سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ دی ۱۳۹۷ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

حضور عوامل «پاستاریونی» در «باهمستان سینما»/ بیتا منصوری: این فیلم برای خانواده و کودک ساخته شده است

bahamestan-pastarioni

بیتا منصوری تهیه کننده «پاستاریونی» در برنامه «باهمستان سینما» گفت: این فیلم برای خانواده و کودک ساخته شده و مخاطبان با خیال راحت می‌توانند کودکان خود را برای تماشای فیلمی سالم و مناسب به سینماها بیاورند.

به گزارش سوره سینما، برنامه «باهمستان سینما» به تهیه کنندگی محمد جواد عبدالرحمانی با اجرای محمدرضا مقدسیان ،کارشناس سینما به بهانه اکران فیلم «پاستاریونی»، ​میزبان بیتا منصوری تهیه‌کننده، سهیل موفق کارگردان وکمند امیرسلیمانی بازیگر این فیلم بود.

در ابتدای گفت وگو بیتا منصوری در مورد اکران فیلم «پاستاریونی» در هفته اخیر گفت :خوشبختانه نظرهایی که از جانب مخاطبان بعد از تماشای فیلم دریافت کردم بسیار خوب بوده و تماشاگران از هزینه  وزمان صرف شده رضایت دارند. متاسفانه ساعت های تعیین شده برای نمایش فیلم مناسب سینمای کودک نیست و مخاطب در زمان یاد شده معمولا به سینما نمی رود. ما استقبال کافی را به دلیل ساعت نامناسب و اکران همزمان دو فیلم کمدی با ژانر کودک، نداشتیم. البته من از مخاطبان تقاضا دارم زود قضاوت نکنند و فیلم را ببینند. این فیلم برای خانواده و کودک ساخته شده و مخاطبان با خیال راحت می‌توانند کودکان خود را برای تماشای فیلمی سالم و مناسب به سینماها بیاورند.

درادامه سهیل موفق کارگردان فیلم در مورد نحوه اکران فیلم ادامه داد: بازخوردهایی که ما از مخاطبان دریافت کردیم خیلی امیدوارکننده بود مخاطبان از دیدن فیلم پشیمان نبودند. ولی در مورد زمانی که برای اکران فیلم در نظرگرفته شده به نظرم آذر ماه بدترین ماه اکران فیلم است، فیلم قبلی من «شکلاتی» هم در این ماه اکران شد و اصلا دیده نشد. با این برنامه ریزی که برای فیلم های با ژانر کودک می شود در اصل هیچ بهایی به این فیلم ها نمی دهند ودر این موعد اکران فیلم ها پاسخ لازم را دریافت نمی کنند وعوامل این فیلم ها ترغیب به کار در ژانرهای دیگر می شوند.

تهییه کننده «پاستاریونی» در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا متولی برای کمک به تهیه فیلم داشته اید؟ گفت: البته بنیاد سینمایی فارابی متولی کمک در زمینه تولید فیلم کودک و نوجوان است ولی متاسفانه در زمان شروع فیلم از جانب بنیاد کمکی نرسید و تمامی مخارج به صورت شخصی محسوب شد. با نمایش فیلم در جشنواره کودک نوجوان اصفهان بعد از دریافت جایزه و اتمام کار تازه بنیاد سینمایی فارابی پیشنهاد تامین ۲۰درصد هزینه را داد که دیگر ارزشی نداشت. برای ما بالا بودن آمار مخاطبان فیلم به معنای جذب آن است و بسیار اهمیت دارد. ما از طرف آموزش و پرورش هم مساعدت لازم را نداشتیم در حالیکه این فیلم برای تمامی مقاطع حرفی برای گفتن دارد و فیلمی خانوادگی است. کار کردن در ژانر کودک بسیار سخت است وبا این نتایج ناامیدکننده به نظر می رسد ،حتی بازیگران مطرح سینما معمولا با دعوت به فیلم تا متوجه ژانر می‌شوند قبول نمی‌کنند، چرا که دیده نمی‌شوند.

سهیل موفق کارگردان در پاسخ به این سوال که فیلم فعلی چه تفاوتی با شکلاتی دارد؟ گفت :این بار فیلم را به سمت خانواده و پدر ومادرها بردم. یعنی مولفه‌های خانوادگی بیشتر است و فیلم عاری از نکات بد و بی ارزش ساخته شده است .ولی بازهم مخاطبین برای جذب مشکل دارند. با اتمام سال پشیمان می شوم که چرا در ژانر کودک کار کرده ام.

