سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

مراکز رسمی آموزش سینمایی را بهتر بشناسید/ سینما؛ هنری مستقل اما وابسته

karakez-amoozesh-cinema

رشته سینما یکی از زیباترین درس های هنر در دنیا است که با استفاده از صدا و تصویر تلاش می‌کند برش‌های مختلف زندگی را به نمایش بگذارد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، رشته سینما نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا طرفداران بسیا زیادی داشته و امروزه به یک صنعت بسیار مهم تبدیل شده است. افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند باید بتوانند از تمام هنرها الهام بگیرند. به عبارت دیگر برای موفقیت در این عرصه باید  خوب دید و خوب شنید تا بتوان تمام جزئیات زندگی را به خوبی رصد کرد و آن ها را برای درک و فهم بهتر مخاطب به تصویر کشید.

هنر سینما از بدو ورود به ایران فراز و نشیب های بسیاری را از سر گذراند و در نتیجه تجربیاتی که طی این سال ها به دست آورده؛ دریافته است که بدون علم، آگاهی و آموزش این کاروان به مقصد موفقیت نخواهد رسید. بر همین اساس از ابتدا وقتی اولین بنای مدیریتی در سینما گذاشته شد آموزش هم مورد توجه قرار گرفت و امروزه با ساماندهی سازمان سینمایی و نگاه هنردوست دولت به سینمای حرفه ای و علاقه اش در پیشرفت هنری و صنعتی محصولات، شرایط قابل قبولی فراهم آمده تا علاقمندان به این حوزه بتوانند به دانش وسیعی در سطوح مختلف و رشته های متنوع سینمایی در موسسات بزرگ و کوچک دولتی و خصوصی دست پیدا کنند. تدوین، صدا، لابراتوار فیلم، انیمیشن، تاریخ ادبیات، آشنایی با سبک های سینمایی، موسیقی، فیلمنامه نویسی، بازیگری و فیلمبرداری برخی رشته های سینمایی هستند که هنرجو بر حسب علاقه می تواند در معتبرترین مراکز سینمایی آموزش ببیند. که در اینجا با معتبرترین آنها آشنا خواهید شد.

دانشکده سینما تئاتر امروزی اولین محلی بود که به شکل آکادمیک بحث آموزش های سینمایی و نمایشی را جدی گرفت. در سال ۱۳۳۶ اداره کل هنرهای زیبای کشور به عنوان اولین سازمان فرهنگی و هنری، مجوز تاسیس اداره هنرهای دراماتیک را صادر کرد و هنرکده هنرهای دراماتیک در سال ۱۳۴۳ با مجوز وزارت فرهنگ و هنر سابق تاسیس شد. هدف این هنرکده تربیت افرادی بود که در تمامی امور مربوط به نمایش از قبیل نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، دکور و صحنه آرایی توانایی داشته باشند. پس از مدتی رشته سینما و تلویزیون نیز ایجاد شد و در سال ۱۳۴۹ هنرکده به دانشکده هنرهای دراماتیک تغییر نام یافت و به فعالیت خود ادامه داد. بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ مجتمع دانشگاهی هنر از ادغام چند موسسه آموزش عالی از جمله دانشکده هنرهای دراماتیک ایجاد شد. بعد از بازگشایی دانشگاه ها در سال ۱۳۶۲ این دانشکده با عنوان دانشکده سینما و تئاتر در دو رشته کارشناسی و چهار رشته کارشناسی ارشد به آموزش می پردازد. پذیرش دانشجو در دانشکدهٔ سینما و تئاتر دانشگاه هنر از طریق کنکور سراسری است؛ که داوطلبان بعد کنکور و کسب امتیازات لازم برای مصاحبه علمی فرا خوانده می‌شوند و پذیرش نهایی از بین آن‌ها صورت خواهد گرفت.

