سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ آذر ۱۳۹۷ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
آرمین ایثاریان به سوره سینما گفت:

بارها تا پای مرگ رفتیم/ نقشه‌ای که توسط «اسرار دریاچه» برای اولین بار استخراج شد

asrare-daryache1

آرمین ایثاریان که با مستند «اسرار دریاچه» در جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، بیان کرد که از ویژگی‌های این فیلم است که تمام مراحل اکتشاف و غواصی توسط متخصصان ایرانی انجام شد و موفق شدیم در این پروژه تولید علم داشته باشیم و نقشه سه‌بعدی دریاچه را که تاکنون وجود نداشت استخراج کنیم.

آرمین ایثاریان که با فیلم مستند «اسرار دریاچه» در دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، در این باره به خبرنگار سوره سینما گفت: این اثر حاصل تلاش شبانه روزی و فداکارانه یک گروه هفتاد نفره حرفه ایی است که به مدت سه سال ‌و نیم با همه چیز جنگید تا امروز بتواند تجربه رفتن به اعماق تاریک دریاچه را با دیگران به اشتراک بگذارد. پیش از ما نیز فیلمهای درخشانی توسط منوچهر عسگری نسب  و پیروز کلانتری و ولد بیگی درباره «تخت سلیمان» ساخته شده بود اما به دلایل گوناگون هیچ کس نتواست به اعماق و کف دریاچه دست پیدا کند. حتی نقشه ای از اینکه دریاچه به چه شکلی است وجود نداشت.

وی افزود: همین برای ما انگیزه قوی شد که با یک تیم از متخصصان ایرانی دست به اکتشاف بزنیم. همانطور که می دانید طبق اسناد تاریخی محوطه تخت سلیمان بیش از سه هزار سال قدمت دارد و بنا به دلایل گوناگون تاکنون عمق اسرار آمیز این دریاچه کشف نشده بود. هر چند در سال های دور توسط باستان شناسان آلمانی و در سال های نزدیک توسط میراث فرهنگی تلاش هایی صورت گرفت اما هیچکدام به عمق بیشتر از بیست متر نرسیدند. تا اینکه ما تصمیم گرفتیم این کار را توسط یک تیم از متخصصان ایرانی به انجام برسانیم.

asrare-daryache2

ایثاریان گفت: از ویژگی های این فیلم و افتخار ما است که تمام مراحل فنی، پژوهشی، اکتشاف و غواصی توسط متخصصان ایرانی انجام شد و به لطف خدا موفق شدیم به همراه تولید فیلم در این پروژه مستند تولید علم هم داشته باشیم و نقشه سه بعدی دریاچه را که تاکنون وجود نداشت استخراج کنیم. به گواه استادان دانشگاه نظیر دکتر سروش مدبری، دکتر منصور قربانی، دکتر علیرضا شاه محمدپور، دکتر صدری نسب ، دکتر حیدری و … در عرصه دریاچه و مختصات آن موفق به تولید علم شده ایم، ارائه ی اطلاعاتی که پیش از این وجود نداشت.

این کارگردان بیان کرد: واقعیت این است که این پروژه عظیم بدون حمایت های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به انجام نمی رسید هر چند ما در این راه با مشکلات فراوانی هم روبرو بودیم و هستیم  اما در لحظات حساس حمایت های دکتر ستاری و مهندس پرویز کرمی و مهندس نیری راهگشا بود. این فیلم پس از آنکه پیش برنامه آن به معاونت علمی و فناوری ارائه شد با موافقت دوستان معاونت به شکل  وام به مرحله تولید رسید. هر چند این وام به دلیل طولانی شدن زمان کار کفایت نکرد و من و همه اعضاء مجبور شدیم هرچه داشتیم بگذاریم تا کار با کیفیتی که مد نظرمان بود و در شان این دریاچه اسرار آمیز و تاریخ چند هزار ساله اش  به پایان برسد.

asrare-daryache3

وی اشاره کرد: یکی از دلایلی که پروسه تولید را طولانی می کرد دقت و وسواسی بود که اساتید علمی دانشگاه ها و گروه اجرایی در تولید این اثر داشت. به طور مثال ما تلاش کردیم تا یک تایم لپس یکساله داشته باشیم که با توجه به شرایط سخت و دشوار آب و هوای منطقه ما را بار ها به کام مرگ کشاند در طول این پروژه بارها همکاران و خودم دچار حادثه شدیم.  ما در این اثر از تکنیک های متفاوت فیلمبرداری هوایی و روی خشکی و زیر آب استفاده کردیم . در بخش زیر آب چون فیلمبردار سینمایی که حاضر بشود تا اعماق وارد آب مسموم با آرسنیک بشود پیدا نکردم،  مجبور شدم دوره های غواصی عمیق را در جزیره قشم و کیش بگذرانم و به همراه دو تن از بهترین غواصان ایران، آقایان نیکنام دهمیانی و اردلان میرزانصیر، که حاضر شدند دست به خطر کردن بزنند راهی اعماق اسرار امیز دریاچه شویم که در این راستا غواصی در عمق چهل و دو متر را ثبت کردیم.

asrare-daryache4

ایثاریان بیان کرد: همین غواصی ها نیز چون به صورت مکرر اتفاق افتاد و در عمق زیاد و در ارتفاع بالا و در آب حاوی آرسنیک باعث شد من و دوستانم بارها دچار سانحه و مسمومیت شویم . حتی یکبار در عمق یکی از غارهای زیر آبی دریاچه در تاریکی مطلق طناب شات را از روی سهل انگاری رها کردم و گم شدم و در مدت ۹ دقیقه جستجو و پیدا شدن آن تمام تصاویر زندگیم از جلوی چشمم گذشت. یکی دیگر از بخش های مهمی که باید به آن اشاره کنم موسیقی فیلم است که توسط دوست قدیمی و عزیزم صدرالدین طاهری ساخته شده است. ایشان با دقت نظر و وسواس بارها و بارها برای بخش های مختلف فیلم و فراز و فرود های آن اتود اجرا کرد و با صبر و حوصله بخش هایی را بارها و بارها تغییر داد تا به نتیجه دلخواه و متقاعد کننده ای برسیم.

asrare-daryache5

وی در پایان گفت: به هر حال هر چه بود تلخ و شیرین تجربه گرانبهایی بود که حاصل آن یک فیلم مستند است با استانداردهای بین الملی و امیدوارم پس از اکران سراسری ، بتواند گامی در عرصه هم افزایی علمی بردارد و تاثیری برسرنوشت معیشتی روستاهای اطراف بگذارد. زیرا این منطقه پتانسیل بسیار بالایی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>