سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ آبان ۱۳۹۷ در ۱:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب
دبیر همایش «سینما در عصر دیجیتال» مطرح کرد:

خلاء پژوهش در فضای سینما پر می‌شود/ مراوده اهالی سینما با پژوهشگران

digital-cinema

روح‌الله حسینی معتقد است در سینما کمتر به بحث و مراودات علمی عادت داریم و بیشتر به برگزاری جشنواره‌های بزرگ و کوچک می‌پردازیم اما این رویداد سعی دارد تا سینماگران و پژوهشگران را در کنار هم قرار دهد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، نشست خبریِ اولین همایش بین‌ المللی «سینما در عصر دیجیتال» با حضور روح الله حسینی مدیر مدرسه ملی سینمای ایران و دبیر همایش «سینما در عصر دیجیتال» و اهالی رسانه و میلاد شکرخواه دبیر اجرایی امروز شنبه ۱۲ آبان در محل مدرسه ملی سینمای ایران برگزار شد.

حسینی درباره دلایل برگزاری این رویداد بیان کرد: اگر بپذیریم یکی از معانی فرهنگ تغییر و تحول در روابط انسانی است آنگا پی خواهیم برد که در فرایند این اتفاق سینما هم طی سالهایی که از عمر و فعالیتش می گذرد دچار تغییر و تحول شده است. از بحث نمایش و بیان روایت مختلف تا چگونگی تولید، نمایش و نظام کنترل های اجرایی همه دستخوش تغییر شده اند و امروزه هم با ورود دیجیتال تاثیر و دستاوردش به وضوح دیده می شود. طی این سال ها سینما از ابزار صرف برای ثبت وقایع به سرعت تبدیل شده به ابزاری برای بیان رویاها و آنچه که در خیال متصور می شد.

وی با اشاره به اینکه سینما از بدو تولد دوره های مختلفی را سپری کرده است، گفت: در نتیجه این بررسی ها تصمیم به برگزاری همایش بین ‌المللی سینما در عصر دیجیتال شد که می توان از آن به  محصول جلساتی در خانه سینما طی بیش از یک سال گذشته یاد کرد که با هدف برای برطرف کردن نیازهای آموزشی و پژوهشی برگزار شد. به این ترتیب نیازهای سینماگران را شناسایی کردیم تا برنامه آموزشی مدرسه ملی را مدون کنیم.

حسینی اظهار کرد: گذار سینما از دوره آنالوگ به دیجیتال بدون شک یکی از اساسی ترین تغییرات محسوب می شود که صنعت سینما را متحول کرده است چرا که نه فق در بحث تولید بلکه امروز پدیدآورندگان فیلم های سینمایی و حتی مخاطبان نیز متحول شده اند که در نتیجه این رویدادها نه فقط سینما و اقتصاد آن بلکه فرهنگ نیز دچار تغییراتی شده است. توجه به این نکات باعث شد تا این همایش با محور اساسی چنین تغییراتی در سینما شکل بگیرد و نکته مهم اینکه علاوه بر هنرمندان استادانی از حوزه های دیگر اما مرتبط نیز در جمع ما حضور دارند.

وی توضیح داد: مجموعه ای از ۴۳۲ مرکز علمی دانشگاهی از این رویداد مطلع شده اند که طی ۶ ماه گذشته ستاد اجرایی آن هم شکل گرفته و از این طریق سایر نهادها همکاری و مشارکت شان را با ما اعلام کرده اند. اگر چه با ابزار سینما سرو کار داریم اما موضوع این همایش کاملا تخصصی است و به همین خاطر انتظار اینکه تعداد بیشماری مقاله به دست ما برسد نداشتیم اما در مجموع آثار ارسال شده ۵۰ چکیده مقاله به دست مان رسیده که تعدادی کمتر از نصف را برای ارائه انتخاب کرده ایم. علاوه بر موضوعاتی که در این مقالات مطرح شد لازم دانستیم به مباحثی بپردازیم که در هیچیک از این آثار نبود.

