سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ شهریور ۱۳۹۷ در ۹:۱۸ ق.ظ چاپ مطلب

در برنامه رادیویی «چراغ» مطرح شد: حدود ۶۰ هزار نفر در کشور ایدز دارند

cheragh

برنامه رادیویی «چراغ» یکشنبه ۴ شهریور به موضوع بیماری ایدز و راه‌های گسترش و مبارزه با آن اختصاص داشت.

به گزارش سوره سینما، پروین افسر کازرونی رییس اداره ی کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت با اشاره به آمار مبتلایان به ایدز در ایران گفت: ۳۷ هزار و ۶۵۰ نفر در ایران مبتلا به بیماری ایدز هستند که ۱۳ هزار نفر از این آمار فوت کردند. ۴۰ درصد از مبتلایان به بیماری ایدز نیز از وضعیت خودشان آگاه نیستند.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از افراد تصور می کنند ایدز یک بیماری عجیب و غریب ایت درحالیکه ایدز یک بیماری عفونی مزمن است اما با حتی یکبار تماس جنسی پرخطر نیز احتمال ابتلا به ایدز وجود دارد.

محمدرضا سیدقاسمی مجری طرح اتوبوس ایدز نیز گفت: هدف از راه اندازی اتوبوس های ایدز افزایش دسترسی به آزمایش ها و کاهش ترس از آزمایش دادن و گسترش غربالگری و بیماریابی است.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که مبتلا به اچ آی وی با کسیکه بیماری ایدز دارد متفاوت است.

عباسعلی پوربافرانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت: مهمترین راه در کنترل بیماری ایدز آگاهی بخشی است و آگاهی بخشی با آموزش حاصل می شود.

وی ادامه داد: هر وسیله ای اعم از رسانه، دانشگاه، مدرسه که بتواند این آگاهی بخشی را افزایش بدهد قطعا در کاهش بیماری ایدز تاثیرگذار است.

مینو محرز رئیس اداره تحقیقات ایدز ایران نیز گفت: در جهان حدود ۶۰ میلیون نفر بیماری ایدز دارند و در ایران نیز بر اساس آمار ثبت شده ۳۶ هزارنفر دچار بیماری ایدز هستند اما آمار تخمینی نشان می دهد که حدود ۶۰ هزار نفر در کشور دچار بیماری ایدز هستند.

وی با اشاره به اینکه مبتلایان به ایدز و اچ آی وی می توانند با کمک دارو حتی تا ۱۵ سال زندگی سالم داشته باشند گفت: هم اکنون ۱۸۰ مرکز مشاوره در کشور آمادگی دارد که به بیماران مبتلا به ایدز خدمات آموزشی و دارای رایگان بدهند.

برنامه رادیویی چراغ هر شب ساعت ۲۱ از رادیو تهران به ‎سردبیری و تهیه کنندگی لیدا عرفانیان ،  با حضور محمدجعفر خسروی کارشناس مجری و  علی زادمهر کارشناس فرهنگی و اجتماعی بصورت زنده پخش می شود.