برخی هنرمندان معروف سینما و تلویزیون و تئاتر ایران که از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توان به کمال تبریزی، ابراهیم حاتمی کیا، حسین جعفریان، آرش معیریان، حسن وارسته، محمدرضا تقوی فرد، حسینعلی لیالستانی، لعیا زنگنه، کوروش تهامی، آتش تقی‌پور، مجتبی راعی، رضا بهبودی، رخشان بنی اعتماد، جهانگیر کوثری، آزیتا حاجیان، مسعود رایگان، هوشنگ گلمکانی، ، میترا حجار، اصغر همت، رؤیا تیموریان و ده‌ها نفر دیگر اشاره کرد.

جشنواره نهال از جمله رویدادهای سینمایی است که از سال ۱۳۸۳ هر ساله برگزار می‌شود و محل دائمی برگزاری آن تالار فارابی دانشکدهٔ کاربردی دانشگاه هنر واقع در چهارراه ولیعصر تهران است. البته از ۱۳۸۴ به بعد، شرکت در جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال برای همه دانشجویان دانشگاه هنر همه ورودی‌ها آزاد شد. همچنین از سال ۱۳۹۰ این امکان به وجود آمد تا تمامی دانشجویان هنری کشور توانایی شرکت در این جشنوارهٔ رقابتی را داشته باشند.

پس از دانشکده سینما تئاتر؛  دانشگاه صدا و سیما قدیمی ترین مرکزی است که در حوزه هنرهای نمایشی و سینمایی فعالیت خود را آغاز کرده است. این محل یک دانشگاه دولتی در تهران و وابسته به سازمان صدا و سیمای ایران است که در سال ۱۳۴۸ خورشیدی تأسیس شد و ابتدا با نام «مدرسه عالی تلویزیون و سینما» شروع به فعالیت کرد. این دانشگاه به عنوان قطب علمی رشته های تحصیلی حوزه رسانه شناخته می شود . این دانشگاه اگرچه بیشتر بر تربیت نیرو و استفاده آنها در سازمان صدا و سیما تمرکز دارد اما سینماگران بسیاری از همین فضا اولین به کسب تجربیات سینمایی پرداختند.

علاوه بر مراکز یاد شده دانشکده هنر دانشگاه سوره نیز جزو مراکز آموزشی با سابقه در زمینه تعلیم رشته های مختلف سینمایی محسوب می شود. این دانشگاه با نام پیشین مؤسسه آموزش عالی سوره در بهمن ۱۳۷۲ توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تأسیس شد. پس از دو سال پذیرش آزاد، از سال ۷۴ از طریق سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش دانشجو را در ۱۱ رشته آغاز کرد. این مؤسسه با جذب دانشجو در دوره‌های کاردانی و کارشناسی در رشته‌های  مختلفی از جمله موسیقی، تئاتر، سینما شروع به فعالیت نمود و به پشتوانه سوابق خود در سال ۱۳۷۶ از نوع دوم به نوع اول ارتقا یافت و مدرک تحصیلی آن توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری به رسمیت شناخته شد؛ و در اسفند ماه ۱۳۸۹ به دانشگاه تبدیل شد. در سال تحصیلی ۸۴–۸۵، با راه اندازی دوره کارشناسی ارشد در رشته‌هایی چون آهنگسازی، گرافیک و ادبیات نمایشی موافقت شد و این دوره از سال تحصیلی ۸۵–۸۶ به جذب دانشجو در این رشته‌ها پرداخت.

دانشکده هنر نخستین دانشگاه سوره است که از زمان تأسیس به جذب دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ارشد پرداخته‌است. اکنون پس از گذشت ۱۹ سال از سابقه علمی – آموزشی این دانشکده به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های سینما، تصویر متحرک (انیمیشن)، ادبیات نمایشی، هنر اسلامی، نقاشی، ارتباط تصویری (گرافیک)، و صنایع دستی، و در مقطع کارشناسی در رشته‌های سینما، نمایش (ادبیات نمایشی -عروسکی – طراحی صحنه – کارگردانی)، گرافیک، هنر اسلامی، کتابت و نگارگری و نقاشی و از مقطع کارشناسی ناپیوسته ارتباط تصویری (گرافیک) می‌پردازد.

