سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

کارگاه آموزشی «کودکان طرفدار چه نوع سینمایی هستند» در جشنواره کودکان و نوجوانان برگزار شد

kargah-danmarki

لوته سوِندسن، فیلمساز دانمارکی تاکید کرد که در این کشور فیلم‌های سینمای کودک بیشتر متمرکز بر مشکلاتی است که این قشر از جامعه با آن درگیر است.

به گزارش سوره سینما، لوته سوِندسن که در ده سال گذشته در مدرسه فیلم دانمارک با متقاضیان مصاحبه کرده در ابتدای کارگاه آموزشی «کودکان طرفدار چه نوع سینمایی هستند» بیان کرد: اغلب از آنها سوال می‌کنم که در خانواده خود چه جایگاهی دارند. برای تعریف کردن داستان برای کودکان، باید آنها را جدی بگیریم و کودک درون‌مان را بشناسیم.

سوندسن گفت: دولت دانمارک، نیمی از بودجه سینمای خود را صرف ساخت فیلم کودک می‌کند و فرهنگ اسکاندیناوی اهمیت زیادی به تولید آثار برای کودکان می دهد.

او در این نشست، بخشی از فیلم‌های تلویزیون دانمارک در زمان کودکی خود را نمایش داد و اشاره کرد که این آثار، الهام بخش او در تولید فیلم‌هایش بوده‌اند.

این کارگردان درباره کارگاه‌های طولانی مدت خود هم گفت که در آنها، به بررسی عکس‌های کودکی شاگردان خود می پردازد.

سوندسن با اشاره به بزرگ شدنش همراه با پدر خود از این گفت که خاطرات مختلفی از رفاقتش با صمیمی‌ترین دوست خود دارد، خاطراتی که بعدها از آن‌ها در سریال کودکانه ساخته خود استفاده کرده است.

وی درباره روش خلق کاراکتر جذاب برای کودکان هم اظهار داشت: کارگردان‌های مهم را باید از طریق برگزاری جشنواره‌های کودک به سمت ساخت فیلم کودک جذب کرد.

این کارگردان به ساخت کاراکتر «تارزان شل و ول» در سینمای کودک دانمارک اشاره کرد و پیام‌های نهفته در ماجرای این کاراکتر را پیام‌هایی دانست که به خوب بودن هر فرد در یک زمینه اشاره می‌کند.

او همچنین اشاره کرد: در این داستان به جای روایت فانتزی ماجراها، تصویری واقع گرا ارائه شده است.

این مدیر سینمایی ادامه داد: سالانه حدود ۴۰۰ درخواست ساخت فیلم در دانمارک ارائه می‌شود و ما بودجه ساخت تنها ۲۵ فیلم را داریم و فیلم‌هایی را انتخاب می‌کنیم که به بچه‌ها ابزاری برای مقابله با سختی‌ها بدهد.

او اضافه کرد: ما در آموزش‌هایمان سعی می‌کنیم به دانشجویان، مهارت شناخت کاراکترها را یاد بدهیم و در آثارمان، علاقه بچه‌ها به حضور در جامعه را نشان می‌دهیم.

سوندسن همچنین گفت: در دانمارک دو مدرسه انیمیشن مهم داریم و موسسه سرمایه‌گذاری بین‌المللی ماینا، که یک موسسه فیلمسازی در دانمارک است و می‌توان به آن طرح ساخت فیلم ارائه داد.

این فیلمساز بیان کرد: اولویت‌های ما در حمایت از ساخت فیلم‌ها، نگرانی درباره آینده محیط زیست است و اکنون هم از پروژه‌ای درباره آینده کره زمین حمایت می‌کنیم که درباره باشگاه مخفی گروهی از بچه‌ها برای حفاظت از محیط زیست است.

وی ادامه داد: نگرانی بچه‌ها برای نجات طبیعت و مقابله کودکان با سیاستمدارانی چون ترامپ، از جمله موضوعات مورد علاقه ما برای حمایت از ساخت فیلم است. در فیلم‌های آمریکایی، یک قهرمان مرد همه را نجات می دهد، اما در فیلم‌های اروپایی، جمعی از افراد، جامعه را نجات می‌دهند و در فیلم‌های اسکاندیناوی هم بیشتر ضعف‌های انسان را نشان می دهیم.

لوته سوندسن، کارگردان، نویسنده و مدرس مدرسه فیلم دانمارک است که فیلم‌هایش در جشنواره‌های اروپایی حضور داشته و برنده جایزه در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم برلین شده است. او همچنین مسئول انتخاب فیلم‌های کودک و نوجوان انستیتو فیلم دانمارک است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>