سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ اسفند ۱۳۹۷ در ۵:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

مهندسی گیشه با بلیت ۵۰هزار تومانی/ در پردیس‌های خصوصی مشهد چه می‌گذرد؟

PARDIS-MASHAD

پردیسی در مشهد،‌ در یکی از سالن‌هایش فیلم‌ها را به عنوان VIP نمایش می‌دهد و بدون ارائه هیچ خدمات ویژه‌ای ۵۰ هزار تومان از مردم دریافت می‌کند.

سوره سینما – سعید مروتی : در حالی که افزایش چشمگیر فروش فیلم‌ها در روزهای ارائه بلیت نیم‌بها، نشان می‌دهد هنوز هم برای تماشاگر قیمت بلیت مسئله‌ای مهم و تعیین‌کننده برای ورود به سالن  سینما محسوب می‌شود، پردیسی تازه‌تاسیس در مشهد سانس ویژه با بلیت ۵۰هزار تومانی تدارک دیده است. پردیس‌های مدرن و چندمنظوره در تهران و شهرستان‌ها جای سالن‌های قدیمی را گرفته‌اند و مردم اگر بخواهند فیلمی ببینند ترجیح‌شان رفتن به همین پردیس‌هاست که هم فال هستند و هم تماشا. اما اینکه از اقبال عمومی نسبت به پردیس‌هایی که چند سالن نمایش دارند و امکان انتخاب بیشتری به تماشاگر می‌دهند، سوءاستفاده صورت بگیرد، داستان دیگری است.

گرانفروشی در حوزه‌ای رخ می‌دهد که به هر حال نان شب ملت نیست و جزو اولین گزینه‌هایی است که در این روزگار سخت و دوران صعب، از سبد خانواده کنار گذاشته می‌شود. مثل انبوهی از تخلفات ریز و درشت مانند اکران سریال «شهرزاد» که برای شبکه نمایش خانگی تولید می‌شد ولی مدیران برخی پردیس‌ها برایش بلیت‌فروشی می‌کردند و در سالنی که باید در آن فیلم ایرانی نمایش می‌دادند سریال پخش می‌کردند احتمالا با این استدلال که ملت دوست دارند شهرزاد را روی پرده تماشا کنند و بی‌پاسخ به این سوال که آیا می‌توانید همه آنچه مردم علاقه‌مند به نمایش بر پرده بزرگ سینما هستند را نمایش دهید و اینکه چرا باید با کاستن از سهمیه محدود و مشخص فیلم ایرانی، محصولی را روی پرده بیاورید که اساسا برای سینما تولید نشده است؟ حالا پردیسی در مشهد،‌ در یکی از سالن‌هایش فیلم‌ها را به عنوان نمایش VIP نمایش می‌دهد و بدون ارائه هیچ خدمات ویژه‌ای ۵۰ هزار تومان از خلق‌الله دریافت می‌کند.

این تمهید ابتدا توسط پردیس تازه تاسیس مشهد به کار گرفته می‌شد و گویا بعد از تذکر ارشاد یکی از پردیس‌ها، فروش بلیت ۵۰هزار تومانی را متوقف کرده ولی پردیس دیگری که یکی  از سرمایه‌‌گذارانش پخش‌کننده‌ای معروف است، همچنان به کار خودش ادامه می‌دهد. در سالنی با ۲۵۰ صندلی وقتی ۵۰ نفر بلیت VIP بخرند، مثل این است که کل ظرفیت سالن اشغال شده است. ممکن است این سوال پیش بیاید که فروش بلیت ۵۰هزار تومانی VIP که با استقبال چندانی هم مواجه نمی‌شود چه سودی نصیب صاحب سینما می‌کند؟ به این سوال بدون توجه به هویت مالکان سینما نمی‌توان پاسخ داد. واقعیت این است که پردیس‌های تازه‌تاسیس مشهد مثل خیلی از پردیس‌های مشابه در شهرهای دیگر، با سرمایه و هدایت پخش‌کنندگان حاضر در پایتخت اداره می‌شوند.  پشت پرده بلیت VIP هم مهندسی پیچیده آمار فروش قرار دارد.

مهندسی‌‌ای که تعدادی از پخش‌کنندگان در سال‌های اخیر در آن به مهارت قابل‌توجهی رسیده‌اند. حالا که با مکانیزه‌شدن گیشه، روش‌های سنتی برای جمع‌آوری جواب نمی‌دهد، به بهانه بلیت VIP می‌توان آمار گیشه را مهندسی کرد. با این مهندسی می‌توان آمار تماشاگران را در سینماتیکت بالا برد و جایگاهی برای پردیس تازه تاسیس کسب کرد که در شرایط طبیعی و معقول، شاید به این سرعت امکان‌پذیر نباشد.  کسانی که دستی بر آتش دارند و خبرنگارانی که با مناسبات پخش و اکران آشنا هستند خوب می‌دانند مهندسی گیشه در این سال‌ها چگونه رخ داده و برندسازی چه برای فیلم‌ها و چه برای پردیس‌ها چطور و با چه تمهیداتی امکان‌پذیر شده. بازاریابی بخشی از قاعده بازی است ولی بازی با اعداد و کوشش برای پیچیده‌کردن معادله‌ای ساده، از طریق روش‌هایی چون VIP 50هزار تومانی، هم غیراخلاقی است و هم غیرقانونی.

منبع: روزنامه همشهری


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>