سعید روستایی / کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، محمدحسین مهدویان / کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، شهرام مکری / کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر، کاظم ملایی / کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر، سامان سالور / کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، آزاده صمدی / بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، فلور نظری / بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، هوتن شکیبا / کارگردان تئاتر و بازیگر و تورج اصلانی / فیلم‌بردار تعدادی از دانش آموختگان برجسته این دانشگاه هستند.

کانون سینما گران جوان نیز در قالب یک نهاد آموزشی دیگر مرکز ممتاز آموزش سینما در کشور طبق ارزیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده که با امتیاز رسمی از این وزارتخانه  یکی از با سابقه ترین، معتبرترین و موفق ترین مراکز آموزش سینمایی کشور است. این مرکز از ابتدای تاسیس در سال ۷۵ تا کنون نقش بسزایی در معرفی استعدادهای جوان به سینما و تلویزیون کشور داشته است.

از بخش های این کانون می توان به این موارد اشاره کرد: استودیو تدوین وصداگذاری فیلم: این فضا با برخورداری از تجهیزات کامپیوتری حرفه ای و اتاق صدای آکوستیک در خصوص تدوین و صدا گذاری و تبدیل و تیتراژنویسی فیلمهای dvcam/HD//داستانی وسینمایی /کوتاه وبلند فعال است.

واحد عکاسی: کانون سینماگران جوان مجهز به آتلیه پیشرفته  دیجیتال و انواع چراغهای نورپردازی ابزار و وسایل عکاسی از قبیل انواع دوربین های عکاسی آنالوگ ودیجیتال ،میز نور ،انواع فیلترها ولنز ها ،سه پایه صلیبی ،نورسنج ها ،سایت lightroom  برای آموزش نرم افزار های تخصصی و ….. می باشد..

پلاتو فیلمبرداری: فعالیت عمده این بخش با برخورداری از تجهیزات دوربین های حرفه ای سینمایی و تلویزیونی،کیت های نور و دیگر ملزومات فیلمبرداری، همکاری با پروژه های مختلف هنرجویان کارگردانی و فیلمبرداری کانون است.

آرشیو فیلم: بانک فیلم و نوار شامل کلیه آثار با ارزش سینمای دیروز و امروز ایران و جهان است، آرشیوی کامل و قابل توجه که در اختیار اعضا و هنرجویان کانون است.

کتابخانه تخصصی سینما: در این کتابخانه وابسته به کانون ؛ علاوه بر امانت کتاب و سرویس روزانه، دفتر مطالعات و پژوهشهای سینمایی تاسیس شده است  که هنرجویان و فارغ التحصیلان علاقمند به امر پژوهش و تحقیق می توانند مطالعات سینمایی خود را در زمینه های مورد علاقه گسترش  دهند. این کتابخانه دارای بخش تازه های کتاب سینمایی است که جدیدترین کتاب ها و نشریات سینمایی داخلی و خارجی را خریداری و در اختیار اعضای کانون قرار می دهد.

با گرمتر شدن بازار فعالیت های سینمایی و نیاز جامعه به ظهور موسسات بیشتر طرح تأسیس مرکز آموزش های فرهنگی هنری وسینمایی دارالفنون دراردیبهشت ماه سال ۱۳۷۷ درهیات مدیره شرکت آرمان آبی هنر، مطرح شد و پژوهش در باب ساختار و شیوه‌ فعالیت مراکز وآموزشگاه های  مهم هنری و سینمایی در جهان، مشورت با فعالان حرفه‌‏ای و اساتید و اهمیت تأسیس چنین مرکزی در دستور کار قرار گرفت. بدین‌ترتیب، تیرماه  سال ۱۳۷۷،  تفاهم نامه های با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی وتعدادی از فرهنگسراها وخانه های فرهنگ سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران منعقد و با چنین پشتوانه ای در بهار سال ۱۳۸۰ مقدمات تاسیس آموزشگاه فنی وحرفه ای ملل فراهم ودر سال ۱۳۸۱ مجتمع فنی وحرفه ای آزادملل تاسیس شد.