بیتا منصوری در مورد مشکلات اکران ادامه داد: تمام فیلم های اکران شده تیزر دارند حتی من تیزر فیلم ماه پیش را دیدم که پخش می شد ولی ما فقط حدود پنج روز دیگر اجازه پخش داریم. بعضی فیلم ها در شبکه‌های دیگری تیزر دارند واینگونه شناخته می شوند مثل فیلم «خاله قورباغه» ولی ما اینکار را انجام ندادیم .این فیلم نه سرمایه گذار دارد نه وام دارد نه حمایت ارگانی و برگشت سرمایه هم با این وضعیت امکان ندارد .مخاطب باید بداند این فیلم نمایش داده می شود یا از طریق سینه به سینه که زمان زیادی می برد. فیلم «پاستاریونی» به عنوان تنها فیلم منتخب جشنواره کودک است ولی در هفته کودک نمایش داده نشده .اکران نوروزی و تابستانی هم فقط به بعضی فیلم‌ها تعلق می‌گیرد. سیاست‌ها در مواقعی برای دیده نشدن اعمال می شود مثل فیلم «زادبوم» که در مردادماه در ساعت‌های فوق العاده اکران شد و دیده نشد .

یکسال است ما در جلسه ای با عوامل ساخت و تولید سینمای کودک در حال تلاشیم ،وقتی من فیلم خودم را نمیتوانم درحد شاید و باید به نمایش بگذارم چگونه از فیلم‌های دیگر حمایت کنم. من از آقای انتظامی و وزیر محترم دعوت می‌کنم به همراه خانواده این فیلم را ببینند شاید نظرتان عوض شود یا نسبت به ژانر مورد نظر اهمیت بیشتری نسبت سایر موضوعات فیلم قائل شوند. زمان جشنواره کودک هم به تناسب اکران فیلم‌ها بعد از آن نامناسب است .

در ادامه گفت وگو کمند امیرسلیمانی بازیگر فیلم در مورد خصوصیات فیلم «پاستاریونی» توضیح داد: من در جشنواره کودک اصفهان حضور داشتم، اصولا فیلم‌های کودک یا مختص به یک خانه یا کوچه و روستا هستند و این پرداخت‌ها هزینه خاصی ندارد. ولی این فیلم هزینه دارد همچنین استفاده از بازیگران خوبی که منطقی در دریافت هزینه بازی ندارند خود هزینه سازاست. حضور من در این کار کوتاه است ولی به نظرم حضور کوتاه در یک فیلم با ارزش بهتر از یک بازی بلند در فیلمی بی ارزش است .

کارگردان این فیلم در پاسخ به این سوال که فیلم قبلی شما نمایش خارج از کشور دارد ادامه داد: فیلم «شکلاتی» چند سالن برای نمایش خارج از کشور دارد و بعضی شبکه های خارجی ولی متاسفانه فعلا درگیر اجازه نمایش از بنیاد و تهیه کننده است و در قوطی نگه داشته شده است. با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان خوراک خارجی در این زمینه دارند که سهل در اختیارشان قرار می گیرد، من سعی کردم فیلم «پاستاریونی» زبان بین المللی داشته باشد .معرفی غذاهای ایرانی و موسیقی ایرانی در این فیلم گنجانده شده است .

منصوری در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای اکران فیلم در خارج از کشور دارید؟ گفت: فعلا برنامه ای ندارم ولی از طریق دوستان پیگیری می کنم .اتفاقا این فیلم نمودهای ایرانی دارد برای معرفی کشور گرچه در بخش ویژه جشنواره که مربوط به میراث فرهنگی بود هیچ تشویقی نشد و از طرف سازمان میراث فرهنگی هم با وجود تلاش ما برای دریافت کمک هیچ مساعدتی صورت نگرفت .

موفق در پاسخ به این سوال که وجود فرزندتان تاثیری در ترغیب ساخت فیلم کودک دارد؟ گفت: در درجه اول تجربه بازی در این ژانر مرا ترغیب می‌کند برای ادای دین به گذشته در این زمینه فیلم بسازم و دخترم جانا که باوجود بی مهری‌ها در این زمینه باعث آشتی من با این موضوع می شود.

امیرسلیمانی بازیگر این فیلم در مورد تجربه کار کودک با توجه به کارنامه فعال بازی توضیح داد: من تجربه بازی در خردسالی در سینمای بزگسال داشتم و تجربه بازی سینمای کودک در بزرگسالی ولی به نظرم مساله ضروری آینده سازی این نسل است که باید از جمله بودن در آید و اهمیت فوق العاده ای دارد. ولی خودم نمی گذارم فرزندم این شغل را انتخاب کند وسالها برای وصول پول زحمت هایش بدود. امیدوارم اتفاقات خوب به همراه فیلم های خوب برای بچه ها داشته باشیم .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>