سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

جای خالی جشنواره فیلم فجر در مرکز شهر اصفهان/ نارضایتی اصفهانی‌ها

sahel-4bagh

نهمین جشنواره فیلم فجر در اصفهان، امسال در حالی در خارج از شهر برگزار می‌شود که تقریبا هیچ‌ اصفهانی، به غیر از مسئولان اداره‌کل ارشاد و مدیران «سیتی‌سنتر»، از این اتفاق رضایت ندارد.

سوره سینما – مردم اصفهان که از مدت‌ها پیش خواستار برگزاری این رویداد فرهنگی در مرکز شهر بودند، اعتراضات خود را به شیوه‌های گوناگون بیان می‌کنند، اما گوش شنوایی برای آن نمی‌یابند. آن‌ها حتی پیش از اتخاذ این تصمیم توسط مدیران ارشاد، با شرکت در نظرسنجی امور سینمایی استان اصفهان، پردیس سینمایی «ساحل» را بهترین انتخاب برای جشنواره و پس از آن، پردیس «چهارباغ» را مناسب دانسته بودند.

حال این سوال مطرح است که چه روایتی در پشت پرده جریان دارد که مدیران فرهنگی استان، بدون توجه به آرا و نظر مردم، سینمایی را در خارج از شهر برای میزبانی این رویداد مهم انتخاب می‌کنند؟ رویدادی که در سال‌های گذشته، همواره به بهترین شکل در مرکز شهر و در محور فرهنگی چهارباغ میزبانی شده است.

اداره‌کل ارشاد اصفهان با پیش کشیدن شرایطی ۱۰ گانه‌، برخلاف خواسته و مصلحت مردم، سینماداران را در دوراهی در نظر گرفتن منافع شخصی و منافع عمومی قرار داد. واضح است، شرایطی از قبیل «اختصاص سانس رایگان به هنرمندان»، آن هم در حالی که جشنواره فیلم فجر به خودی خود تعداد سانس‌های محدودی برای اکران دارد، باعث تضییع حق مردم می‌شود.

مصطفی حسینی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان، به یک رسانه گفته بود: زمانی که موقعیتی ایجاد شده تا مردم فیلم‌ها را ببینند، چرا باید، مثلا، شرطی وجود داشته باشد تا یک سانس از سه سانس در اختیار هنرمندان قرار داده شود؟ پردیس سینمایی «ساحل» تمام شرایط مربوط به مردم را پذیرفته و تنها موارد اضافی را رد کرده بود.

اما در همین حال، مدیران «سیتی‌سنتر» با بی‌توجهی به حقوق مردم، شرایط دهگانه را تمام و کمال پذیرفته و با سرمایه‌های کلانی که در اختیار داشته‌اند، موارد متعددی را برخلاف اصول رسمی، تدارک دیده‌اند.

خلاف قواعد رسمی تعیین شده توسط مراجع بالادستی، آن‌ها در توافقی با ارشاد، حق پنجاه درصدی اداره‌کل ارشاد از فروش بلیت‌ها را نادیده گرفته و در مقابل، هزینه‌های کلان تبلیغات و برگزاری افتتاحیه را برعهده گرفته‌اند؛ هزینه‌هایی که ارشاد خود موظف به تامین آن‌هاست، اما با توجه به کسری بودجه تصمیم گرفته تا آن‌ها را برعهده دیگران قرار دهد و در این میان، آیا مجموعه‌ای را سرمایه‌دارتر و آماده‌تر از «سیتی‌سنتر» برای هزینه‌کرد در اصفهان می‌توان یافت؟

بدین ترتیب، به لطف انحصارطلبی برخی و منفعت‌طلبی بعضی دیگر، محور فرهنگی شهر اصفهان، از محل برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای سینمایی و فرهنگی کشور دور مانده است و این موضوع در حالی اتفاق افتاده که پردیس‌های سینمایی باکیفیت و تازه تاسیس واقع در حوالی پیاده‌راه چهارباغ، علی‌الخصوص پردیس سینمایی «ساحل»، برای برگزاری جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کرده بودند. سینماهایی که در مرکز شهر واقع شده و دسترسی به آن‌ها، برای عمده جمعیت ساکن اصفهان، آسان است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان، درباره اتخاذ این تصمیم گفته بود: باید توجه داشت که بخشی از بودجه عمومی شهر که از جیب شهروندان تامین شده است برای توسعه فرهنگی همین مردم صرف مشارکت در بازسازی سینماهای چهارباغ شده بنابراین هر تصمیمی که منجر به بی رونق کردن این مجموعه‌ها شود کاری نابخشودنی است.

مهدی مزروعی در نطق خود در صحن علنی شورا تاکید کرده بود: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان ذی ربط باید پاسخگو باشند که به کدام دلیل سینماهای موجود در چهارباغ از میزبانی جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شده و به این ترتیب مرکز فرهنگی شهر را خلوت تر کرده‌اند؟

در حالی مدیر پردیس سینمایی «سیتی‌سنتر» معتقد است که این مجموعه در خارج از شهر قرار ندارد، که فاصله آن از نواحی پرجمعیتی چون خانه اصفهان و ملک‌شهر، ده‌ها کیلومتر بوده و برای سانس‌های منتهی به اواخر شب، تماشاگران فیلم‌ها مجبور هستند در خلوتی شهر و در زمانی که مترو و اتوبوس هم وجود ندارد، به خانه‌های خود بازگردند.

اگر مدیران فرهنگی اصفهان همان‌طور که ادعا می‌کنند، به فکر مردم هستند و جشنواره فیلم فجر را با هدف گسترش فرهنگ در جامعه و رضایت مردم برگزار می‌کنند، پس چطور مردم برای بهره بردن از آن، با این حجم از دشواری مواجه بوده و نظر آن‌ها کوچک‌ترین دخالتی در نتیجه‌گیری نهایی نداشته است؟

شهرهایی چون قم، کرج، اهواز، تبریز، مشهد، شیراز و حتی شهرهای کوچک‌تری مثل بجنورد، زنجان، کرمان، بندرعباس و چندین شهر دیگر، جشنواره فیلم فجر را در دو و یا چند سینما در نقاط مختلف شهر اکران خواهند کرد. آیا به چشم مدیران فرهنگی اصفهان، استحقاق ساکنین پایتخت فرهنگ و تمدن، کمتر از مردم شهرهای دیگر بوده، که تنها یک سینما و آن هم در دورترین نقطه اصفهان، به آن‌ها داده شده است؟