سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
ارد عطارپور به سوره سینما گفت:

جشنواره فیلم وارش مشترکات فرهنگی زیادی را با کشورهای منطقه در میان می‌گذارد

orod-atarpour

ارد عطارپور معتقد است جشنواره فیلم وارش به دلیل برخورداری از موضوعی تخصصی جشنواره‌ای شایان توجه است و می‌تواند مشترکات زیادی را از نظر فرهنگی با کشورهای منطقه داشته باشد.

ارد عطارپور نویسنده و کارگردان مستند با اشاره به سیل‌های اخیر و هشدارهای زیست محیطی درباره آن به خبرنگار سوره سینما گفت: مستندسازان بسیاری درباره فجایع و بلایای طبیعی در ایران فیلم یا برنامه تلویزیونی ساخته اند. دیگر همکاران رسانه ای هم هشدارهای زیادی در این رابطه داده اند. مثلا روزنامه نگاران درباره این که چرا بخش شهرداری در یک شهر علیرغم همه هشدارها، مجوز ساخت و ساز در مسیل را می دهد یا در شهری که زلزله خیز است، امکان و مجوز بنا کردن ساختمان های بلند مرتبه روی گسل ها داده می شود؟! این تصمیم ها مواردی بسیار عجیب هستند.

وی با اشاره به پرداختن به موضوع جنگل های هیرکانی در نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش عنوان کرد: باید بپذیریم که این حوادث طبیعی در همه جای جهان رخ می دهد. سونامی در ژاپن، زلزله در ایتالیا و ترکیه و مکزیک و ارمنستان، گردباد و طوفان های خانمان برانداز و ویرانگر در آمریکا. قطعا کسی نمی تواند مانع بروز این حوادث ویرانگر شود اما می توان با برنامه ریزی از شدت آن ها کاست یا راه را بر قسمتی از این بلایا که قابل پیشگیری است، بست. در مورد محیط زیست مستندسازان بسیاری فیلم و برنامه ساخته و هشدار داده اند و مدیران محلی و شهری را آگاه کردند.

این مستندساز با اشاره به نقش هنرمندان در آگاهی بخشی درباره محیط زیست عنوان کرد: مستندسازانی که در حیطه این موضوعات، طبیعت، محیط زیست فعالیت می کنند، مسئول و مدیر نیستند. می خواهند وظیفه شان را انجام دهند و به درستی هم انجام می دهند و امیدوارند هشدارهایشان جدی گرفته شود.

عطارپور با اشاره به ویژگی های جشنواره بین المللی فیلم وارش بیان کرد: در دوره ای که من با جشنواره فیلم وارش همکاری می کردم، آقای قربانپور دبیری این جشنواره را برعهده داشتند و این رویداد با کیفیت خوبی برگزار شد. نمی دانم چه اتفاقی افتاد که دوره های بعدی این جشنواره تعطیل شد. این که حمایت مالی وجود نداشت یا اراده ای مبنی بر ادامه یافتن آن؟! اما برگزاری مجدد این جشنواره در اردیبهشت امسال اتفاق بسیار خوبی است و امیدوارم این رویداد سینمایی مثل سال های گذشته در دوره نهم برگزاری نیز موفق عمل کند. با این وجود باید منتظر ماند تا جشنواره برگزار شود و بعد از آن درباره کیفیت اظهار نظر قطعی تر کرد تا نقاط مثبت را تقویت و کاستی را برای سال های بعد برطرف کرد.

وی با اشاره به بعد بین المللی این جشنواره بیان کرد: به نظرم جشنواره فیلم وارش به دلیل این که موضوعی تخصصی دارد و به فرهنگ و آداب و رسوم ایران می پردازد، جشنواره ای شایان توجه است. موضوع این جشنواره می تواند مشترکات زیادی از نظر فرهنگی با کشورهای منطقه داشته باشد.

عطارپور در پایان خاطر نشان کرد: شاید برخی از کشورهای دیگر هم که فرهنگی کمابیش مشابه ایران دارند، می توانند در این جشنواره حضور داشته باشند اما وجهه بین المللی آن با توجه به خطوط قرمز ما و بی ارتباط بودن موضوع و نمونه های آن با سایر کشورها باعث می شود تا برگزاری جشنواره در سطح منطقه ای نتایج بهتری داشته باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>