سینمای ایران به دلیل ضعف ساختاری، مشکلات مالی و مسائل حاشیهای کمتر از شیوههای جدید تبلیغات برای جذب مخاطب استفاده میکند.
پایگاه خبری- تحلیلی سوره سینما، تبلیغات یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین ارکان برای جذب مخاطب آثار سینمایی به شمار میرود به طوری که می توان گفت گاهی نحوه درست اجرای تبلیغات می تواند در جلب توجه مردم، بیشتر از کیفیت مضمونی و ساختاری اثر موثر عمل کند.
شاید یکی از دلایلی که سینما در سالهای اخیر با کمبود تماشاگر روبرو شده را بعد از مشکل فیلمنامههای استاندارد به لحاظ ساختاری و مضمونی و حاشیههایی که به این رکود دامن زده در نبود تبلیغات نو و بکر به شکل گسترده باید جستجو کرد.
اغلب فیلمهایی که در ژانرهای مختلف اکران میشوند تقریباً از یک شیوه شبیه به هم برای تبلیغات استفاده میکنند. به نظر میرسد فیلمسازان و پخشکنندهها به این موضوع بیتوجه هستند که شیوه تبلیغات و نحوه معرفی کردن یک اثر سینمایی به جامعه و مردم کلید راه ارتباط مردم با آن فیلم است.
اگر باور داشته باشیم که سینما یک صنعت است، بحث اقتصادی و بازگشت سرمایه در آن عنصری اساسی به شمار میرود، استفاده از فیلمنامههایی که تولید اندیشه کنند و فرهنگ ساز باشند و توجه به تبلیغات صحیح و متفاوت، با توجه به مضمون و گونه اثری که مورد تبلیغ قرار میگیرد و معرفی میشود عنصری مهم و تأثیرگذار بر اقتصاد سینما و بازگشت مالی فیلمها است.
در سالهای اخیر نمونههایی از تبلیغات متفاوت برای نمایش فیلمها را داشتهایم، آمار فروش این فیلمها نشان میدهد که از طریق تبلیغات متفاوت، گسترده و مستمر میتوان جامعه را همراه با یک فیلم سینمایی کرد. در میانههای دهه ۷۰ شمسی فیلم سینمایی «قرمز» به کارگردانی فریدون جیرانی با توجه به تبلیغات گسترده و نوآورانهاش در جذب مخاطب در تهران و شهرستان موفق بود.
سال ۹۰ فیلم سینمایی «یه حبه قند» ساخته سیدرضا میرکریمی هم با تبلیغاتی متفاوت و همسو با مایه های ملی و مذهبی فیلم روی پرده رفت، جنس تبلیغات، حجم آن و استفاده درست از حمایت رسانهها، «یه حبه قند» را در میان آثار پرفروش سال قرار داد. فیلم سینمایی «سعادت آباد» ساخته مازیار میری هم تیزرهایی متفاوت داشت که با استفاده از بازیگران و اشاره آنها درباره فیلم، مخاطب را به دیدن این فیلم ترغیب میکرد.
با توجه به شرایط بحرانی در حوزه استقبال مخاطبان و حمایت تماشاگر این آثار سینمایی باید نگاه صحیح در شیوه تبلیغات مورد بررسی دقیق و برنامه ریزی شده قرار بگیرد و فیلمسازان همواره بعد از تولید یک اثر به فکر ایدههای نو و خلاق برای روش تبلیغات آن باشد. زیرا بعد از کیفیت ساختاری اثرشان، تبلیغات امری گریزناپذیر برای جذب مخاطبان و دعوت تماشاگران به سالنهای سینماست.تجربه و زمان ثابت کرده که جامعه از نوع و طرحهای جدید تبلیغاتی استقبال و شیوههای بکر و خلاق نظر همه اقشار را جلب میکند.
سینماگران در سالهای اخیر تلاش کرده اند با برداشتن فاصله خود و مخاطبان به فروش فیلمهایشان کمک کنند، سال ۹۰ نیکی کریمی کارگردان فیلم سینمایی «سوت پایان» در گیشه سینماها برای فیلمش بلیت فروخت، رامبد جوان کارگردان کمدی پرفروش «ورود آقایان ممنوع» به همراه بازیگرانش در گیشه سینماها حضور پیدا کردند و برای فیلمشان بلیت فروختند.
فیلم سینمایی «نارنجیپوش» به کارگردانی داریوش مهرجویی یکی دیگر از فیلمهایی است که به اکران بهار ۹۱ رونق داد، نارنجی پوش شدن کارکنان سینما آزادی، حرکت دوچرخه سواران نارنجیپوش در شهر و … تمهیداتی بود تا مردم را به دیدن این فیلم تشویق کند.
