سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ تیر ۱۳۹۲ در ۱:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب
انتقاد از اکران ماه رمضان/

علی‌اکبری: مدیران سینمایی حواسشان نیست هر سال یک ماه رمضان دارد

Mohsen-Ali-Akbari

محسن علی اکبری نبود مدیریت صحیح را عامل اصلی کاهش مخاطب سینماها در ماه مبارک رمضان عنوان کرد.

محسن علی اکبری نبود مدیریت صحیح را عامل اصلی کاهش مخاطب سینماها در ماه مبارک رمضان عنوان کرد.

علی اکبری درباره اکران دو فیلم موفق قدیمی  به سوره سنیما گفت: دو فیلم «هامون» و «اجاره نشین ها» فیلم هایی هستند که چه به لحاظ تکنیکی و چه از نظر مفهومی حرف هایی برای گفتن دارند و این روزها شاید بهترین زمان برای اکران آنها بود، چون فضای روحی حاکم بر جامعه فضای خوبی است و به قولی احوال مردم ، به نسبت رو به راه تر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تکرار آثار موفق دهه های قبل برای جذب مخاطب در ایام رمضان کافی است، توضیح داد: واقعیت این است که ما فیلم با مضمون معنوی و دارای قدرت جذب مخاطب برای اکرانی مثل اکران ماه رمضان در سینمای مان کم داریم. امسال هم مثل سال های قبل باید فیلم جدید و مناسب داشتیم که موجود نبود. پس فیلمی مثل «هامون» اکران شد که از نظر محتوا کامل است. در این روزها مسائل اخلاقی و معنوی مثل حرمت به پدر و مادر و کمک به ضعفا و … مطرح می شود، اما آیا واقعا سینمای ما در این زمینه کار کرده است؟ به نظر من باید برای اکران ماه رمضان به جایگاهی برسیم که فیلم های خوب قدیمی را در سانس های فوق العاده به نمایش بگذاریم و سانس های اصلی را به فیلم هایی با مفاهیم خوب اختصاص بدهیم، حتی اگر آثار خارجی باشد.

علی اکبری همچنین گفت: برنامه ای مثل «ماه عسل» را در نطر بگیرید. این برنامه به تنهایی یکی از عوامل عدم مراجعه مردم به سینماست. من تاکید می کنم که به هیچ وجه سینما و تلویزیون را ۲ رقیب به حساب نمی آورم، چون تلویزیون می تواند همدم ۳۰ روزه خانواده ها باشد و سینما اگر در ماه تنها دو نوبت هم پذیرای خانواده ها باشد، باعث خوشحالی و رضایت است، اما سینمای فعلی ما قدرت جذب مخاطب  به قیمت حتی یک بار از دست دادن یک برنامه موفق تلویزیونی را ندارد. البته جا دارد عنوان کنم سریال ها هم با وجود مضامین تکراری مردم را پای تلویزیون نشانده اند، پس با یک مدیریت صحیح و تولید فیلم های خوب کشاندن مردم به سینما اتفاق چندان سختی نیست.

این تهیه کننده سینما افزود: فیلمی مثل «کتاب قانون» موفق شد رضایت مخاطب را در سطح بالایی به دست آورد، فیلم مفهومی اخلاق گرا و کاملا متناسب با ماه رمضان داشت، هم شاد بود و هم مردم را به نیکویی دعوت می کرد. وجود چنین آثاری برای اکران ماه رمضان ضروری احساس می شود. متاسفانه مدیریت سینما هر سال به گونه ای برخورد می کند که گویا تا دقیقه ۹۰ خبر نداشته امسال هم قرار است ماه رمضان وجود داشته باشد. مخاطب در ماه رمضان هم همان مشکلاتی را دارد که قبل و بعد از آن داشته و دارد. مثل گرانی و تورم و هر مسئله دیگر. بنابراین برنامه ریزی برای موفقیت اکران ماه رمضان نمی تواند چندان کار سختی باشد و تنها همت و برنامه ریزی صحیح و درایت می طلبد.