سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ آذر ۱۳۹۷ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌۱۰۰ مطرح کرد:

جولان فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای در فضاهای مجازی/ تاثیر خوب در اشاعه اخلاقیات

Ghorbani-100Fest

علی قربانی گفت: مشکل بی‌اخلاقی در جامعه ما از طریق سینما حل می‌شود و خصوصا، سینمای کوتاه و فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای تاثیر خوبی در اشاعه اخلاقیات دارد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم‌۱۰۰؛ علی قربانی دبیر این رویداد سینمایی با اشاره به استقبال گسترده فیلمسازان و تهیه کنندگان حوزه سینمای کوتاه از این جشنواره خبر داد: علاقمندان تا آخر دی ماه فرصت دارند آثارشان را برای دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

وی افزود: اخلاق، سبک زندگی و خانواده مهم ترین رویکرد جشنواره «فیلم‌ ۱۰۰» حوزه هنری است. امیدواریم با بهره‌گیری از تجربه دوره‌های گذشته حرکت مناسب و متفاوتی را رقم بزنیم.

دبیر جشنواره بین‌المللی «فیلم‌ ۱۰۰» با اشاره به اهمیت و جایگاه تولیدات کوتاه و فیلم‌های ثانیه‌ای در جامعه امروز خاطرنشان ساخت: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نیازمند اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ اخلاق مداری در جامعه هستیم. متاسفانه در حال حاضر برخی قسمت‌های جامعه ما از بی‌اخلاقی رنج می‌برد. به عنوان مثال: بی‌اخلاقی در آپارتمان نشینی، بی‌اخلاقی در رانندگی، برخی مناسبات روزمره و… وظیفه هنرمندان و سینماگران است روی اخلاق جامعه کار کنیم.

قربانی با بیان اینکه سینمای اخلاق سینمای تذکر است و باید روی مخاطب تاثیرگذار باشد گفت: سینما به عنوان رسانه‌ای نافذ، مروج و تاثیرگذار بدون شک، در ترویج بسیاری از هنجارهای اجتماعی و نکات اخلاقی می‌تواند نقش آفرین و تعیین‌کننده باشد. مشکل بی‌اخلاقی در جامعه ما از طریق سینما حل می‌شود و خصوصا، سینمای کوتاه و یا ۱۰۰ ثانیه‌ای تاثیر خوبی در اشاعه اخلاقیات دارد.

وی؛ این گونه آثار را برای شرایط امروز جامعه مفیدتر و موثرتر خواند و عنوان کرد: در جامعه شتابان و عجول امروز که اوقات فراغت معنای واقعی‌اش را از دست داده و چرخه سریع روند فعالیت و روزمرگی اجازه تمرکز و فراغت را نمی‌دهد ضریب وقت‌های خالی و حوصله مردم هم به شدت پایین آمده است. شاید از دلایل دوری بخش‌هایی از مردم با سینما همین باشد. در این شرایط، بسته‌های فرهنگی و تفریحی سهل الوصول و فیلم‌های کوتاه و ثانیه ای حرف اول را می‌زنند.

وی اضافه کرد: با رشد صنعت الکترونیک و توسعه فضاهای مجازی و گسترش روزافزون دامنه شبکه‌های اجتماعی زندگی پیوندی ناگسستنی با این فضاها دارد؛ پس بهترین، موثرترین و آگاهی‌بخش‌ترین محصول عرضه فیلم‌های کوتاه در این ظرفیت‌هاست. فیلم کوتاه نیاز جامعه امروز است. و جشنواره فیلم ۱۰۰ نسبت به بسیاری از جشنواره‌های کشور با متن زندگی جامعه رابطه عمیق‌تر و کاربردی‌تری دارد.

دبیر جشنواره بین‌المللی ‌»فیلم‌ ۱۰۰» با بیان اینکه مدیوم «۱۰۰ ثانیه‌ای در سینما» برای ایجاد فضاهای خبری، تبلیغی و ترویجی باید در خدمت بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌هایی نظیر: راهنمایی رانندگی، بهزیستی، محیط زیست یا فدراسیون فوتبال، و… قرار گیرد خاطرنشان ساخت: هرکدام آنها می‌توانند از طریق حمایت در تولید به این جشنواره حمایت کنند تا به واسطه ساخت فیلم‌ها، پیام‌های اخلاقی دستگاهشان به مردم انتقال پیدا کند.

قربانی با بیان اینکه در دوره دوازدهم این جشنواره در قالب بخش‌های مسابقه سینمای ۱۰۰ ثانیه ای ایران شامل: بخش اصلی، بخش مسیر تجربه (مسابقه فیلم‌های مستند، داستانی و پویانمایی)، مسابقه سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای جهان در زمینه فیلم‌های داستانی، مستند و پویانمایی برگزار می‌شود عنوان کرد: همزمان با سال حمایت از تولید ملی و حمایت از کالای ایران بخش ویژه جشنواره در این دوره به این موضوع اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: حمایت از تولید ایرانی (ایران ساخت)، حمایت از تولید کالا و خدمت دانش‌بنیان ایرانی، فرهنگ تولید محصولات باکیفیت ایرانی، پویش ملی و حمایت مردمی از تولید کالا و خدمات دانش‌بنیان باکیفیت ایرانی، تأثیرات مخرب خرید کالاهای خارجی، واردات بی‌رویه و غیرقانونی (قاچاق کالا)، معرفی کسب‌و‌کارهای نوین و استارت‌آپ‌ها، تولید ثروت از علم و فنّاوری و معرفی اقتصاد دانش‌بنیان از جمله موضوعاتی است که در این بخش ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد.

دبیرجشنواره «فیلم‌ ۱۰۰»، اخلاق و سبک زندگی، ترویج مفاهیم اخلاقی همچون قانون‌مداری، گذشت، سعۀ صدر، ایثار، ترویج الگوی انسان انقلاب اسلامی، خانوادۀ الگوی ایرانی اسلامی ، فرهنگ اصیل ایرانی و نگاه دوباره به زندگی و زدودن غبار روزمرگی از موضوعات این دوره جشنواره عنوان کرد و یادآور شد: تلاشمان بر این بود تا سراغ موضوعات و مفاهیمی برویم که در جامعه معاصر کاربردی و اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه جشنواره «فیلم‌ ۱۰۰» با برنامه ریزی منسجم و بلندمدت در حال انجام است یادآور شد: خوشبختانه، از زمان انتشار فراخوان تا آخرین مهلت دریافت آثار یک بازه زمانی مناسب را پیش‌بینی کردیم که این تدبیر می‌تواند کمک کند تا علاقمندان و متقاضیان به شرکت در جشنواره با صبر و حوصله نسبت به تولید اثر یا آثارشان اقدام نمایند. علاقمندان به شرکت در جشنواره تا دی ماه فرصت دارند آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارائه نمایند.

شایان ذکر است دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم‌ ۱۰۰» به همت حوزه هنری اسفندماه سالجاری در تهران برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>