سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آذر ۱۳۹۷ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
سیدمصطفی موسوی‌تبار:

مستند «آیت الله» روایت چالش میان علمای ایران با آیت الله خویی است

ayatollah

سیدمصطفی موسوی تبار با اشاره به اینکه «آیت الله» چالش میان علمای ایران با آیت الله خویی را روایت می‌کند معتقد است بعید نیست این اثر در نمایش‌های بعدی سانسور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، سیدمصطفی موسوی‌تبار که امسال با مستند «آیت الله» در بخش خارج از مسابقه دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، با اشاره به اینکه این اثر درباره آیت الله خویی ساخته شده ، بیان کرد: ایشان شخصیت مهمی در تاریخ ایران است و بسیاری معتقدند در سال های گذشته و حتی در قرن های اخیر مرجع تقلیدی در این حد و اندازه نداشتیم که هم به لحاظ بعد فقاهت سرآمد باشد و هم در شاگرد پروری. پس از گذشت سالیان هنوز کلاس درسی در حوزه برگزار نمی شود که نام آیت الله خویی در آن برده نشود اما انقلاب ایران باعث شد مردم کمی نسبت به ایشان بدگمان شده و چهره شان مخدوش شود.

وی درباره انگیزه خود از ساخت این مستند گفت: با توجه به شناختی که در سال های گذشته به دست آورده بودم به این فضا علاقه پیدا کردم و سال ها پیگیر شدم تا بتوانم مستندی در این باره تولید کنم و خوشبختانه موفق شدم. چالش هایی که بین ایشان و علمای ایران مخصوصا انقلابیون در سال های اول انقلاب ایجاد شده بود در ذهن خیلی ها مانده و موضوعی است که مردم هم نسبت به آن بی توجه نبودند و فکر می کنم مستند «آیت الله» بتواند از این نظر برای مخاطب قابل توجه باشد.

کارگردان «آیت الله» ادامه داد: در سالهای اخیر مستندسازانی زیادی به عراق سفر کرده اند چراکه مساله داعش برای افراد بسیاری جذاب بود ولی ما سفر متفاوتی داشتیم و باید به فضایی می رفتیم که به تاریخ شیعه مربوط می شد و مهمترینش حوزه علمیه نجف بود. محلی با اهمیت در تاریخ شیعه که شاید مشکل اصلی آیت الله خویی و امام خمینی از اینجا شروع می شود که آقای خویی می خواهد این حوزه حفظ شود ولی امام می گوید نیازی به حفظ آن نیست. بنابراین ضرورتا باید زیرساخت های حوزه علمیه را بررسی می کردیم و به بافت قدیمی شهر نجف می رفتیم تا با آدم های قدیمی آنجا صحبت کنیم. شاید بخشی از اینها در فیلم نیامده باشد اما به تفکر ما شکل داده است.

موسوی تبار در پاسخ به اینکه چه واکنشی در قبال قضاوت ها خواهد داشت، عنوان کرد: همیشه داوری وجود دارد و هر فیلمی بسازید مورد قضاوت قرار می گیرید اما اینها نه تنها نگرانم نمی کرد بلکه برایم جذاب بود. ایشان برای من بت نبود که بخواهم فقط صفات خوب شان را بگویم و به نقاط ضعف شان هم اشاره شده است. اگر کسی مستند را ببیند درخواهد یافت که من فقط روایتگر یک پرتره هستم.

وی در پایان اشاره کرد: «آیت الله» برای اولین بار در جشنواره سینماحقیقت اکران می شود و با توجه به مضمونش فکر می کنم بعد از این رویداد قطعا سانسورهای بسیاری خواهد داشت. در واقع اولین و آخرین باری خواهد بود که ما این فیلم را در مدت زمان ۹۰ دقیقه می بینیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>