با توجه به اینکه فعالیتهای تعریف شده در سند چشم انداز به حوزه فعالیت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مرتبط می شد پس از دریافت مجوزهای لازم از دفتر گسترش وبرنامه ریزی نیروی انسانی وسینمایی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی آموزشگاه آزادسینمایی دارالفنون درمهرماه ۱۳۸۲ رسما تاسیس و درادامه موفق  به اخذ مجوز آموزشگاه آزاد هنری درجه ۱ از دفتر آموزش های فرهنگی هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی وهمچنین مجوز برگزاری دوره های مهاتی کاردانش درحوزه های هنر وسینما شد.

از آن تاریخ تاکنون، برنامه‌‏ریزی‌‏های آموزشی و پژوهشی این مرکز  در شوراهای مختلف در دست انجام است. وضمن برگزاری دوره های آموزشی متعدد اقدام به برگزاری نشست‏‌ها ،کارگاه‌‏های آموزشی، نمایشگاه ها ،مسابقات وجشنواره های  متعددی  نموده است. اهم اهداف این مراکز ارتقا سطح آموزش های فرهنگی ، هنری ، سینمایی در راستای مهارت ، کارآفرینی و اشتغال در حوزه های مرتبط وافق حرکت های فرهنگی آن بر پایه اعتقادات مذهبی ، آرمان های ملی و در راستای راهبردهای محتوایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ورود و توفیقات روزافزون فارغ التحصیلان دارالفنون به عرصه های حرفه ای ، جشنواره ها ، نمایشگاه ها ، دوسالانه ها و بازارهای صنفی و کسب افتخارات و تقدیرنامه های متعدد سبب گردیده است که این مرکز در میان اصحاب فرهنگ و هنر ، فرهیختگان ، جامعه سینمایی ، دانشگاهیان ، صنوف سینمایی و عکاسان و فیلمبرداران تهران و شهرستان ها دارای جایگاه تاثیر گذاری باشد . برگزاری مستمرکارگاه های ارتقا مهارت وبه روزرسانی مستمر اطلاعات فارغ التحصیلان به کارآمدی دانش آموختگان این مرکزاعتبار مضاعفی بخشیده است. هم اکنون تعداد بیشماری از فارغ التحصیلان این مرکز را هنرمندان صاحب نام و جوانان افتخارآفرین کشور در عرصه هنر و رسانه تشکیل می دهند این مرکز تا پایان مهرماه  ۱۳۹۵ تعداد ۱۸۰۰۰ نفر فارغ التحصیل داشته است.

در سال های اخیر با گستردگی ابزارها در نمایش شیوه های نوین نمایشی و آنچه در سینمای جهان مخابره می شود ضرورت مرکز آموزشی نواندیشی احساس می شد که بتواند با روش های نوین و نگاهی خلاقانه تر، مهارت های سینمایی علاقمندان به رشته های مختلف را تقویت کند. بر این اساس طرح تأسیس مدرسه ملی سینمای ایران در آبان‏‌ماه سال ۱۳۹۲ و در دولت یازدهم مطرح شد و در قدم اول  پژوهش در باب ساختار و شیوه‌ فعالیت مدارس مهم سینمایی در جهان، مشورت با فعالان حرفه‌‏ای و اساتید دانشگاه در حوزه‌ سینما و به ویژه ضرورت و اهمیت تأسیس چنین مرکزی در دستور کار قرار گرفت.

بدین‌ترتیب، زمستان سال ۱۳۹۲، به مطالعات مقدماتی اختصاص داشت تا فروردین سال ۱۳۹۳ که شورای سیاست‏‌گذاری و برنامه‌‏ریزی مدرسه تشکیل شد و اولین نشست هیئت امنای مدرسه ملی سینمای ایران مرکب از ناصر تقوایی، مجید مجیدی، لیلا حاتمی، مجتبی راعی، یونس شکرخواه، محمدباقر قهرمانی، حجت‏‌الله ایوبی، مجید شیخ‏‌انصاری و مدیرعامل بنیاد فارابی، در تاریخ ۲۴ دی‏‌ماه ۱۳۹۳ تشکیل و تصمیمات اولیه اتخاذ شد.

