سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ تیر ۱۳۹۲ در ۹:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب
حضور در جشنواره کودک/

ساعد نیک‌ذات «تولدت مبارک» را فیلمبرداری می‌کند

saed-nikzad

ساعد نیک‌ذات فیلم سینمایی «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی در ژانر کودک را فیلمبرداری می‌کند.

ساعد نیک‌ذات فیلم سینمایی «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی در ژانر کودک را فیلمبرداری می‌کند.

نیک‌ذات به سوره سینما گفت: چند روز آینده فیلمبرداری فیلم سینمایی «تولدت مبارک» به کارگردانی سمیه زارعی را شروع می‌کنم. احتمال بسیار زیاد این فیلم برای جشنواره فیلم کودک آماده می‌شود. تهیه‌کننده انیسه جهان‌آراست.

این فیلمبردار باسابقه گفت: پیش از این «همبازی» و «تنهای تنهای تنها» را در ژانر کودک فیلمبرداری کرده بودم. قطعا تفاوت زیادی بین فیلمبرداری فیلم کودک با فیلم‌های دیگر وجود دارد. زمانی تأکید بر این بود که فیلم برای کودک ساخته شود نه درباره کودک اما به مرور چنین توجهی از بین رفت. در حال حاضر سینمای ایران در اینکه سینما را از نگاه بچه‌ها ببیند ضعیف است.

وی گفت: فیلمی نداریم که بتواند در قالب سن کودک وجوه آموزشی داشته باشد. متخصص سینمای کودک کم داریم. خیلی از فیلم‌ها هستند که در آنها هیچ کودکی وجود ندارد اما بشدت فیلم کودک هستند، فیلم‌هایی هم وجود دارد که با داعیه سینمای کودک ساخته می‌شوند اما وجوه بدآموزی‌شان فراتر از تأثیرات مثبت‌شان است.

وی ادامه داد: دوربین در سینمای کودک هم‌ارز با کودک باید قرار بگیرد تا بتواند نگاه او را معرفی کند. فیلم‌های سینمای ایران بیشتر به وجه سرگرمی برای کودک تأکید دارند. مثل «کلاه‌قرمزی» و «مدرسه موش‌ها». نواقص در سینمای کودک ناشی از سیاست‌گذاری غلط مدیران است که همیشه دوست دارند محصولی را در دوره خود بکارند و همان موقع هم برداشت کنند. چنین رویکردی اساسا در تعریف کار فرهنگی نمی‌گنجد و غلط است.