سرتیپی:موانع بر سر راه تبلیغات متفاوت بسیار است
علی سرتیپی تهیهکننده و پخشکننده درباره مشکلات استفاده از شیوههای خلاقانه تبلیغات در سینمای ایران به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سوره سینما گفت: تبلیغات در فروش یک اثر بسیار تأثیرگذار است و ما همواره به دنبال فراهم کردن شرایط خوبی در جذب تماشاگر هستیم. اما متأسفانه به دلایلی مانند بالا رفتن هزینههای تبلیغاتی در رسانهها، مطبوعات، تلویزیون، محیط شهری و… به وضعیت دلخواه برای تبلیغات یک فیلم سینمایی نمیرسیم. یکی دیگر از عواملی که مانع تبلیغات نو و خلاق در سطح شهر میشود، اخذ مجوزهای لازم از نهادهای مختلف مثل اداره ارشاد کل، اداره ارشاد استان تهران، شورای شهر، شهرداری و… است.
وی ادامه داد: یک طرح تبلیغاتی باید از چند فیلتر بگذرد تا بعد از اصلاحات بسیار به مرحله اجرا برسد، در نتیجه اغلب فیلمها با یک شیوه و نگاه تبلیغ میشود و از نظر تبلیغاتی بسیار کلیشهای و کهنه هستند و با یکدیگر تفاوت ندارند.
سعدی:بعضی کارگردانها به اکران فیلمشان اهمیت نمیدهند
سعید سعدی تهیهکننده سینما درباره اهمیت نحوه تبلیغات یک فیلم سینمایی و تأثیر در روند فروش و دیده شدن آن به خبرنگار پایگاه خبری- تحلیلی سوره سینما گفت: تبلیغات عنصری مهم در تعیین سرنوشت یک فیلم سینمایی است و ما کاملاً بر تأثیرگذاری این امر در روند فروش و استقبال مردم از یک فیلم بسیار واقفیم. اما متأسفانه مشکلات اقتصادی مانع رسیدن ما به تبلیغات ایده آل می شود.
تهیهکننده فیلم سینمایی «روزهای زندگی» افزود: ما همواره در صدد اجرای تبلیغات به شکل خلاق و متنوع هستیم اما گاهی با نبود تعامل سازمانهای مربوط به حوزه شهری و فرهنگی مواجه میشویم، بسیاری از کارگردانان در نحوه تبلیغات ایدههایی بکر ارائه میدهند که بعضی از آنها اجرا می شود اما اجرای بعضی با مشکلاتی روبرو میشود.
تهیهکننده فیلم سینمایی «اینجا بدون من» ادامه داد: تعدادی از کارگردانها از ابتدا تا روزهای آخر اکران در کنار فیلم و پخش کننده هستند، نحوه اکران و پخش فیلم برایشان مهم است، اما برای تعدادی پخش فیلم مهم نیست، گویی تعصبی نسبت به اکران فیلمشان ندارند.
سعدی گفت: اگر میان بازیگران، کارگردان و تهیهکننده تعامل وجود داشته باشد و سرنوشت یک فیلم برای همه مهم باشد میتوان امیدوار بود تا روش تبلیغات از این روند کلیشهای خارج شود. اگر مراکز و سازمانهایی مانند شهرداری و صدا و سیما تعامل بیشتری با سینما داشته باشند میتوان به شیوه های مختلف تبلیغات فکر کرد. حمایت گسترده از تبلیغات فیلمهای سینمایی باعث میشود چرخه اقتصادی سینما بچرخد.
فرجی:تبلیغات صادقانه روی مخاطب تاثیر دارد
غلامرضا فرجی مدیر پخش و بازاریابی سازمان توسعه سینمایی سوره به خبرنگار پایگاه خبری- تحلیلی سوره سینما گفت: هر نوع ایده و طرحی که منجر به ایجاد انگیزه شود برای جذب مخاطب شود و صنعت سینما را متحول کند و رونق اقتصادی به وجود بیاورد، رشد سینماداری و حتی تولید را در پی دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل هزینههای بالای تبلیغات در شاخههای مختلف، تهیهکننده قادر به برنامهریزی ویژه برای اکران فیلم نیست، او نمیتواند به شکل مطلوب ایدههای فراوانی که دارد را عملی کند و به تبلیغاتی محدود در رسانهها و سطح شهر اکتفا میکند.
فرجی گفت: هر اثری که تولید می شود شرایط خاصی برای تبلیغات می طلبد، تبلیغات فیلم باید با قصه و فضای فیلم همسو باشد، تجربه نشان داده فیلمهایی که در تبلیغاتشان صادق و شفاف هستند در جذب مخاطب موفقترند.
گزارش: محمد کارت






























میدان ولیعصر(عج)، خیابان شهیدان سازش، سازمان سینمایی سوره
۰۲۱۹۱۰۷۹۸۰۴
info@sourehcinema.ir