مدرسه ملی سینما با ارائه شیوه نوین در نوع بدیعی از آموزش های سینمایی سعی دارد تا خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کند و به اتکای فعالیتی که در پیش گرفته است  از هنرجویان خود انتظارات بالاتری دارد. بهمن و بهرام ارک که بعد از ساخت فیلم کوتاه حیوان جوایز معتبر جهانی و ملی بسیاری را از آن خود کرده اند گزینه هایی مثال زدنی از جوانانی هستند که به واسطه حضور و تلاش در مدرسه ملی سینما توانستند توانایی و خلاقیت های نوآورانه خود را به دنیا نشان دهند.

انجمن سینمای جوانان ایران از قافله آموزش عقب نمانده و سال هاست که دوره های آموزش فیلمسازی اش، بهترین درگاه برای ورود و فراگیری زبان سینماست. این دوره در نهایت ایجاز با مجموعه ای از دروس تخصصی سینما کمک می کند، ضمن فراگیری این هنر گامهای درستی برای سخن گفتن با ابزار سینما برداشته شود. دوره آموزشی فیلمسازی در یک بازه زمانی چهارماه و نیمه هنرجو را با هنر و رسم الخط سینما آشنا می کند. هر هنرجوی سینما در شرایط متعارف براساس میزان دلبستگی و پشتکار خود می تواند بیشترین بهره را از این دوره ببرد و در پایان دوره اولین تجربه فیلمسازی خود را به تماشا بنشیند.

در کنار همه آموزشگاه های نام برده جالب است بدانید که اکثر جشنواره های سینمایی نیز به برپایی کارگاه های آموزشی مبادرت می ورزند و به صورت مقطعی علاقمندان سینما را از تجربه استادان مجرب بهره مند می سازند اما یکی از رویداد هایی که شیوه متفاوتی را در آموزه های جشنواره ای پی گرفته جشنواره بین المللی فجر است که با تاسیس بخش دارالفنون شکل حرفه ای تر و تخصصی تری به آموزش بخشیدند. این بخش به جز شباهت اسمی هیچ وجه تفاهمی با آموزشگاه مذکور نداشته و توسط برگزارکنندگان جشنواره اداره می شود.  بخش دارالفنون یا همان اردوی استعدادیابی کمپی است که در آن دانشجویان سینما و کسانی که فیلمسازی سینما را به طور حرفه‌ای آغازه کرده و دنبال می کنند از ایران و جهان از سوی هیات علمی شناسایی شده و گرد هم می آیند. در کمپ استعدادیابی دارالفنون امکان ثبت نام به طور آزاد وجود ندارد بلکه هیات علمی در طول سال به رصد می پردازند، با مراکز آموزشی ایرانی و خارجی مختلف گفت‌وگو می کنند و از این طریق دانشجویان جذب کلاس ها می شوند که البته باید حایز شرایطی باشند برای مثال سن این دانشجویان باید زیر ۲۷ سال باشد، زبان انگلیسی بدانند و یک فیلم کوتاه هم ساخته باشند.

علاوه بر مراکز آموزشی یاد شده صدها دفتر و موسسه دیگر به یادگیری علوم و فنون سینمایی مشغول هستند که برای اعتبار از هویت شان می توان اسامی آنها را در فهرست آموزشگاه های دفتر مطالعات و دانش سینمایی وابسته به سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جستجو کرد.

سینما از نظر محتوا متکی به موارد متعددی مانند علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم انسانی و دیگر حوزه هایی است که افراد مختلف در زندگی با آن سر و کار دارند و یک سینما گر می تواند تمام این حوزه ها را برای مقاصد خاص پوشش دهد. از طرفی سینما به چنان جایگاهی دست یافته که امروز در سایر رشته های دانشگاهی همچون جامعه شناسی واحدی مرتبط با سینما تدریس می شود. بنابر این نیاز به افراد متخصص که بتوانند در این حوزه فیلم های خوب فرهنگی، اجتماعی و طنز برای مردم بسازند به شدت احساس می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>