سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ مهر ۱۳۹۷ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

نشست نقد و بررسی مستند «سفر سهراب» در سینما لبخند کیش برگزار شد

safare-sohrab

نشست نقد و بررسی مستند سینمایی «سفر سهراب» با حضور امید عبدالهی کارگردان و مهدی احمدی گوینده گفتار متن این اثر سینمایی در جزیره کیش برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی مستند سینمایی «سفر سهراب»، در ادامه نشست های نقد و بررسی فیلم های اکران شده در گروه سینمایی «هنر و تجربه»، این بار مستند سینمایی «سفر سهراب» با حضور امید عبدالهی و مهدی احمدی در جزیره کیش برگزار شد.

امید عبدالهی در ابتدای صحبت های خود با تاکید بر اینکه قصد داشته از ساختار گفتگو محور در مستند سینمایی «سفر سهراب» استفاده نکند، گفت: در ابتدا قرار بود یکی از بستگان نزدیک سهراب، راوی فیلم باشد که به‌خاطر حضور داشتن در سالهای حساس زندگی وی، می‌توانست روایت منحصربه‌فردی از این دوران داشته باشد، اما بعد از حدود ۸ ماه و پس از فرآیند اعتمادسازی، ایشان به‌ خاطر احساس عشق و نفرت همزمانی که در وجودش نسبت به سهراب داشت، از همکاری با ما انصراف داد.

وی ادامه داد: بنابرین بعد از بازنویسی مجدد فیلمنامه، مبنای کار را بر یک روایت حدیث نفس‌گونه بنا کردم و به طبع آن به دنبال جنس صدایی از نوع زندگی سهراب گشتم تا گفتار متن فیلم را بخواند، البته سوای جنس صدا می خواستم گوینده هنرمندی باشد که با مصائب کار هنری دست و پنجه نرم کرده باشد و شناخت خوبی از سینمای داشته باشد، چراکه شخصیت هنری گوینده گفتار متن هم برای من مهم بود.

در ادامه این نشست مهدی احمدی بازیگر سینما و گوینده گفتار متن این مستند سینمایی با تاکید بر تاثیر انتخاب‌ کارگردان، درباری عوامل فیلم گفت: اگر این انتخاب‌ها با تسلط و دانش کارگردان همراه باشد، کار به درستی پیش خواهد رفت. این فیلم علی‌رغم این‌که درون انسان را برانگیخته می‌کند نیاز داشت حس بیرونی را نیز بیدار کند. بنابراین صدای خاصی را می‌طلبید که گویا نوع صدای من همجنس با آن و هماهنگ با کل فیلم بود.

بازیگر فیلم سینمایی «شب‌های روشن» تاکید کرد: اگر گوینده گفتار فیلم از شخصیت‌های مشهور این حوزه بود، شاید صدای گفتار از فیلم بیرون می‌زد و داستان و شخصیت اصلی فیلم را تحت‌تاثیر قرار می‌داد.

آرش کُرد از فیلمسازان حاضر در این نشست، ضمن تایید بر درست بودن انتخاب احمدی برای گوینده گفتار متن این مستند گفت: مستند «سفر سهراب» از این جهت فیلم خوبی است که عبدالهی داستان خود را متفاوت تر از مستندپرتره‌های دیگر ساخته و روایتی جذاب را با برش‌هایی از نمایش خود سهراب و فیلم‌‌های او پیش برده و تمرکز داستان روی همان برهه‌ای از زندگی شخصیت اصلی است که فیلم‌های مورد اشاره در فیلم را ساخته است.

ابراهیم حصاری که اجرای این نشست را به عهده داشت نیز درباره میزان شناخت کارگردان از سهراب شهیدثالث پرسشی مطرح کرد و عبدالهی در پاسخ گفت: مکتوبات، آرشیوهای محدود موجود و صحبت‌های خانوادگی وی، منبع پژوهش من بودند و سعی کردم تمام آنچه را که در دوره تحقیق دریافتم و با ساختار مد نظرم سنخیت داشت، در فیلم بگنجانم.

وی ادامه داد: سهراب شهیدثالث انسانی ویژه و چندوجهی بود که عدم حضورش، روند پیشرفت کار را با مشکل روبه‌رو می‌کرد. دو فیلم «یک اتفاق ساده» و «طبیعت بی‌جان» آثار تاثیر گذار بر سینمای ایران و سینمای سهراب بودند، چراکه به اندازه کافی مواد و مصالح یک فیلم را تامین می کردند. ضمن اینکه اگر می خواستم به نحوه زندگی او در آلمان فکر کنم، مستلزم یک سفر طولانی به برلین بود که برای اشراف بر۲۰ سال مراودات و ۱۳ فیلم آلمانی بود که زمان و بودجه‌ ساخت فیلم نمی‌توانست جوابگوی آن باشد.

در ادامه این نشست رضا فیاضی بازیگر و مدرس تئاتر که در بین مخاطبین حضور داشت، ضمن تکریم مهدی احمدی به‌ خاطر انتخاب‌های گزیده‌اش بعد از «عروس آتش» گفت: به نظرم انتخاب وی به‌عنوان گوینده گفتار متن، بهترین گزینه بود و گویی با خود شهیدثالث روبه‌رو بودم.

امید عبدالهی در پایان این نشست ضمن تقدیر از ابتکار و پشتیبانی مدیران هنری و معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد گفت: سکوت این جزیره مرا به یاد سکوت حاکم بر فیلم‌های سهراب انداخت و مطمئن هستم که اگر وی در قید حیات بود با این سکوت ارتباط خاصی برقرار می‌کرد.

مستند «سفر سهراب» پرتره‌ای متفاوت درباره سهراب شهیدثالث، به عنوان یکی از موثرترین آغازگران سینمای نوین ایران است، که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده و مهمترین مقاطع کار و زندگی این کارگردان، یعنی زمانی که موفق به ساخت دو فیلم «یک اتفاق ساده» و «طبیعت بی جان» شده را به تصویر می کشد. نخستین نمایش رسمی مستند «سفر سهراب» در دهمین جشنواره بین المللی مستند ایران، سینما حقیقت بوده است و از سوی هیات داوران این جشنواره، به عنوان یکی از نامزدهای دریافت تندیس هنر و تجربه برای بهترین فیلم مستند معرفی شد.