حسینی اظهار کرد: بنابراین موضوعات گفته نشده را در قالب ۶ پنل تخصصی با موضوع تغییر ماهوی سینما، چگونگی امکان ادامه حیات سینما و … پوشش دادیم. علاوه بر این همانطور که ذکر شد مهمترین اتفاقی که سینما و حوزه های مختلف را متحول کرده گذار از دوران آنالوگ به دیجیتال است که نه فقط تولید، توزیع و نمایش متحول شده بلکهکه سازندگان و مخاطبان هم تغییر کرده اند. همانطور که شاهد هستید در حوزه فکر، تجربه و خیال در سینما آثاری پدید آمده که پیش از این شاهدش نبودیم.

وی ادامه داد: در واقع می توان گفت: با این فناوری نه فقط اقتصاد سینما بلکه فکر و فرهنگ در شکل فراگیرجهانی تحول داشتند. هدف این همایش نیز صحبت از همین تغییر و تحولات است که در حوزه فکر و عمل پدید آمده ولی کمتر درباره اش حرف زدیم. در واقع می توان گفت همایش «سینما در عصر دیجیتال» ماهیت نمایش میان رشته ای دارد. به همین خاطر از استادان سایر رشته های سینمایی که مرتبط با موضوع هستند نیز دعوت شده است تا به ارزیابی این رویدادها بپردازند.

روح الله حسینی افزود: در پایان هر روز نیز ۳ کارگاه آموزشی داریم که به امکانات نوین سینمایی اشاره دارند و با این هدف که افق دید سینما را گسترده تر کنند برگزار خواهند شد. در مجموع ۲۰ جلسه سخنرانی، ۶ پنل و ۵۰ سخنران داخلی و خارجی در حوزه سینما و فرهنگ حضور خواهند داشت. از این بین این مراسم میزبان ۸ مهمان خارجی خواهد بود که از سینمای امریکا،اروپا و هند می گویند.

دبیر همایش «سینما در عصر دیجیتال» گفت: در سینما کمتر به بحث و مراودات علمی عادت داریم و بیشتر به برگزاری جشنواره های بزرگ و کوچک می پردازیم. این رویداد سعی دارد تا سینماگران و پژوهشگران را در کنار هم قرار دهد. پیش از این صرفا در فضاهای دانشگاهی بحث پژوهش سینمایی مطرح می شد و در خود فضای سینما از چنین نکته ای دور بودیم اما معتقدم از طریق چنین مراسمی خلا پژوهش در فضای سینما پر می شود. ضمن اینکه چون امسال برای نخستین بار چنین اقدامی صورت گرفته فضا را گسترده تر کرده ایم اما در سال های بعد با چارچوب بیشتر و ویژه تر برگزار خواهیم کرد.

حسینی گفت: برای بهتر شدن کارگاه ها ما با شرکت های بین المللی در ارتباط با فناوری بسیاری وارد مذاکره شده بودیم که به رغم تمایل شان نتوانستیم میزبان شان باشیم. چرا که اتفاقات سیاسی اخیر امریکا و ایران فعالیت های ما را مخدوش کرد و مانع از انجام برخی برنامه های ما شد. می توان گفت با سیاست های ترامپ در عمل دچار مشکل شدیم ولی چون سال برگزاری هستیم سعی کردیم بیشتر مباحث ارزیابی و امکانات را مورد توجه قرار دهیم. ما چند هدف را با هم پیش می بریم که مهمترینش آشتی سینما با فناوری است.

وی در پایان عنوان کرد: ۳محصول جانبی در این همایش رونمایی می شود که برای حاضران قابل توجه خواهد بود. اول نمایش تاریخچه تحولات تکنولوژی در قالب تصویر از سال  ۱۳۲۷تا۹۷ است. دوم نمایش حرف و مشاغل سینمایی و تاریخچه آن که از این طریق پی می بریم چه حرفه های منسوخ و چه شغل های دیگری به مرور ایجاد شده اند. سومین محصول هم نمایش تاریخچه پیشرفت تکنولوژی در سینمای جهان است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>