۲۷ واحد به ازای هر هزار نفر است و این رقم دو برابر کشورهای هم سطح ایران است.

وی با بیان اینکه در کشورهای در حال توسعه فرهنگ اهدای خون بدون مدیریت امکان پذیر نیست، یادآور شد: مثلا در دیداری که از کشور مصر داشتیم، تجهیزات انتقال خون به روزی داشتند ولی هیچ اهدا کننده ای نبود در حالی که در بیمارستان های آن کشور افراد زیادی نیاز به خون داشتند. در کشور ما ۲۷ واحد به ازای هر هزار نفر رقم بالایی است در حالی که ما روند سخت گیرانه ای هم در خصوص اهدای خون داریم. این موضوع بسیار قابل توجه است.

رییس سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بیماری های عفونی کنترل شده و در مقابل بیماری های غیرواگیردار در حال گسترش است، یادآوری کرد: امروز بیماری های قلبی و عروقی در رده اول بیماری های جهان است و در یافته ها نیز مشخص شد خانم ها به دلیل از دست دادن خون کمتر به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند. لذا با اهدای خون بیماری های قلبی و عروقی نیز کاهش پیدا می کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیاز به ایجاد نگاه های بهتری در جامعه داریم تا در کنار هم بهتر زندگی کنیم. در بحث اهدا کننده کمبود داریم و این موضوع متأثر از هزاران پدیده اقتصادی و اجتماعی و… است. در این میان جشنواره فیلم سلامت کمک می کند نویسنده، کارگردان و متخصصان و پزشکان در کنار هم قرار گیرند.

در این دیدار، پور فتح اله اعلام کرد که سازمان انتقال خون در راستای اهمیت بخشی به نقش اجتماعی اهدا کنندگان و اهدای داوطلبانه خون، آمادگی همکاری با جشنواره فیلم سلامت در قالب نشست، گفت و گو و یا بازدید را دارد.

گفتنی است طبق برنامه، در چهارمین روز برگزاری جشنواره فیلم سلامت، در بخش فیلم های کلاسیک سلامت، فیلم «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی با حضور رئیس سازمان انتقال خون مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

سومین جشنواره فیلم سلامت با هدف نمایش آثار منتخب سینمایی، مستند و کوتاه ایرانی، با محوریت نقش سلامت در زندگی انسان و با شعار «سلامت برای همه؛ اجتماعی شدن سلامت» از ۱ تا ۵ شهریور ۹۷ به دبیری دکتر محمد کیاسالار در پردیس سینمایی چارسو شهر تهران برگزار می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی www.filmsalamat.ir مراجعه کنید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>