سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ اسفند ۱۳۹۷ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

سیاوش زرین‌آبادی: جشنواره جام جم در ارتقاء انیمیشن‌های تلویزیونی راهگشاست

zarinabadi-jamejam

سیاوش زرین‌آبادی برگزیده بخش فیلمنامه پویانمایی چهارمین دوره جشنواره جام جم روند انیمیشن‌سازی در کشورمان را رو به رشد دانست و خواهان حمایت مسئولان از این هنر شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی معاونت سیما؛ سیاوش زرین آبادی نویسنده و کارگردان برگزیده بخش فیلمنامه پویانمایی چهارمین دوره جشنواره تلویزیونی جام‌جم در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره جام‌جم در جهت بهبود تولید انیمیشین‌سازی گفت: قطعا جشنواره تلویزیونی جام‌جم هم تاثیر خوبی در روحیه‌دهی به فعالان این عرصه خواهد داشت و هم می تواند در ارتقا کیفیت انیمیشن تلویزیونی هم از لحاظ فرم و هم از لحاظ محتوا کمک کند.

وی در خصوص کیفیت انیمیشن سازی در سال‌های اخیر گفت: به‌نظرم به نسبت سال‌های قبل، یعنی پانزده بیست سال پیش که به تازگی انیمیشن‌سازی آغاز شده بود، پیشرفت قابل توجهی اتفاق افتاده و سریال‌ها و مجموعه‌های خوبی ساخته شده؛ البته در یکی دو سال اخیر به دلیل بحران مالی اندکی شاهد افت محصولات انیمیشن هستیم.

زرین آبادی با برشماری نقاط و ضعف انیمیشن‌سازی در سال‌های اخیر افزود: از نقاط قوت این موضوع می‌توان به رشد کیفی کار‌ها از جنبه تصویر و گرافیک و تنوع تکنیک‌ها نام برد؛ به‌نظرم دوستان انیمیشن‌ساز از لحاظ فنون متحرک‌سازی و صحنه‌آرایی، طراحی فضا و شخصیت به سطح خوب و قابل قبولی رسیدند. در مقابل اگر بخواهم از نقاط ضعف بگویم مثل همیشه در قصه، فیلم‌نامه، درون‌مایه، شخصیت‌پردازی و همه چیز‌هایی که مربوط به محتوا می‌شود، ضعف داریم.

وی درباره سطح انیمیشن‌سازی داخلی در رقابت با نمونه‌های خارجی گفت: به‌نظرم از لحاظ فرم و تصویر به استاندارد‌های جهانی تا حدودی نزدیک شدیم، اما از لحاظ فرم، محتوا، شخصیت‌پردازی و جذب مخاطب راهی طولانی در پیش داریم. آن‌ها در روان‌شناسی مخلطب، به ویژه مخاطب خردسال و کودک خیلی بیشتر کار کردند و سبقه طولانی‌تری دارند؛ به راحتی و درستی می‌توانند مخاطبان خود را حتی با محصولاتی که از لحاظ تکنیک قوی نیست، تحت تاثیر قرار دهند. ما متاسفانه در زمینه محتوا، مضمون و پیام کمبود داریم و من احساس می‌کنم که در این زمینه باید کار کنیم. البته مضامینی که کشور‌های صاحب صنعت انیمیشن تلویزیونی دارند مناسب حال و هوای فرهنگ ما نیست، ولی باید از راه‌هایی که آن‌ها رفتند، استفاده کنیم و محتوا و مضامین خودمان را از طریق آثار به مخاطب منتقل کنیم.

کارگردان مجموعه «پهلوانان» افزود: از لحاظ فنی آثار داخلی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی هستند، چون کار‌ها در دنیا در تراز‌های مختلف تولید می‌شود و در داخل کار‌هایی داریم که با کار‌های درجه یک دنیا رقابت می‌کند، مانند کار‌های آقای بابک نکویی که یک مجموعه بدون دیالوگ هفت دقیقه‌ای هست که کاری قوی بوده، مثال دیگر برنامه «شکرستان» است که از لحاظ فرم و تاحدودی محتوا خوب و قابل قبول است. ما می‌توانیم ادعا کنیم که به قابلیت‌های فنی و تخصصی در تولید رسیدیم، اما در تولید محتوا هنوز در ابتدای راه هستیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>